Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, April 18, 2011

Review 335: Mencari Cinta by Leeya Myra



Buku pertama karya Leeya Myra yang aku baca :) Lepas baca buku ni memang tercari-cari gak karya kedua beliau, 'Izinkan Kubahagia'. Lepas ni aku post review novel keduanya pulak ya? :)


Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Mencari Cinta by Leeya Myra
RM 15.00
400 muka surat

This is a likable story. permulaannya agak biasa tapi biler dah hampir ke ending
ceritanya makin best! nasihat saya sebelum baca buku ni jgn sekali -kali baca sinopsis di belakang.. spoiler!!! citer akan jadi lebih mendebarkan kalau anda tak baca kulit belakang buku ini.


dahsyat jugak Annessa yang dicintai 3 lelaki serentak. Seorang adalah sahabat lama sejak sekolah dulu, berjumpa semula setelah reunion iaitu Rizman. seorang lagi adalah Faris yang jatuh cinta pandang pertama dengan Ann sbb dia beberapa kali terserempak dengan Ann semasa menaiki tren, bila tau Ann ni berjiran dengan saudaranya, terus dihantar rombongan meminang, Ann tak bagi kata putus dan Faris
sanggup menunggu hingga Ann buat keputusan. dan lelaki yang ketiga adalah Ilham, org yang Ann cinta sejak berusia 16 tahun, Ilham menghilang ke Jepun dan akhirnya kembali mahukan Ann semula tapi masalahnya Ilham dah berkahwin semasa di Jepun tetapi dlm proses penceraian.


agak curious jugak nak tau sapa yang Ann akan pilih kerana towards the end macam Ann boleh jadi kawin dgn sapa2 saja maybe rizman, faris atau Ilham.. anyway, i like ending yg diberi dlm cerita ini. the ending is a new beginning.


sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:


Bayangan kenangan manis zaman sekolah bersama Ilham, menjadikan Annessa seorang perindu. Dia setia menantikan lelaki itu. Namun lain yang diharap, lain pula yang datang. Faris tiba-tiba muncul melamarnya. Annessa menggantung kata; tidak menolak atau menerima.


Ilham kembali dari Jepun dengan status 'suami orang'. Annessa kecewa kerana penantiannya sia-sia. Lukanya bertambah parah bila diketahui, Sofia isteri Ilham adalah sahabatnya sendiri. Dia segera berundur dan berpaling pada Faris sebagai penyelamat.


Namun, setiap saat hatinya meronta. 'Jasadku di sini bersama Faris, tetapi jiwaku merantau jauh mengejar bayang Ilham'. Annessa yang tabah jadi sasar. Sekeping kad ucapan; 'Hidup Baik-baik' kiriman Ilham menimbulkan penyesalan. Jika mereka berterus terang tentang perasaan, pasti semua ini tidak akan terjadi!


Cinta itu duri. Cinta itu duka. Sofia terkorban dalam kemalangan. Ilham datang kembali merayu kasihnya. Tapi wajarkah cinta dijadikan alasan untuk bersikap keji? Itulah yang telah dilakukan oleh Annessa. 'Takkan saya langsung tak bernilai pada awak?' Air mata Faris menitis.


Bagi Annessa, soal cinta bukan sekadar hitam atau putih! Tidak juga betul atau salah! Cinta adalah sesuatu yang sukar dikawal. Ilham suatu mimpi dan Faris pula suatu realiti. Tapi mimpi itu juga yang dikejarnya. Dia mahu merebut cinta Ilham yang tidak pernah dimilikinya selama ini.

No comments:

Post a Comment