Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, February 21, 2011

Review 290: Setulus Setia Seindah Nama by Siti Hazneza Abdul Hamid


Setulus Setia Seindah Nama
Penulis: Siti Hazneza Abdul Hamid
Terbitan Pustaka Yamien Sdn. bhd
RM19.90
332 mukasurat

Semasa saya membaca novel ni adik tegur "tengok macam buku motivasi!" haha.. well, never judge a book by it's cover. Masa tengok buku ni kali pertama, nampak saja nama penulisnya, saya tak berfikir 2 kali utk memiliki novel ni. Siti Hazneza Abdul Hamed. Nama tu sudah cukup kuat di mata saya. Bagi saya sentuhannya karyanya cukup berkesan dan ada identiti tersendiri. Ciri2 Islamiyah sentiasa dikekalkan dalam kisah2nya dan sngat menarik.


Setulus Setia Seindah Nama tidaklah setebal mana. Perjalanan pergi dan balik ke Klang dgn menaiki tren dan komuter dari putrajaya sudah mencukupi untuk saya menghabiskan novel ini.


Kisah ini tentang pencarian cinta. Bushra sudah ada gadis idaman dalam genggaman, namun pertemuan pertama dgn Nazneen yg 5 tahun lebih tua darinya mengujudkan tempat kedua dalam hatinya. Agensi mencari jodoh milik Bushra menjadikan Bushra menyamar di Pusat Bimbingan milik Nazneen utk melihat sendiri gadis yang masih menyendiri ini.


Bushra seperti ada sifat tamak. Walaupun sudah ada Zasha, dia masih berhajat pada Nazneen walaupun jelas sekali ciri2 Paksunya, Alif amat menepati kehendak Nazneen dan ciri2 Nazneen amat menepati kehendak Alif. Alif sangat berbeza dari Bushra. Walaupun dia mempunyai 2 pilihan yg sangat dekat di hatinya, dia bertindak memilih yang terbaik untuknya melalui istikharah. Setianya pada Ika tidak berbelah bagi sehingga bila Rafiqah menyebut tentang kewujudan Rafiqah kedua, nama Nazneen langsung tidak terlintas di benaknya.


Alif dan Nazneen sudah ada titik pertemuan sebelum Bushra. Bushra dpt melihat agungnya cinta Nazneen buat Alif. Alif tercabar dgn kehadiran Kazim yang pernah ditolak lamarannya oleh Nazneen. Kazim kembali sbg lelaki yang mempunyai pegangan yang Nazneen cari-cari.


Penggunaan bhs arab dan terjemahan dalam novel ini sedikit memperlahankan bacaan tapi tidak mengganggu penghayatan cerita :)


Singkapan sirah Rasulullah yang diselitkan dalam novel ini disampaikan dgn sangat berkesan. Ada ker buku Sirah Islam yang ditulis oleh Siti hazneza? kalau ada saya nak baca!


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Betapa Rasulullah s.a.w setia pada Khadijah, tiada seorang pun yang mampu mencapai takhta at-Tahirah dalam hati baginda s.a.w. Tidak juga Aisyah isteri yang dicintainya. Rasulullah s.a.w. setia kepada semua isteri baginda, mengasihi setiap seorg dgn nilai masing-masing...


---


"(Lazimnya) perempuan yg jahat adalah utk lelaki yg jahat; dan (sebaliknya) perempuan yang baik utk lelaki yg baik, dan lelaki yang baik utk perempuan yang baik. Mereka (yg baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yg dikatakan oleh org (yg jahat); mereka (ang baik) itu akan beroleh keampunan (dari Allah) dn pengurniaan yg mulia."
Surah an-Nur 24:26


"Hendaklah disegerakan kalau datang 3 perkara; pertama, segeralah bersembahang bila masuk waktunya. Kedua segerakanlah pertemukan mayat dgn tanah (kebumikan). Ketiga, segeralah berkahwin bagi perempuan bersendirian yg bertemu lelaki yg layak menjadi jodohnya."
Mahfum hadis


Dua petikan di atas dijadikan asas bagi konsep perkahwinan dalam penulisan novel ini. Selain itu perkahwinan Rasulullah s.a.w dgn Sayidaina Khadijah bt Khuwailid & Sayidatina Aisyah bt. Abu Bakar As-Siddiq wajar dijadikan contoh ikutan Muslimin dan Muslimat. Penulis juga menekankan yg konsep perkahwinan dlm Islam mampu mencegah kemungkaran di kalangan umat Islam.

Dr Fatimah bt Busu
Bekas Pensyarah
Kursus Penulisan Kreatif USM


Sebuah Karya kreatif kritis buat generasi pembaca yang bersedia utk belajar, mengajar dan diajar.


Izwan Suhadak Ishak
Exco Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia
Penyair muda daripada buku Katahati terbitan Suria Publication.
Penulis Travelog Relawan Misi Kemanusiaan ke Asia Tenggara dan Asia Selatan.

No comments:

Post a Comment