Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, July 28, 2010

Review 180: Ad + Iz by Eury Athena


Ad + Iz
Penulis: Eury Athena
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Cetakan pertama 2010
RM21.00
sabah/sarawak RM24.00
636 muka surat


"Aku cuma berpeluang menjadi kekasihmu selama tiga jam, tiga puluh minit, tiga puluh sembilan saat... untuk itu izinkan aku menjadi pencintamu buat sepanjang hayatku..."


Aku start baca buku ni before pegi KK dan aku tak bawak buku ni masa ke sana. Kang nanti letih jer bawak tapi tak baca sbb mesti letih ngan aktiviti merantau. :) balik jer dari KK sekejap jer aku abis kan.


Ad + Iz adalah cerita kawin kontrak. Bagi penggemar genre ni, ni tentulah jadi pilihan korang :)


Kisah ini pada mulanya kelihatan biasa saja. Ad berkahwin dgn Iz sbg pengganti Marina yg malu utk bergandingan dgn lelaki gemuk spt Iz. Iz cabar Ad supaya menamatkan pengajian peringkat Ijazah manakala Ad mencabar Iz supaya kurus :)


kepulangan Marina membuka harapan Iz utk kembali ke pangkuan kekasihnya. Marina tu terus nak balik ngan Iz bila tengok Iz tu dah slim. Ad sudah mula menyemai kasih pada Iz. Iz pulak mcm confuse dgn perasaan sendiri sbb bila dia bersama Marina, dia tak rasa happy seperti ketika dia bersama Ad yg macam2 perangainya dan most of the time gila2 tu.


Aku suka dgn kelucuan yg dicetuskan dlm cerita ini terutamanya dialog2 yg selamba dan mengundang tawa. Tetapi penggunaan ganti nama 'aku' yg diselang seli dgn penceritaan pihak ketiga sedikit mengganggu penghayatan cerita dan kelihatan kurang kemas.


Konflik2 yg timbul selepas kembali nya Marina dan penglibatan Tengku Faris (bapa Iz) menjadikan cerita ini interesting dan ada misteri yg perlu dirungkaikan. Ad sendiri tidak menduga background dirinya sudah lama wujud dlm file Tengku Faris walaupun dia secara tidak sengaja terjebak dlm perkahwinan dgn Iz. Fakta yg diputar belitkan membuatkan Ad kelihatan seperti seorang pemasang perangkap yg sangat profesional sedangkan dia sendiri tak tau apa2 dan sedang melayari hidup bahagia bersama Iz.


Memang geram betui dgn ibu tiri dan adik2 tiri Ad tu. Tak sedar diri betul!


Kalau aku jadi Iz pun aku akan menyalahkan Ad kerana dia buat pengakuan umum tu... Unexpectedly aku sangat suka dgn cara penulis merangka bab2 akhir cerita ni. Mendebarkan dan tangkap nangis tu... Good ending yg membuatkan kita rasa puas dan sangat berbaloi membaca naskah setebal 636 muka surat ni :)




blurb / sinopsis belakang buku:


Kita dirancangkan untuk bertemu...
kita ditakdirkan untuk berjumpa...
namun adakah utk bersatu... buat selamanya?


Adrianna Mayesa, seorg pekerja butik pakaian yg sanggup berbuat apa sahaja utk menyara keluarga tirinya walaupun sering ditindas, malah dieksploitasi oleh mereka.


Salah faham yg berlaku ketika dia menghantar pakaian ke rumah pelangga, membuatkan Adrianna terjebak ke dlm perkahwinan kontrak yg merubah 360 darjah paksi hidupnya.


Bermula dari detik itu, dia hidup dlm kemewahan di samping Tengku-tengku yg bermacam ragam, di samping menjalani kehidupan sbg seorg 'isteri' kepada Tengku Farriel Izumi, seniornya ketika di sekolah yg tidak pernah suka dan senang dgn kehadirannya.


Di saat Adrianna mula selesa dgn kehidupannya, sesuatu yg selama ini dirahsiakan dan langsung tidak diketahuinya muncul... lantas meragut kebahagiaannya.


Aku sanggup mempertaruhkan segala milikku utk cintamu...

No comments:

Post a Comment