Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, July 13, 2010

Review 161: Lili Buat Najah by Nazurah Aishah


Lili buat Najah by Nazurah Aishah
Terbitan Jemari Seni Publishing
RM21.00
530 muka surat


"Telah kau tunai seribu janji, satu kau mungkiri... Hidup bersamaku..."


Masa mula2 dengar tajuk and tengok kulit buku ni, i thought Najah tu nama pompuan.. hehe.. dulu masa aku mengajar kat skolah, ada sorang student pompuan aku tu nama dia Najah. Mungkin terpengaruh dgn tu lah aku dok ingat najah dlm buku ni pun pompuan tapi rupa2nya lelaki, Syahrun Najah namanya.


Nazurah Aishah menggunakan detik2 mesra Najah-Tasha sbg penarik utk membuat pembaca setia mengikut cerita ini. Sekali sekala kemunculan watak Farah dan ibu Najah menggoncang keharmonian rumah tangga Najah-Tasha menambahkan rencah emosi dalam cerita ini. Di awal2 ketibaan Najah dan Tasha ke Malaysia lagi sudah digambarkan mereka ini pasangan romantis yang saling menyinta. Tapi perkahwinan mereka terpaksa dirahsiakan demi menjaga hati ibu Najah yg sudah mempunyai calon menantu yang tak sesuai langsung utk anaknya. hehe.. macam kerap pulak saya terbaca kisah ibu yang dah ada calon menantu utk anaknya tapi anaknya dah ada pilihan sendiri dan calon menantu ibu tu biasa nyakitkan hati jer keja nya. macam mana la menantu mcm tu pulak yang diletakkan sbg pilihan berbanding dengan heroin cerita yang cantik molek comel lote.


Tasya keguguran anak pertama tu memang saya tak sangka langsung.. Yg masa dia pregnant 2nd time tu ingat ker senang2 jer mama Najah akan terima Tasya tapi peristiwa Tasya menyelamatkan mama yang menyebabkan mama jatuh sayang pada Tasya dan cucu2 yang sedang dikandungnya.


Lepas jumpa Nazurah Aishah masa pesta buku tu.. saya tak sangka dia kelakar juga ye? yer la muka serius ala cikgu disiplin gitu. hehe.. dialog2 jenaka yang diselitkan kelakar la.. tambah2 part mat bangla berbual dgn non indon kat tingkap dapur tu. hehe..


bagi yang suka kisah cintan cintun melantun lantun mesti enjoy baca interaksi Najah dan Tasha, tambah2 mereka terpaksa bercinta sembunyi2 sedangkan mereka bekerja di tempat yang sama.


di muka surat 163 seperti ada kekeliruan antara nama watak Abg Nazim dgn Abg Harriz. Rasanya masa tu TAsya bersembang dgn Abg harriz.


Cepat juga saya habiskan buku ni kerana pembacaan saya tidak terganggu langsung, kerana penceritaannya sangat lancar dan sentiasa ada terselit rangsangan utk kita meneruskan pembacaan bagi mengetahui apa yang bakal berlaku. Kelahiran Naufal dan Najwa jadi penyeri keluarga mereka namun ada yang terpaksa pergi dahulu.


Sue! betul ker ko demam lepas baca buku ni? haha! jiwang terlampau! sabo jer aku. Padah ke baca buku romantik semendang? hehe.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

telah kau tunai seribu janji
satu kau mungkiri… hidup bersamaku…

Aku dan Najah kenal di depan Stadium Old Trafford, berkahwin sembunyi-sembunyi di Tanah Ratu. Sekembali ke tanah air, aku dan Najah harus pula menjadi pelakon di depan mama yang sudah ada pilihan sendiri.

Itulah permulaan kisah ini... yang bagaikan sudah terang lagi bersuluh.
Apakah boleh aku memilih jalan ceritaku sendiri, Najah?
Jika tidak, bagaimana pula dengan perasaan?
Berkorban perasaanlah yang paling memedihkan, kerana perasaan itu tidak pernah ada bau dan warna: lalu sukarnya untuk orang lain memahami, apatah lagi merasai...

Tulis Najah:
apalah maknanya bulan kalau langit diselubungi mendung
apalah ertinya mentari kalau sinarnya dihalang gerhana
jadi bagaimana aku harus terus hidup
kalau mentari tak mahu berkongsi kehangatannya
dan bulan tidak mahu meminjamkan sinarnya…?

Najah, sudah jadi fitrah alam... matahari itu tetap terbit dari arah timur, dan bulan pula tetap setia menemani malam!

Nazurah Aishah, menulis Lili Buat Najah dari kaca mata hatinya... Sebuah kisah yang mengesankan pada yg sedia berkongsi rasa.

No comments:

Post a Comment