Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, April 27, 2011

Review 343: Pesona Rindu by Sharifah Abu Salem


Antara novel yang aku tak sangka aku akan suka ceritanya.


Pesona Rindu by Sharifah Abu Salem
RM 19.90
576 muka surat


Kali pertama baca hasil buah tangan Sharifah Abu Salem nih.. kalau tak silap ada terbaca yg ini adalah novelnya yang kelima. kali pertama juga membaca novel kisah hidup bermadu dari perspektif yg sebegini.


Masa nak mula baca tu macam malas sikit sbb mcm tak dapat terima lah pulak kisah watak utama bermadu. tapi biler dah mula tu, sekali pun tak lepas buku tu, sedar2 dah awal pagi dan baru perasan mata dah mengantuk :)


Sharifah abu saleem memang gifted writer, pandai bawak pembaca into the story, memang byk penceritaan memendam rasa, sedih, memang buleh nangis la kalau baca novel nih.


ada tiga watak utama dalm citer nih Najmah, Darina dan Fazlan. Tiga sahabat baik campur sorang lagi safuan, jadi empat la tapi safuan dan meninggal. Darina dan fazlan berkahwin pada usia muda, tiga bulan kemudian darina dpt offer blajar diluar negara.. dia mementingkan cita2 daripada suaminya yg baru dikahwini. Najmah bekeja dgn fazlan setelah dua tahun darina pergi, Najmah dan Fazlan berkahwin sbb najmah mmg dah lama syok kat fazlan tp bagi jalan kat Darina. Fazlan dpt rasa yg darina dah tak nak kat dia, so diorang kawin, memula ibubapa fazlan mcm tk dpt terima tapi biler najmah dah jadi menantu mereka, najmah lah org yg paling mereka sayang, tambah2 dengan kelahiran kimi. walaubgaimana pun mak bapa najmah tk dapat terima hakikat anak mereka bermadu.


cerita betul2 bermula bila Darina balik dari luar negara dan masih cintakan Fazlan. semua yg terlibat bersetuju merahsiakan perkahwinan fazlan-najmah, dan darina akan diberitahu apabila masanya sesuai. masalahnya masa yg sesuai tak pernah ada dan darina ni manjanya masyallah tambah2 dgn najmah. sering dikatakan darina ada lah separuh dari najmah dan najmah ada separuh dari darina. gitulah lebih kurang citer nyer.


tapi yg memusykilkan orang yg membaca ni, takkan sepanjang setahun darina bersama fazlan setelah kembali dari luar negara tak ada satu suara pun yg terdengar oleh darina tentang perkahwinan najmah-fazlan? macam tak logic lah pulak. tambah2 persandingan darina-fazlan diadakan dan ramai dijemput ke rumah. masa perkahwinan fazlan-najmah dulu diadakan di hotel. perkara ini terlalu besar utk dirahsiakan..


part yg really made me laugh biler bapak mertua fazlan (atau bapa darina) jatuh cinta dengan najmah! muaahahaha baru la ter gagaga weng weng tiu tiu si fazlan tu sampai nak pitam.. hehe.


sure fine whatever


RINDU bertandang ketika masing-masing didakap kesepian. Fazlan ditinggalkan Darina, isteri yang obsesi terhadap cinta, cita dan impian. Najmah pula memutuskan pertunangannya kerana tidak menyintai jejaka pilihan keluarga. Keputusan Najmah mengundang sengketa. Dia terpinggir dan kepulangannya tidak diharapkan.


Fazlan hadir memberi kedamaian. Persahabatan bertukar menjadi kekasih. Najmah menyangka yang dia hanya menghormati Fazlan sebagai majikan. Namun cinta di hatinya kian berputik biarpun dia tahu Fazlan adalah suami sahabat baiknya sendiri.


Selepas lima tahun di luar negara, Darina kembali semula. Ternyata cintanya terhadap Fazlan masih ada. Bagaimana harus Fazlan menerima Darina semula? Sedangkan dalam masa yang sama cintanya terbahagi dua untuk Najmah juga. Lalu Fazlan merahsiakan perkahwinan itu.


Najmah diburu rasa bersalah. Dia telah mengkhianati kepercayaan yang diberikan oleh Darina untuk menjaga Fazlan. Bagi Najmah, cintanya hadir hanya sementara. Tidak lebih dari sebuah pesona.


Fazlan dalam dilema, siapakah yang lebih dicintainya? Najmah ataupun Darina? Namun bagi Fazlan, dia tidak rela kehilangan kedua-duanya sekali.

No comments:

Post a Comment