Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, February 17, 2011

Review 282: Harum Chempaka by Norhayati Berahim


Harum Chempaka by Norhayati Berahim
Terbitan NB Kara Sdn. Bhd
Tahun 2008
RM24.00
isbn: 978983437369
685 mukasurat

"Cinta itu datang ketika hatinya tertutup"


Dah lama tak mengulit buku NB :) akhirnya berjaya juga menghabiskannya. Terima kasih kak ima for the book.


Dalam karya kali ini NB membawa kisah yang jarang2 sekali kita ambil kisah. Dalam suasana kampung juga berlaku kes sumbang mahram. Seorang suami yg menjalinkan hubungan dengan adik ipar sendiri. Entah ke mana hilangnya pertimbangan kemanusiaan. Sudah hilang iman, sudah hilang rasa takut kepada YANG MAHA BESAR. Perkara sebegini sudah berleluasa di sekeliling kita, membuat kita terfikir, apa nak jadi dengan dunia sekarang? kita sudah dikelilingi perkara2 yang dilaknati Allah. Wallah ua'lam.


Tak sah karya NB kalau tak ada watak lelaki yang kita benci sangat2. Tak kiralah heronya atau watak sampingannya. Saya bersyukur sangat2 sebab Chempaka tak end up dengan Sheikh Adli yang sentiasa fikir dialah yang terbaik sehingga Chempaka diperlekehkan tanpa rasa simpati. Geram juga memikirkan Chempaka yang lama mempertahankan persahabatan dengan manusia yang macam Sheikh Adli tu. namun Sheikh ADli terpaksa menelan kembali penghinaan yang pernah dilontarkan kepada Chempaka apabila dia sendiri jatuh cinta pada Chempaka. Itu pun sebab ada lelaki lain yang berkenan dan serius nakkan Chempaka tu. bukan calang2 orang, pilot tuuuuuu. Barulah kalut Sheikh Adli nak menunjukkan rasa cinta dia pada Chempaka. tapi guna approach ala2 caveman zaman batu. tak bertamadun langsung! ishskkk!! marah ni!


Chempaka, wanita tabah menempuh hidupnya yg telah tunggang langgang ditinggalkan ayahnya. Ketabahan yang diwarisi dari ibunya menjadikan dia wanita kental. Rezeki mereka sekeluarga semakin murah namun kerenah adik bongsunya, Dahlia, sekali lagi memalit lumpur dalam sejarah keluarga mereka. Namun semua itu tidak menghalang Andrian utk menaruh rasa kasih buat Chempaka yang sudah dikenali hati budinya. Bunga Chempaka di laman makcik Kejora disunting penuh berhemah namun siapa tahu, ada tragedi menunggu di salah satu persimpangan hidup mereka.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Cinta.
Kadangkala datangnya sekelip mata,
kerapkali hadirnya mengambil masa.
Ketika hatinya merasa cinta,
tidak ada yg sudi menerima.
Ketika hatinya tertutup pada cinta,
cinta itu hadir sehingga menyiksanya.
Chempaka sedar,
benarlah kata orang,
cinta bukan sahaja membuat orang gembira
tetapi boleh mati kerananya.

No comments:

Post a Comment