Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, July 1, 2010

Review 152: Ku Damba Bahagia by Dhiya Zafira


Bila tengok ada promo novel keempat Dhiya Zafira, aku semangat nak selak balik novel2 terdahulu beliau yg menarik iaitu Ku Damba Bahagia dan Rindu Belum Berhenti :)


Seronok tengok penulis2 muda dengan idea fresh memeriahkan dunia penulisan novel malaysia. Rasa macam baru jer baca Rindu Untuk Dia sekarang dah lahir karya terbarunya yg bertajuk "Jauh Kau Pergi"


ni saya paste kan review Ku Damba Bahagia yg merupakan karya pertama penulis ini yg turut menarik hati saya utk terus setia mengikut karya2 tulisan penulis ini :)


Ku Damba Bahagia by Dhiya Zafira
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM 18.00
492 muka surat


"Ada kalanya menghitung bintang di sunyi malam lebih mudah dari menggenggam sebuah hati."


Karya sulung Dhiya Zafira. kira bagus la sebab macam orang yg dah biasa buat novel jer. tak macam karya pertama. sesetengah tu kita baca hasil karya kedua, ketiga, belum tentu sebaik ini. Tahniah buat Dhiya Zafira.

Bagi saya citer ni cukup ramuan utk menjadikan sesuatu novel menarik. Ada cinta, ada chemistry antara watak utama (especially hero ngn heroin la), ada cemburu, ada konflik, ada misteri masa lampau, ada perselisihan dan isu utama pergolakan citer ni agak stereotype la dgn kisah2 lain iaitu salah faham, miscommunication. the key word is *loud whisper* CAAAKAAAAP.. hehe.. tapi kalau cakap, nanti tak jadi citer la pulak ek? Bila alia nak citer taufik tak nak dengar. bila taufik nak dengar alia pulak tak nak citer.. nak kena luku alia ngan taufik ni.


cara penceritaan masa mula tu yg membiarkan pembaca tertanya tanya kedudukan cerita tu memang baik kerana itu akan menjadi kan pembaca curious dan akan terus membaca hingga satu persatu persoalan terjawab.


serba sedikit tentang kisah ini, tentang suka duka perjalanan cinta Alia dan Taufik kerana cinta diorang terhalang. Taufik biasa hidup menyara diri seadanya sedangkan Alia anak orang kaya raya. Tapi takdir menemukan mereka dan cinta hadir. Alia enggan dihantar ke luar negara meminta Taufik membuktikan cintanya dgn sebuah perkahwinan. Taufik akur tapi tanpa pengetahuan Alia satu perjanjian dibuat di antara Taufik dan bapa Alia, RM100,000 mesti diadakan kalau betul2 mahu memiliki Alia. Bapa Alia tidak yakin orang seperti Taufik akan dapat membahagiakan anak kesayanganya.


Taufik ni rupanya cucu orang kaya yg pernah memutuskan hubungan dgn anak sendiri kerana kahwin tanpa restu. Kehadiran Taufik menjadikannya seorang datuk yg paling gembira dan dengan bantuan datuknya, Taufik berjaya mengadakan Rm100,000 tu.


Mereka bahagia dengan cara mereka tersendiri walaupun dari semasa ke semasa bapa Alia sengaja menduga dan kadang2 menghina. Sarah lahir dan tak lama kemudian bapa Alia sakit. Alia penat membahagikn masa utk bapanya dan anaknya. Taufik ada jugak salah sangka yg mungkin bapa mertuanya sedang mengatur strategi utk memisahkan dia dan Alia tetapi later dia percaya orang tua tu dah betul2 insaf. Alia rela mengikutnya ke luar negara utk sambung belajar, tapi pada hari yg dijanjikan Alia
menghilangkan diri. Taufik percaya bapa mertuanya telah berjaya meyakinkan Alia supaya meninggalkannya jadi Taufik pergi ke luar negara bersama baby Sarah.


Alia rupa2nya ditimpa kemalangan yg meragut nyawa ibu dan bapanya. Dia menanggung derita kehilangan keluarga, suami dan anaknya. Bila tau Taufik dah pergi, dia macam pasrah jer, tak nak Taufik tau tentang keadaan dirinya.. hmm kenapa ye?


Tiga tahun kemudian Alia ada mencari Taufik di luar negara tapi bila nampak Taufik dgn sorang pompuan dia terus patah hati dan melepaskan peluang utk melepaskan rindu pada anaknya sarah.


Selepas 7 tahun di London barulah Taufik kembali bersama sarah dan guess what.. dia bos kat tempat alia bekerja. Takdir menemukan mereka kembali tetapi Taufik dan Alia ada banyak persoalan yang perlu diselesaikan.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:

Dia begitu dambakan bahagia. Setiap saat dan detik yang berlaku dalam hidupnya adalah satu perjalanan yang penuh makna. dia melihat kehidupan ini dengan penuh warna-warna indah dan keceriaan. Namun, kejadian yang menimpa benar-benar mengujinya.

Alia tidak pernah tahu apa itu cinta. Pertama kali bertentangan dengan Adnan Taufik, dia rasa gundah. Apa yang ada pada lelaki itu hingga mengganggu lenanya? Apakah benar wujudnya cinta pandang pertama? Dia sendiri meraguinya. Namun, dia terpaksa terima kenyataan. Cintanya berputik saat senyuman indah itu terukir buatnya.

Adnan Taufik tidak menyangka, mencintai alia akan mengheretnya ke lembah penderitaan. Entah mengapa, cinta yang lahir dari kesucian dan keikhlasan hati akhirnya terkubur juga. Sesungguhnya, cinta mereka tidak kuat untuk menahan gelombang yang melanda.

Bagi Alia, dia tidak mengerti mengapa tiba-tiba Adnan Taufik pergi dari sisinya. Sedangkan ketika itu dirinya dibaluti bahagia. Salah faham yang berlaku menyebabkan mereka menyimpan dendam yang bukan sedikit.

also by this Author:
Rindu Untuk Dia

No comments:

Post a Comment