Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, September 11, 2010

Review 199: Kalau Ada Jodoh by Mimie Afinie


Membaca Bukan Tak Sudi membuat aku teringat sgt2 kat novel best dari penulisni yg bertajuk kalau ada jodoh. memang kelakar citer ni. ni aku pastekan review yg pernah aku postkan kat multiply aku sebelum ini.


Kalau Ada Jodoh by Mimie Afinie
Terbitan KarnaDya Solutions
rm19.90


haaa kalau sapa dah lama tak baca citer romantik komedi memang sesuai lah sangat layan citer ni. heronya rambut panjang macam rocker tapi biler petik gitar, suaranya mengalunkan lagu 60-an! haha.. then dia suka naik skuter.. hehe teringat skuter merah menyala dgn gitar yang menghiasi ruang pameran KarnaDya semasa pesta buku 2009 yang lalu.


Masa baca permulaan cerita memang tak tergambar langsung unsur komedi citer ini. Marini melayari hidup sbg seorang isteri tetapi perasaannya terdera dgn sikap suami yang menurut kata ibunya dan kehendak isteri sendiri diketepikan. Ibu Faris sebenarnya dah ada calon isteri utk Faris tapi Faris pi kawin ngan Rini. Atas hasutan ibunya Faris menceraikan Rini sedangkan Rini pulang ke kampung setelah meninggalkan nota kpd suaminya kerana ibu Rini meninggal dunia. Ibu Rini pergi bersama kekecewaan dan ayahnya turut memulaukan dia kerana sudah lama tidak balik kampung.


Rini membawa diri dan menetap dgn kakak dan abg iparnya. haha abg ipar si Rini ni pun mcm biol. Kelakar jer melatah mengalahkan makcik2 sampai terjangkit kat Rini. Dah tu suka lagu Ahmad Jais pulak tu. Pertemuan dgn Abu Suffian menceriakan suasana cerita ini. Pyan yang mulanya kurang senang dgn Rini sudah mula syok kat janda muda tu dan mula menganyam impian utk memiliki wanita yang mak dia berkenan sangat2 ni. Tapi Ma (Pyan saja panggil Marini sbg Ma) sudah serik dgn lelaki. Dia menyalahkan Pyan kerana merosakkan persahabatan mereka dgn melafazkan kata cinta. Faris hadir semula dan merayu cintanya, tapi Marini sudah tak pasti dgn perasaan sendiri.

Secara keseluruhan citer ini menghiburkan, cuma saya kurang senang dgn sikap Marini. Dah tak nak kat Faris, jgn la layan.. kan orang tu dah salah faham. Dia yang dah teruk dikecewakan seolah-olah merelakan utk dilukakan sekali lagi dan tak sampai hati nak ignore Faris demi menjaga hati dan perasaan Faris. Sian kat Pyan. Part Marini send sms tu memang havoc la.. aku pun terkecut jantung. hehe sabar jer aku. Pyan merajuk sampai lari balik kampung.. haha.. terbalik, awek lak kena gi ngadap nenek pyan minta izin nak pujuk. haha.

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:

Tiada sesiapa mahu sengsara. Tiada jua yang inginkan derita. Namun takdir Tuhan tiada siapa yang mampu menepis? Marini terpaksa mengharungi sebuah kehidupan yang berdepan dengan onak dan duri hinggalah dia menumpang di rumah kakaknya. Di sanalah perjalanan hidupnya mula berubah. Tiba-tiba sahaja dia bertemu dengan Pyan, lelaki yang punyai personaliti yang jauh beza daripada apa yang ada dalam kotak fikirannya. Pun begitu, Faris tidak pernah melupakannya. Kesilapan yang pernah dilakukannya mahu dipulihkan semula.


Kalau Ada Jodoh merupakan sebuah novel yang penuh dengan plot humor, ada yang menyentuh perasaan dan tentunya akan menghiburkan pembaca sekelian

1 comment:

  1. baru bace sabtu lepas. sehari je blh habis 1 novel. x penah dibuat2. hehe best sgt cite ni oke! thumbs up! :)

    ReplyDelete