Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, July 1, 2010

Review 153: Rindu Belum Berhenti by Dhiya Zafira



Rindu Belum Berhenti by Dhiya Zafira
Terbitan Alaf 21
Tahun 2008
RM18.00
480 mukasurat


"Perasaan ini kan kubawa hingga aku pergi"


Romantis thriller! Dhiya Zafira berani mencuba genre yang sekali sekala kita terserempak ni. Memang kisah yang menarik utk dihayati dan terselit misteri2 tersendiri utk pembaca singkap satu persatu dalam membaca novel ini dari muka surat pertama hingga muka surat terakhir. Selepas membaca Kudamba Bahagia, saya tak sangka DZ berjaya menulis kisah romantis thriller begini. Secara umumnya persamaan yg ada hanyalah dari segi kisah 2 insan yang pernah ada perasaan kasih antara satu sama lain, terpisah, dan kemudian bertemu semula lalu cinta antara mereka bertaut semula. Tapi tautan cinta mereka ni bukannya dihalang orang tua ker family tapi melibatkan sepak terajang, gengster, undang-undang dan senjata berbahaya.


perwatakan murni disembunyikan dgn baik hingga dia tak disyakki langsung ada kaitan dgn kes cubaan membunuh Adni. masa awal2 cerita saya suka murni yang bersikap spt analyst yang boleh membaca 'bahaya' dan 'kesedihan' Zack dgn hanya melihat wajahnya.


Demi keselamatan Adni, Zack menjadi bayang2nya dan demi keselamatan gadis itu juga Zack menculik Adni.


"Percaya atau tidak sayalah orang yang akan selamatkan awak."


kehadiran Zack dlm hidup Adni bagai puting beliung yg sekelip mata memporak perandakan hidupnya namun ada sesuatu tentang Zack yang memancing kenangan lamanya. Kenangan 10 thn lalu yg takkan padam.


Mana mungkin Zack melupakan gadis cilik 15thn yang berani meluahkan perasaan kpdnya 10 tahun lalu. Bermcm cara Zack cuba menghalang perasaan itu namun dia sudah terpaut. Dia tidak menyangka pelariannya selama 10 tahun mengembalikan dia kepada gadis itu.


DZ byk menggunakan nama2 alternatif utk watak2 ciptaannya utk menjadikan misteri kisah ini lebih menarik seperti Zack-Izz, Adni-Dinie, Hashimi-Khairy.


Masa scene di mahkamah tu, ketika keputusan mahkamah dibacakan ke atas Zack, saya tercari-cari atas kesalahan apa keputusan itu dijatuhkan? menculik Adni? atau penglibatannya dalam kumpulan black? Adni sendiri tentulah menolak yang dia diculik, dia sebenarnya diselamatkan.


Kisah ini tidak berakhir di situ. Rindu yg belum berhenti membuatkan Adni mencari dan memburu cinta Zack. Zack tak dapat lari ke mana2 kerana Adni dah menjadi bayang2nya di rumahnya sendiri. Ligat kepala otak Zack memikirkan cara utk menakut-nakutkan Adni supaya pergi meninggalkannya tapi sebaliknya yang takut dengan tindakan-tindakan Adni.


sure fine whatever
Rinn

also by this author:
Rindu Untuk Dia

Ku Damba Bahagia


Sinopsis belakang buku:


Dia ada segala-galanya, sehinggalah satu hari semuanya berubah. Jenayah yg terancang menyebabkan tiba-tiba dia menjadi pelarian. Dia keseorgan sehingga lelaki bermata sedih itu datang. Tanpa sedar, dia meletakkan seluruh kehidupan di tangan lelaki itu. Lelaki yang diketahui amat berbahaya, namun Adni yakin lelaki itulah penyelamatnya.


Zack, lelaki berdosa yg mahu meninggalkan kisah silamnya yg gelap. Bersama Adni mereka menjadi pelarian. Antara memburu dan diburu, mereka perlu menyelamatkan diri utk meneruskan kehidupan. Demi Adni, dia rela andai maut yg menjemputnya pulang.


Jenayah terhadap Adni, jenayah terancang. Penuh momen yg menggetarkan jiwa. Senjata yg dicipta manusia, apakah tujuan di sebaliknya? Menjadi perisai menyelamatkan diri atau mengurangkan jumlah manusia di muka bumi?


Antara Zack dan Adni laluan ke syurga bermula dengan maraknya api neraka. Bila hati manusia diselubungi dgn dendam, berpaksikan kesumat mampukah cinta menghapuskan semua kekeliruan yg dtg? dapatkah Adni menemui cintanya semula?


Adni - Kudamba Bahagia bersamamu.
Selagi Rindu Belum Berhenti aku akan tetap menantimu. Aku akan tetap menanti kerana Kau Tercipta Untukku.

No comments:

Post a Comment