Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, July 12, 2010

Review 159: Kala Mimpi Bersatu by Emma Maizura


Kala Mimpi Bersatu by Emma Maizura
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2008
RM19.90
500 mukasurat
isbn: 978 9831243930


"Tak akan kurela impianmu menjadi igauan lagi"


Ni kali kedua penulis ini mengetengahkan percintaan berlainan bangsa dalam karyanya. Kali pertama dalam novel "Tiada Noktah cinta" dan kali ni dalam "Kala mimpi bersatu" pula. Kalau dalam TNC antara gadis melayu dgn lelaki cina, kali ni gadis india dengan lelaki melayu pula. Bagi saya, penulis ini sangat konsisten dalam cerita2 yang disampaikannya. Dia mampu membina rangkaian peminat setia dengan gaya penulisan yg konsisten dan menarik begini. Tidak dinafikan saya memang ternanti2 karya2 penulis ini.


Kisah ini tentang Asha yg dibuang bapa sendiri kerana kepercayaan kepada ramalan. Malang tidak berbau, dia tercampak ke sungai berarus deras. Zaiffudin (Budin) membantunya dan beranggapan Asha cuba membunuh diri walaupun Asha menidakkan. Cerita itu tersebar dan Asha sentiasa dipandang serong, namun Ismail dan Nuriah ikhlas dan gembira menerimanya sbg ahli baru dalam keluarga mereka. Mereka mengasihinya seperti anak sendiri. Budin tak dapat menahan hatinya dari jatuh cinta pada Asha. Amanat Asha dilaksanakan lalu menjadikan dia lelaki yang lebih baik tahap ekonominya. Pemergian Asha ke London meragut kegembiraan Ismail, Nuriah dan Budin.


Setelah 5 tahun menyepi tanpa berita, Asha kembali sebagai Dr. Aisyah, kembali menceriakan dunia 3 insan yang paling mengasihinya. Namun ada juga hati yang tidak senang dengan kehadirannya dan sentiasa memburuk2kan dirinya. Pertemuan dgn boss Budin, Nasha memungkinkan Asha kembali kepada keluarganya namun bapanya masih menganggap dia membawa sial dalam hidup mereka sekeluarga. Nasha membuang perasaan cintanya terhadap Budin kerana dia tahu Budin lebih menyintai adiknya, Aisyah. Selain Nasha, Marlia juga menyintai Budin dan sanggup melakukan apa saja asal dapat berkahwin dengan budin tambah2 lagi biler mendapat sokongan penuh dari ibu tiri Budin.


Laluan hidup Aisyah bukannya mudah.


Budin ni pada pendapat saya mcm cintakan Aisyah sebab kecantikannya. Dari segi kepercayaan pada Aisyah agak kurang sbb dia lebih percayakan kata2 orang lain. Dia berat mulut utk mendapatkan kepastian dan cerita sebenar dari mulut Aisyah sendiri.


sure fine whatever
rinn

Also by this author:
Bila Ada Rindu


Ada Cinta Di Hati


Tiada Noktah Cinta


blurb/sinopsis belakang buku:


Kelahiran Asha tidak dinantikan kerana dianggap membawa sial. Perniagaan keluarga yg sebelum ini sukses, akhirnya merudum. Kecewa dgn kenyataan itu, Asha sering bertindak di luar batasan. Bukan niatnya utk menconteng arang, dia cuma mengharapkan sedikit perhatian.


Kehadiran Zaiffudin membawa seribu makna dlm hidupnya. Bkn saja terhutang nyawa dan budi, bahkan lelaki itu telah memberi nafas baru dlm denyutan nadinya. Kerana lelaki itu juga, dia bangkit membina kecemerlangan diri. Tanpa sedar, perasaan aneh itu kian bercambah dgn sendirinya.


Kepulangannya dari London membawa sejuta impian. Impian yg tergantung selama ini harus disandarkan. apatah lagi nur Islam telah menyinari jiwanya. Kini nama Asha juga telah tiada, yg ada adalah sebuah nama yg cukup indah... Aisyah.


Detik waktu yg berlalu menjadikan Aisyah seorg pencinta yg setia. Namun, siapa sangka saat bahagia berlegar di depan mata, akhirnya musnah dlm sekelipan sahaja. Bakal ibu mertua yg diharap dpt menyirami hatinya yg ketandusan kasih sayang rupa2nya meracun diri.


Mampukah Aisyah bertahan sedangkan dia tahu syurga suami terletak di bawah telapak kaki ibunya?

No comments:

Post a Comment