Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, February 22, 2011

Review 296: 5 Tahun 5 Bulan by Hlovate


5 Tahun 5 Bulan
Penulis: Hlovate
Terbitan Jemari Seni
520 muka surat
RM20.00


Karya Hlovate yang pertama saya baca adalah Schubert's Serenade, walaupun 5T5B karya pertamanya tapi masa tu dah berkobar kobar nak baca kompilasi cerita2 "gurindam jiwa". I can't help making comparison lah bila dah baca dua karya penulis yang sama. Bagi saya isi cerita 5T5B tak der apa sangat, cuma cerita ini diselamatkan dari kebosanan oleh gaya bahasa Hlovate yang sangat santai dan bisa membuat pembaca tersenyum, tergelak. Saya pun selalu senyum sepanjang baca buku ni. Kalau ditapis dari segi isi ceritanya, banyak love story yang macam ni. Yg paling saya suka adalah ending citer ni, i can read part IV of the book berulang kali dan senyum jiwang. suka la!


BAgi saya Schubert's Serenade lebih menarik. Sebaik saja abis baca buku 5T5B saya terus capai "gurindam jiwa" dan baca schubert's serenade lagi sekali. Mungkin sebab saya ada ternampak nama Ju'a dalam 5T5B ni. Ju'a tu sepupu Johanna rupanya. Memang saya pasti saya lebih suka SS. SS buat saya senyum, ketawa, hiba, menangis. 5T5B tak der pulak buat saya rasa macam tu. Apa2 pun Hlovate berjaya meletakkan dirinya dalam kategorinya tersendiri dengan penggunaan bahasa, peribahasa yang moden, creative dan innovative, byk betul analogi, terminologi, perumpamaan yang buat kepala hotak kita ni rasa segar. Terima kasih Hlovate.


serba sedikit tentang 5T5B. Mengisahkan Johanna yang bekerja sbg orang gaji sementara menunggu peluang ke luar negara. Sepanjang karier sementaranya itu dia mengenali along sekeluarga. Along sudah mula menaruh hati buat Ana tapi selalu suka sakat Ana, membuatkan Ana rasa lemas. Pemergian Ana ke Universiti Aberdeen mengajar mereka erti rindu tetapi perasaan masih terpendam. Along tercabar dgn kehadiran Jebat dalam hidup Ana. apa2pun ibu bapa Johanna mesti tersenyum bangga dengan kepulangan Ana bersama 3 sijil instead of one. Sijil degree, sijil nikah dan sijil beranak Amir. :)


sure fine whatever
Rinn




Sinopsis belakang buku


Menjadi orang gaji di rumah Encik Latfy sebenarnya tidak sesusah mana kalau tidak kerana Along Serbia yang sarkastik tu...


Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam-kelat-pedas aje.
Masin sangat la ni... lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.
Nak bagi kitorang kena diabetes ke Cik Ana oi...?
Bancuh Along kopi O. Kurang gula. Tapi campur sikit honey.


Namun inilah permulaannya dia belajar menjadi seorang Ana... dan dari sini jugalah Ana semakin dewasa dalam setiap episod kehidupannya...


Kata Ana:
Saya bukan orang yang dicari, Along. Ana yang Along kenal bukan Jo yang sepatutnya Along kenal.


Kata hati Along:
Tanpa diduga dia mengenali seorang Jo di dalam Ana.


Siapa Ana? Dan siapa pula Jo dalam hidup Along?


Seperti mana dia cekap sebagai orang gaji begitulah dia 'cekap' mengendalikan dirinya sebagai pelajar di Universiti of Aberdeen. Namun apabila datang bab 'hati' ada yang tidak kena dengannya sejak dulu. Hatinya pernah berperi: boys are stupid, some men too.


Hlovate mengungkap roman-komedi ini dalam bahasa basah serta jenaka yang selamba. Pelajar luar negara ini mengadun 5 Tahun 5 Bulan secukup rasa; enak di mulut; berkhasiat di minda; penawar di hati... mengisi nurani.

3 comments:

  1. karya Hlovate ni kan,kite harus baca 2 kali bru la betol2 fhm...hihiii,lampi sket..tp 5T5B n Tunas nie kurang la sket je uumpphh nye dr VERSUS n aA+bB..

    ReplyDelete
  2. yep versus memang best. contengan jalanan dah bli tapi x baca lagi :p

    ReplyDelete
  3. waaa,best la...xkesah la bla2 nak baca,asal dah de dlm tgn mmg puas hati!...hihiiii..

    ReplyDelete