Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, July 25, 2010

Review 166: Suci Wajah Rindu by Zuraidah Othman


Suci Wajah Rindu by Zuraidah Othman
Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Tahun 2008
RM22.90
isbn: 9789838938402
480 mukasurat



"Pelangi Cinta yang kita titi bersama itu adalah rindu yg kupintal tatkala kehilanganmu"


Nama Zuraidah Othman memang tak asing lagi di pendengaran aku. Ramai yang menyebut2 namanya sbg penulis kegemaran. Akhirnya merasa jugak aku membaca novelnya "Suci Wajah Rindu" nih :) thanks to Azah dari suteraonline :)


Memang seronok menatap kisah hidup Wa yang penuh dengan dugaan. Sebagai anak dia tersisih dan sering disalahertikan kerana kakaknya Farah Hani sentiasa cuba utk memburukkan reputasinya di mata keluarga dan org kampung. Ibunya terlalu mengasihi Farah Hani sehingga anak kandungnya, Najwa tersisih.


Farah Hani ni kepala otaknya memang cergas dan cerdas. bab belajar pon terer tapi sayang kebijaksanaannya digunakan 100% utk memporak perandakan hidup Najwa. Sanggup dia meneruskan majlis pertunangan yang awal2 lagi dia tahu tak jadi semata-mata utk meletakkan satu kesalahan yg amat besar di bahu Najwa yg terkebil-kebil tidak tahu letak duduknya perkara itu. Dia terus disisih saudara mara. Bapanya pergi berjumpa tunang tak jadi si Farah utk mendapatkan cerita sebenar, namun berita gembira tidak sempat disampaikan kpd sesiapa kerana dia bertemu ajal dalam perjalanan pulang. Najwa terkapai-kapai. dia berusaha mencari pekerjaan yang tidak melibatkan kakaknya supaya kakaknya tidak mengungkit di kemudian hari.


Pilihannya amat tepat kerana itulah titik tolaknya dia bertemu semula jejaka yang pernah mencuri hatinya sejak berusia 11 tahun! Memang sesiapapun mudah jatuh sayang pada Najwa yang jujur dan manis. :)


kisah yg membuat kita tersenyum, menangis, geram dan menutup buku dengan rasa puas.


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


10 tahun lalu AJ pergi meninggalkannya bersama untaian janji yg tidak pernah tertunai. Dia meyakinkan diri bahawa AJ hanya sebahagian dpd mimpi. Tidak mungkin hadir di alam realiti. Dendam dan benci kesumat kak long menolak dirinya semakin jauh dari hidup AJ hinggakan terlalu sukar utk dia menjejaki lelaki itu. Biarpun rindu terhadap lelaki itu masih berdenyut namun... terlalu mengharapkan keajaiban berlaku bukan dia orgnya.


Dlm parah membelai rindu, dalam pedih membuang onak angkara kak long dan dalam kepayahan menggapai kasih ibu, tiba2 pada satu subuh yg indah, lelaki itu hadir merawat luka...

No comments:

Post a Comment