Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, July 28, 2010

Review 176: Awek Cun by Ahadiat Akashah


Awek Cun
Penulis: Ahadiat Akashah
RM8.90
140 muka surat


"Satu dekad Satu Kisah"
"Berulang-ulang cetak, 18 ribu naskah terjual"

Salah satu sebab saya capai buku ni adalah kerana tak tebal sangat dan malam tu aku memang tak der benda nak buat.. aduih.. mana la aku tau ada hantu/roh dalam citer ni.. tak sampai separuh, aku tutup buku ni dan lampu bilik aku biar menyala sampai pagi. Esoknya baru lah aku abiskan baca buku nih.

Memang tak sangka langsung yg citer ni citer seram rupanya... Kisah remaja yang dihidangkan dalam buku ni memang mampu menarik pembaca2 remaja untuk menghayati citer ni.

Mengisahkan Danial dan Danny, pasangan kembar yang seiras tapi tak ngam langsung antara satu sama lain. Danial tak se agresif Danny yg dah macam samseng. Suatu malam bapa mereka menyerahkan sebuah kotak turun temurun kepada Danial yg merupakan anak sulung lelaki dalam keluarganya. nanti bila Danial ada anak lelaki sulung, dia pulak kena serahkan kotak tu kepada anaknya. Dia diamanahkan supaya tidak membuka kotak itu walau apa pun yang terjadi. Tapi Danial tewas di tangan Danny yg tak bertanggung jawab dan terus mencungkil kotak tu dan terserlahlah rahsia dalam kotak tu, ada duit singapore yg ada gambar todak tu.

Danny ketawa berdekah dekah manakala Danial pulak berdebar-debar menunggu sumpahan keturunan yang bakal melanda dirinya sebab tidak menjaga amanah dgn baik.Danny tu siap ajak kawan dia Grr main spirit of the coin guna duit todak tu kat rumah mak we dia yg kebetulan masa tu balik kg. Memang macam2 roh yang datang, tapi ada satu roh ni bernama Niki yang enggan pulang bila disuruh. Yang menghairankan Danial, dia yang sedang mengendap aktiviti Danny dan Grr dapat melihat Niki dgn mata kasarnya.

Niki ada agenda tersendiri, dia memerlukan cinta suci Danial untuk kembali ke alam maya dan bapa Danial memegang rahsia terbesar mengenai misteri duit todak tu.

sure fine whatever
Rinn

Sinopsis belakang buku:

"Kau nampak tak angin yang sedang bertiup tu?" Niki senyum melihat angin yang berbentuk dan bercorak itu. Ada yang nakal, dan ada yang baik. Angin juga mempunyai beberapa karektor. Niki gemar melihat telatah angin yang bermacam ragam tu...

Nampak angin? sumpah aku tak nampak. mana boleh nampak angin! Danial ternganga. Di mana aku saat ini? Adakah aku ni masih hidup ataupun sudah mati? Dia tak pasti...

4 comments:

  1. Salam. Awak jual ke buku ni? saya nak beli.

    ReplyDelete
  2. yg ni koleksi peribadi. nanti kalau saya nampak ada yang for sale, i'll let you know kat posting ni.

    ReplyDelete
  3. Saya masih mencari buku ni. Sebenarnya saya pernah baca dah novel ni masa sekolah. Tapi saya berharap dapat baca lagi.

    ReplyDelete
  4. Saya masih mencari buku ni. Sebenarnya saya pernah baca dah novel ni masa sekolah. Tapi saya berharap dapat baca lagi.

    ReplyDelete