Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, July 12, 2010

Review 158: Tiada Noktah Cinta by Emma Maizura


Tiada Noktah Cinta by Emma Maizura
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd


"Cinta itu bukan jalinan dua hati tetapi paduan dua jiwa"


Lepas baca novel Bila Ada Rindu, teringat lah pada karya2 Emma Maizura yg sebelum ini. Aku follow novel2 dari penulis ini sejak novel pertamanya dengan Alaf yg bertajuk Tiada Noktah Cinta. Pada ketika itu namanya sangat baru dlm dunia penulisan, tapi aku la baca lewat, biasala, ketinggalan zaman :)


Walaupun namanya sangat baru ketika itu, tetapi karya pertamanya kelihatan seperti orang yang sudah lama dalam bidang penulisan. lancar, bijak menyembunyi kisah misteri di sebalik watak Fitrah yang menjadi igauan Daniel. Geram jugak aku bila Fitrah ni asyik mengelak saja bila ditanya.. info diberi sedikit-sedikit oleh penulis, cukup utk membuat kita menggenggam pinggir buku dgn lebih erat dan meneruskan bacaan dgn berkobar kobar.


Fitrah terdampar di Labuan kerana dihalau bapanya setelah kesucian diragui. Dia yg dulunya tomboy bergaul dgn lelaki2 di kampungnya tetapi gurauan kawan2 kali ini merosakkan masa depannya. Dia terjaga di sebelah Ismadi yg juga terkebil-kebil spt dirinya. Kesimpulan dibuat, dia sudah hilang harga diri. Fitrah bencikan Ismadi yang sedikit pun tidak membela dirinya dan menceritakan hal sebenar.


Daniel tu bos dia. diorang ni suka sama suka tetapi Fitrah tak membiarkan dirinya hanyut dgn cinta. Dia tak mahu Daniel terluka bila mengetahui kisah silamnya. Ismadi hadir kembali dan masih berminat dgn Fitrah tetapi Fitrah sudah tidak percayakan lelaki itu dan dia tak pernah menyintainya, hanya sahabat. Ismadi memainkan peranannya sbg orang jahat dlm cerita ini. Fitrah terpaksa menceritakan segala-galanya kpd Daniel lalu meletakkan jawatan tanpa pengetahuan Daniel. Simpati dan cinta makin tebal di hati Daniel tetapi Fitriah menghilang. Bapanya pula memaksanya menerima Diah, sahabatnya sejak kecil demi membalas budi baik ibu bapa Diah terhadap bapanya. Daniel dalam dilema.


Dgn kekuatan yg diberikan abangnya Fitriah pergi mengadap ibu dan ayahnya. sedikit demi sedikit perubahan dirinya berjaya mencuit hati bapanya yg pernah membuangnya, tetapi Ismadi tu badigol betul.. ada saja benda dia nak buat utk memporak perandakan hidup Fitriah. Disangkanya Fitriah akan melutut merayu agar mereka berkahwin tetapi, Daniel terperangkap ketika bersama Fitriah utk menenangkan gadis itu terpaksa mengahwini Fitriah sedangkan esoknya adalah hari nikahnya dgn Diah yang langsung dia tak ingat.


Bermula konflik kisah yang lebih berat dlm novel ini. Ntah kenapa aku rasa kisah ni sedih sangat.. atau pun aku tengah sensitif sekarang ni? ntah la..


Geram betul dgn Ismadi yang masih rasa tak bersalah walaupun dia memang bersalah.. i kinda of wish biar mampus kena langgar lori.. and tersenyum aku bila betul2 dia kiok lepas kena langgar lori.. haha.. walau apapun.. aku rasa tak rugi baca sbb happy ending :) hehe.. can't help it.. i looooooooooooooove happy endings... la la la...


Also by this author
Ada Cinta Di Hati


Kala Mimpi Bersatu


Bila Ada Rindu



sure fine whatever
rinn



sinopsis belakang buku:


Entah silap siapa, persahabatan menjadi ingauan ngeri. Kerana percaya atas dasar sahabat, dirinya dianggap sebagai pencemar maruah! Ismadi membiarkan Fitrah sendiri mencari harga diri yang telah hilang dan hidup dalam sejarah hitam yang tidak tahu siapa penciptanya.


Hampa dan keliru menjadikan Fitrah seperti dikejar oleh bayang-bayang sendiri. Begitu takut untuknya berpaling apatah lagi melangkah. Bagi dirinya di kira kanan penuh onak yang tak sanggup untuk diredah. Dia rela berdiri di situ selagi boleh bernafas. Biarlah semuanya berlalu mengikut putaran waktu. Dan... dia sanggup menjadi penunggu yang hanya mengenang kisah lalu.


Sesekali Fitrah ingin membebaskan diri daripada rantaian kenangan itu. Membuangnya jauh-jauh supaya hidup lebih tenang dan damai. Tetapi, bagaimana hendak disingkirkan kalau kenangan itu sering menerjah? kadangkala dia rimas dengan belenggu itu. Terutama bila jiwanya sepi kerinduan dan hatinya kontang dgn kasih sayang.


Kehadiran Daniel seperti tepat pada ketikanya. Tetapi Fitrah seakan bermain dgn masa. Baginya cinta yang baru berputik ini mesti dinoktahkan! Namun, gembirakah Fitrah dgn keputusan itu? Atau, luka lamanya akan berdarah kembali?


RM17.00
420 muka surat

No comments:

Post a Comment