Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, February 21, 2011

Review 288: Mimpi Kita Serupa by Siti Hazneza


Mimpi Kita Serupa
Penulis: Siti Hazneza Abdul Hamid
Terbitan Creative Enterprise Sdn bhd
Harga RM18.90
353 muka surat


"Aku tidak mampu berlari lagi. Rindu ini telah lama mengekori."

memang agak teruja nak baca hasil tangan Siti Hazneza sbb sebelum ni i've read Angin dingin dari utara and i really like it. memang ada style sendiri. Siti Hazneza tak lupa menyelitkan tip2 dan nasihat2 dalam berumah tangga dalam karyanya. Tak ketinggalan juga menyelitkan nilai-nilai Islam dalam berkeluarga. Mesti ada mengaitkan perjalanan hidup seharian manusia dengan sirah nabi, hadis dan ayat-ayat suci al-Quran. Seperti Angin dingin dari utara, ada juga cerita non muslim yg memeluk Islam.

Mimpi Kita Serupa ni penuh dengan kisah memendam rasa. yang hasmira seorang wanita yang sangat penyabar dan menurut kata suaminya Syafiq yg tidak mahu dia berhubung lagi dengan sahabat baiknya Fawwaz kerana Syafiq bimbang dia akan berprasangka buruk terhadap Yang Hasmira dan Fawwaz, adik kembarnya sendiri.

Kemarahan Yang Hasmira meletus bila suaminya terdetik keraguan atas kesetiaannya yg tak berbelah bagi walaupun dia sentiasa merindui Fawwaz, dia tak benarkan langsung dirinya terserempak dengan Fawwaz, begitu juga Fawwaz yg begitu menghormati keputusan Syafiq. Bila dpt anak Syafiq beri nama anak itu 'Fawwaz' supaya Yang Hasmira dpt menyebut nama yg dirindui itu tanpa teragak-agak. Syafiq berjaya mengembalikan seri di wajah Yang Hasmira. Tetapi takdir yg menentukan segalanya.

citer ini diceritakan bermula dari diorang sekecil budak2 sekolah rendah, ke alam remaja dan seterusnya dewasa dan matang. dialog2 yg digunakan memang menggambarkan peringkat umur mereka yang semakin meninggi.

Sinopsis Belakang Buku:

Tanpa sedar... kita sebenarnya banyak persamaan. Kebetulan barangkali atau kita sememangnya serasi... Nyatanya Tuhan tetap tidak memberi kesempatan untuk kita sama-sama membuktikan. Ada rasa terkilan, dicubit rasa kecewa bila diri bukan pilihan hati. Namun ada jangkauan yang dapat dibaca. Yang Hasmira sememangnya mencintai Syafiq sejak dari dahulu lagi. Dan di sebalik wajah Syafiq yang selamba, Fawwaz tidak menduga abangnya turut meminati gadis yang sama. Lalu apa dayanya? Halangan bukan jalan terbaik bagi memisahkan mereka. Mereka sudah cukup dewasa...

Lalu Fawwaz membiarkan hati lelakinya basah dengan air mata... Bertahun lamanya begitu. Tanpa Fawwaz tahu, Yang Hasmira turut derita kerana merinduinya. Derita kerana dilarang walau menyebut namanya, apatah lagi berbicara seperti waktu-waktu sebelumnya. Yang Hasmira duka kerana kehilangan seorang sahabat sebaik Fawwaz biarpun kini mereka sekeluarga. Dan jodoh itu sememangnya urusan Tuhan... Bila sampai masanya akan termeterai juga tanpa ada siapa yang menjangka... tanpa ada yang sedar kiranya Fawwaz dan Yang Hasmira telah lama bertemankan air mata.

No comments:

Post a Comment