Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, February 23, 2011

Review 299: Seindah Memori by Ilani Mysara


Seindah Memori
Penulis: Ilani Mysara
RM 16.00
416 mukasurat
ISBN : 983-124-181-9



"Debunga cinta masih mewangi di rimba hatiku yang sepi tak bertepi"


Rupa2nya nilah novel Ilani Mysara yg pertama :) akhirnya dpt juga saya membacanya. Saya mula mengenali penulis ini melalui karyanya yg bertajuk Bayu Asmara, kemudian diikuti dengan 'Kuseru namamu'. Dan yang terkini saya baca adalah novel ini iaitu 'Seindah Memori' yang merupakan karya sulung bonda dgn Alaf 21. :)


Nampaknya memang sejak awal bonda menulis kisah yang sedih. kalau tak sedih mula2, sedih ujung2. Paling tragic tu kalau sedih ujung2 smpai sad ending tu lah. Kisah ni memang sedih betul. Tangkap nangis. Saya ingin mengulangi peribahasa yang pernah saya gunakan dulu 'sudah jatuh ditimpa peti ais, baru nak lepas, peti ais pulak meletup'


Kisah ini berlatarkan pertengahan tahun 60-an. ianya bukan menceritakan kerancakan a-go-go tetapi lebih kepada kisah seorg gadis bernama Dayang yang ikhlas mengejar ilmu ukhrawi. dia menaruh harapan tinggi utk menyandang jawatan sbg seorg ustazah yg disegani. Dayang seorg gadis yg sangat merendah diri dan ketenangan dirinya telah mencuri hati Badri. Badri ni jenis memendam rasa. Dia tidak menolak bila dirinya ditunangkan dgn Siti, namun pertunangan putus kerana melengah2kan tarikh pernikahan. SEtelah putus dgn Siti, dia ditunangkan pulak dengan Tipah dan menerimanya dgn diam. Dia tak menyuarakan hasrat hatinya yg sebenar.


Dayang merantau ke utara utk meluaskan ilmu di dada. Di sana Iqbal mencuri oksigennya sehingga terkedu setiap kali bila bersua. Dia cuba mengingatkan diri tentang hasrat sebenar ke situ. Utk menuntut ilmu, bukannya mencari jodoh. Iqbal sudah bertemu suri yg diimpikan namun darjat keluarga dan peristiwa maklongnya disingkirkan keluarga menjadi pengajaran kepada ibu Iqbal utk tidak menerima Dayang. Namun undangan ibu Iqbal utk berjumpa Dayang dan menjelaskan kedudukan sebenar telah membalikkan hati si ibu lalu jatuh sayang pada gadis yang bijak itu.


Tempoh 3 tahun diberikan utk keluarga mereka mengenali Dayang. Dayang dan Iqbal bersetuju sekiranya selepas 3 tahun hati salah seorg dari mereka berubah, mereka harus redha.


Saya tak ada masalah dgn cerita sedih atau sad ending. cuma saya agak terganggu dengan batas2 pergaulan dalam kisah ini. Dayang adalah gadis yang tau batas2 agama, namun ada pulak scene dia memeluk Bak Man yg dianggap spt bapa sendiri, malah membiarkan Iqbal menyentuh tangannya. Sekiranya Dayang bukan dari background yang kuat agama, mungkin saya dpt menerima tindakannya itu.


Apa2pun memang sayulah bila mengikuti kisah hidup Dayang nih. Kenapalah mak Iqbal tu tak berbincang dgn parents Dayang tentang perjanjian 3 tahun tu, kalau tak, tentu mereka tak menerima pinangan Badri. Nasib Dayang mula berubah kehitaman apabila maruah diri dicabul Badar, adik Badri. Dia tak mau kawin dgn Badar lalu melarikan diri. Musnahlah cita2nya. dalam perantauan dia bertemu Pak dolah yg bkerja dgn Iskmal yg membenci wanita kerana pernah ditinggalkan Haryati yg telah dicurahkan segala2nya, harta dan kasih sayang, namun Haryati telah menolak cintanya dan meninggalkan dia pergi. Kebencian yg sama tumpah pada Dayang. Salah faham akhirnya telah membuka mata Isk. Namun bila dia menjumpai semula Dayang, gadis itu sudah terlantar di hospital. Kakinya sudah tidak kuat seperti dulu.


Dayang berjaya memujuk Badri utk menerima Tipah sbg isteri. Hasratnya utk bersama Iqbal sudah terbayang jelas di ruang mata. Ibu Iqbal mahu dia segera ke Mesir tapi permainan takdir menjadikan laluan hidupnya semakin sukar. Dalam menuju Iqbal, ada lelaki2 yang redha menganggapnya sbg adik dan turut mendoakan kebahagian Dayang-Iqbal.


sure fine whatever
rinn
thanks shikin for the book ;)




sinopsis belakang buku:


Kalau benarlah cinta itu lahir dari hati yang suci dan rela berkorban deminya, mengapa tidak ke jinjang pelamin pengakhirannya? Kalau benarlah cinta itu dari jiwa yang ikhlas, kenapa ada yang ternoda kerananya? Itulah lumrah cinta manusia. Dicintai dan mencintai tidak pernah padam walaupun sering dipersendakan oleh kerenah manusia.


Begitulah kehidupan Dayang yang penuh dengan kemelut cinta. Kali pertama dalam hidup, dia menghadapi dugaan cinta yang sungguh mencabar. Nak ditelan seperti pahit, nak dibuang tak sampai hati. Ungkapan 'Aku cinta padamu' mengajarnya erti reda dan pasrah. Dugaan dan ragam takdir sentiasa bergerak seiring dengan lafaz janjinya. Akhirnya, memporak-perandakan seluruh sendi kehidupannya.


Cinta dua darjat antara Dayang dan Syed Iqbal menguji penantiannya. Namun kerana satu janji, biar datang ribut taufan sekalipun, cintanya tetap dipertahankan walau Iqbal terbang tinggi di langit dan dia hanya melata tumbuh di bumi. Sesungguhnya pertarungan merebut cinta Iqbal memerlukan ketakwaan dan ketabahan sebagai syarat!


Kerenah takdir juga menyaksikan dirinya terlibat dalam cinta tiga penjuru. Cinta yang memusnahkan tiga kasih, tiga perasaan dan tiga hati. Kesemuanya menuntut pengorbanan dan air mata. Seorang harus melupakan dan seorang lagi harus dilupakan untuk memberi ruang pada orang ketiga. Siapa antara mereka yang ketawa gembira dan siapa pula yang akan merintih hiba?

No comments:

Post a Comment