Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, February 22, 2011

Review 293: Rooftop Rant by Hlovate


Rooftop Rant by Hlovate
Terbitan Jemari Seni
Cetakan Pertama 2009
RM21.00
540 mukasurat
isbn: 9789675118074


"There're times when strangers are like family, and family are like strangers"


Bukan sorang dua yang paksa saya baca buku ni. yang tak baca lagi buku ni pun sibuk suruh saya baca cepat2. adus sabar jer aku. Rasanya memang ramai yg tak sabar menunggu kehadiran novel terbaru setelah membaca 5tahun 5bulan, Gurindam Jiwa: Schubert's serenade, aA+bB dan [tunas]. gap setiap buku tu tidaklah jauh2 tapi ternyata peminat2 hlovate mahu lebih banyak karya2nya :) saya ni bukan pengikut enovel so, saya tak ambil tahu sangat mengenai cerita2 online, tapi kalau dah jadi novel bercetak ni, memang lah saya akan baca sebaik saja ada peluang :)


Rooftop Rant. Hlovate meneruskan rentak tersendirinya dlm penyampaian kisah ini. Dalam delivery tersendiri dia masih mampu memikat pembaca utk terus hooked dalam penceritaannya.


Bagi saya permulaan cerita ini agak kelabu dan saya berusaha utk concentrate. Tak lama keadaan tu kerana bila selak ke muka surat seterusnya kita sudah dibawa ke dunia Jade dan Trisy di bumbung menara Topaz.


Sukarnya menjadi remaja seperti Jade dan Trisy yg ketandusan tumpuan dan kasih sayang parents. Jade yg lebih matang membina haluan dgn cara tersendiri namun bagi remaja sekolah seperti Trisy dia masih terkial-kial mencari arah dan dia akhirnya terumbang ambing dalam membuat keputusan dalam hidupnya.


Komunikasi seharian dgn Jade memberi impak yang amat besar dalam hidupnya. Setiap kali perbualan mereka berlaku, ianya seperti rakaman kekal dalam jiwanya. Kata-kata itu menjadi hikmat utk nya meneruskan hidup. Namun tekanan demi tekanan menjadikan dia lemah dan terkulai seorg diri dalam kepekatan malam di menara Topaz. Seawal muka surat 90 kita sudah dpt memahami keadaan Trisy yg tertekan. Kehibaannya dpt dirasakan dan turut mengundang kesedihan pada pembaca. Dalam keadaan overdosed, Trisy diselamatkan buat kali kedua oleh Jade. Keluarganya entah ke mana. Tindakan Trisy juga telah membuatkan parents dia membuat keputusan utk menghantarnya balik ke kampung utk tinggal dgn datuk dan neneknya. Bermulalah episode baru dalam hidup Trisy. Kehidupan yg semakin bermakna tetapi seperti ada kekurangan kerana Jade tiada bersama-samanya utk mendengar keluh kesahnya. Kehadiran paksunya yg ala2 ustaz rock memeriahkan hidupnya.


Bagi saya kisah ini mengingatkan saya kepada 5 tahun 5 bulan. Rasa macam ada yg sama tapi tak serupa. Rooftop Rant lebih berat dan penuh emosi tapi 5T5B lebih jiwang :)


Kelakar betul pendekatan Jebat utk membantu adiknya, Lekiu berkenalan rapat dgn Trisy. Siap hantar utusan merisik lagi tu! haha. Saya kagum dgn Trisy yg kebal hatinya. Walaupun Trisy dan Jade tidak pernah saling memberi harapan tapi mereka percaya antara satu sama lain. Ending yg membuatkan kita tersenyum panjang :) Terima kasih Hlovate.


heroin2 citer hlovate semua suka dgr mp3 dgn telinga tersumbat earphone ek? hehe


sure fine whatever
rinn



Sinopsis belakang buku:


Lontarkan
...kalau tidak ia meracun
kongsikan
...walau hanya pada awan-awan

Mereka berbicara di atas bumbung
Episod hidup memang berbeza tapi cerita mereka masih selari!


Allah takkan bebankan hamba-Nya dengan
apa yang dia tak mampu!


Hidup tak selalunya lawa
tak selalunya ada pelangi
kalau nak kata a bed of roses pun, duri-durinya tetap ada
kadang-kadang... bilamana 'malapetaka' itu datang,
terasa macam kena gelek ke bumi dek ahli sumo
rasa macam dah tak mampu bangkit
rasa macam dah tak mampu hela nafas


Dengarkan HLOVATE berbicara:
tentang hikayat Rooftop Rant dari puncak Wisma Topaz ini...
tentang Trisy dan Jade...


tentang bukit yg sayup di depan
tentang angin yg membawa salam di belakang
tentang lang sewah yg berlegar melayah di atas
tentang deretan kenderaan yg bersesak-sesak di bawah


dan mereka terus bercerita...
sesudah berani meruntuhkan tembok hati dan dinding rasa


mampukah dibeli tangga-tangga untuk mencapai cita-cita?


ini cerita sebuah bicara
bicara bumbung namanya...

No comments:

Post a Comment