Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, February 22, 2011

Review 292: Suha Kuasa Tiga by Bikash Nur Idris



Suha Kuasa Tiga
Penulis Bikash Nur Idris
Editor Nor Lisa
Terbitan Fajar Pakeer
RM10.90
Sabah/Sarawak: RM13.90
9789673650439
128 mukasurat


"Kalau berkawan, kita kena ikhlas. Semua org perlukan kawan."


Haaa ni lah jenis buku yg sesuai dibaca budak2 sekolah menengah dan rendah. Cerita zaman skolah ni memang buat aku teringat dan terbayang2 persekitaran skolah aku dulu. *mode kenangan mengusik jiwa* haha.


Kisah Nasuha, anak tunggal yg kemudiannya mendapat seorg adik lelaki, Suhaid. Ibu bapa Suhaid meninggal dlm satu kemalangan jalan raya. Sepupunya yg masih kecil itu membesar dlm keluarganya dan mereka memang sangat rapat dah dilimpahi kasih sayang yg tidak berbelah bagi.


Apabila memasuki alam sekolah menengah, kecomelan Suhaid sgt terserlah sehingga ramai gadis2 di sekolah mereka jatuh hati dgn Suhaid. sampai ada fanclub lah si Suhaid tu. Pelajar2 lelaki memang mencemburui Suhaid dan menggelarnya lelaki cantik terutamanya kumpulan Do Re Mi. NAsuha ni jenis pantang dicabar, nasib baiklah dgn kehadiran Suhail (kawan baru) yg tak banyak berkata2 menyelamatkan Nasuha dalam cabar-mencabar. Suhail sering mengeluarkan idea mencabar yg jenis membina seperti sapa yg terbaik dalam exam dia dikira menang, atau sapa yg menang dalam sukaneka, dia dikira menang. Aku rasa kalau Nasuha yg pilih, mesti jenis sapa kena debik sampai pengsan dikira kalah. Dah la dia tu pompuan.


NAsuha tidak menyenangi Suhail yg tiba2 hadir antara dia dan Suhaid. malah Suhail digelar 'musuh peribadi' tetapi musuh itu sering menyelamatkan keadaan havoc yg ditimbulkan Nasuha.


Pertandingan tuju tin tiga lawan tiga antara Suha kuasa tiga dengan Do Re Mi menjadi kemuncak cabaran utk mempertahankan Suhaid. Pertandingan yg mungkin kelihatan meletihkan tetapi bagi yg menyertainya, Nasuha merasakan dia tidak perlu begitu bersungguh melindungi Suhaid kerana Suhaid sudah pandai menjaga diri sendiri malah Suhaid juga menjadi pelindung dirinya dan Suhail rupa2nya adalah penyelamat dirinya bila2 dan di mana saja. Suhail yg sebelum ini selesa bergerak sendiri akhirnya merasa nikmat hidup berkawan. Dia kelihatan lebih cool bila ada kawan :)


Dah sah-sah la Suhail yg cerdik tetapi pendiam tu syok kat Nasuha yg mcm tigasuku sikit tu :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb/alongside@multiply


"Bila bersedih, bila bermasalah, bila perlukan seseorg... kawanlah yg kita akan cari. Kawan akan faham. Kawan akan tenangkan. kawan akan ada di sisi. Masa tu... awak akan sangat perlukan kawan. Awak kena rasa sesuatu, sebagai kawan, utk buat apa saja yg perlu utk kawan tu. Rasa tu... kena ada."


Kebetulan nama mereka ada dekatnya. Nasuha, Suhaid dan Suhail. Namun, nama yg dekat, bakalkan memungkinkan dekatnya hubungan sbg kawan?


Tet! Salah sama sekali!


Nasuha sangat tidak sukakan Suhail, hanya kerana Suhail bersikap kurang diajar kepadanya pada hari pertama dia mendaftarr di sekolah itu. Dia tidak benci tapi dia sangat tidak suka. Jadi, Suhail musuh peribadinya. Sedang Suhaid, yg hampir nama adalah kawan tersayang. Walaupun dia hairan, bagaimana satu huruf di belakang itu boleh ubah perasaannya, tapi itu hakikat.


Jadi, macam mana nk jawab soalan yg musuh peribadi soal ini. "Kalau mcm tu, awak sudi jadi kawan saya?" Tambah pula bila Suhaid mula cuba berbaik dgn Nasuha dan Suhaid, sampai wujudnya satu jeritan yg sama dari kanopi sukaneka. "Suha kuasa tiga!"


Mahukah Nasha terima Suhail sbg kawan, apabila dia sudah ada Suhaid? Akan berubahkan satu huruf akhir di belakang nama itu?

No comments:

Post a Comment