Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, February 15, 2011

Review 277: Pelabuhan Kasih by Lily Suriani


Pelabuhan Kasih
Penulis: Lily Suriani
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Harga : RM 14.00
Halaman :352


"Izinkan kupimpin dirimu dari kamar waktu yang sepi itu"


Reaksi selepas membaca buku ini? WOW!! marvelous! rasa macam nak peluk cium Lily Suriani. hik hik.. sebenarnya dah lama tak rasa macam ni lepas baca buku. Ada buku yg buat kita rasa sedih, simpati, hampir menitis air mata, tapi this one memang nangis habis aar.. habis kuar air mata, air idung semua, nasib baik aar telinga tak der air. Memang sedih gilerrrrrrrr. Kisah ni of course la kisah cinta, tapi penuh dugaan la. sounds stereotype, tapi kena baca dulu utk rasa effect nya.


Thanks tak terhingga buat adik for forcing me to read this book. From now on i'll trust you judgment in recommending a book :)


SEcara ringkas kisah ini berkaitan dengan Fatin Nabilah, seorang student akaun yg tak minat akaun. Dia berkenalan dengan Azril Adam dan prinsipnya sapa yg dia kuar dating, dgn orang tulah dia akan kawin. Rakan sebiliknya adalah kawan baiknya sejak sekolah, Bie. Bie terlanjur dgn boyfriend dia dan menggugurkan kandungan tanpa pengetahuan Fatin. Fatin mempunyai keluarga yg sgt penyayang dan impikan suami yang sebaik bapanya. Fatin nekad berenti belajar dan mula bekeja dengan Fazil yg ada hati dengan Fatin walaupun Fatin terang terangan citer dia ada boyfriend yg akan jadi suaminya.


Azril seorang yg baran, cemburu dan berprasangka. Sebab kasih yg menggunung Fatin dan Azril kawin walaupun ibu bapa Azril tak berapa berkenan dengan Fatin yg tak grad, dia dianggap orang kampung yang bodoh. Fazil frust bawa diri ke Australia melanjutkan pelajaran. Hidup Fatin dengan Azril adalah menyiksakan buat Fatin. Azril tidak menghargai dirinya dia pernah dipukul depan anaknya yg tidak tahu apa2. Fatin makin tercabar mental dan emosinya apabila ibu bapa dan satu2nya kakak yg dimilikinya meninggal dunia dlm kemalangan jln raya.


Azril ada hubungn dgn bekas rakan sekelasnya dulu yg memang dah lama syok kat Azril, Nadirah. Fatin sanggup pinangkan Nadirah utk Azril asalkan diceraikan. Azril berjanji akan meninggalkan sikap buruknya dan kembali kpd isteri dan anak2. Dgn kuasa Tuhan Fatin dpt tau Nadirah dan Azril merancang utk kawin, dia hadir di majlis akad nikah, dipeluknya Azril buat kali terakhir dan dia serta dua anaknya menyaksikan Azril melafaz akad nikah dan serentak itu jatuh talak atas Fatin.


ibu bapa Azril sukakan Nadirah yg lebih moden dan berpelajaran. Fatin dibuang kerja setelah mengadu mengenai gangguan seksual oleh bosnya yg merupakan anak tuan punya syarikat. Dia mula melibatkan diri dengan aktiviti insurans, mengambil xm utk jadi wakil insurans bertauliah.


Malah dia sempat mengambil STPM dan melanjutkan pelajaran utk mengejar cita2 sebenarnya utk menjadi seorang pakar kaunseling. Pertemuan semula dengan Fazil adalah tak disangka sangka. Fazil bijak memikat anak2 Fatin dan berazam akan menjadikan Fatin isterinya walaupun ia akan mengambil masa yg agak panjang. Fazil tercabar bila Azril kembali menagih cinta Fatin. Nadirah cemburu dan merancang utk menghancurkan Fatin.


Anak sulung Fatin, Naim membesar sbg seorang sgt protektif, dan penyayang. Dia nekad tak ada orang yg akan memukul ibunya lagi. Dia dan Batrisya mendapat kasih sayang sepenuhnya dari Fazil dan ibu Fazi yg dianggap sebagai keluarga kerana mereka tak ada orang lain dah.


watak Nadirah dan Azril memang cukup menjengkelkan dan memang perfect la utk melengkapkan cerita ni.


sure fine whatever
Rinn


Terbitan Alaf21 Sendirian Berhad
Sinopsis Belakang buku


Fatin Nabilah gadis sederhana yang jauh dari kehidupan sosial. Pelajaran adalah tunggak utama dalam hidupnya. Dia juga berpegang teguh pada prinsip; lelaki pertama yang keluar dengannya akan dipastikan menjadi suaminya.


Perkenalannya dengan Azril Adam, teman sekampus telah menerbitkan bibit-bibit cinta yang tidak diduga. Azril menjadi lelaki pertama yang berjaya mencuri hatinya. Kehadiran lelaki itu membuatkan hidupnya semakin ceria. Malah, dia redha menerima sikap panas baran Azril yang sering menyakiti hatinya atas prinsipnya bahawa lelaki itulah bakal teman hidupnya!


Perkahwinan yang dibina ibarat retak menanti belah. Tidak tahu di mana silap, Fatin sering menjadi mangsa cemuhan Azril. Akhirnya, Fatin terpaksa akur bahawa prinsipnya itu harus dicampak jauh. Azril ditinggalkan setelah menjadi saksi pernikahan kedua suaminya dengan Nadira. Fatin pergi bersama dua anaknya dengan hati yang terluka.


Cinta pertama memang indah. Tapi tidak bermakna cinta yang datang selepas itu, tidak sehebat cinta pertama. Kehadiran Fazil yang begitu setia, disambut baik oleh Fatin. Biarpun penantian itu satu penyeksaan, tapi jika yang diidamkan akhirnya menjadi nyata, dia rela menunggu biarpun beribu tahun.


Akhirnya, sauh kasih Fatin berlabuh jua. Kali ini di pelabuhan cinta Fazil. Semoga kesetiaan Fazil tetap utuh selamanya, biarpun badai sentiasa bergelora.

No comments:

Post a Comment