Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, February 22, 2011

Review 295: Tiga Ceritera Dalam Sebuah Gurindam Jiwa


"Tiga ceritera dalam sebuah Gurindam Jiwa"
Penulis : Hlovate, Imaen, Noorsuraya
Terbitan Jemari Seni Publishing

Ceritera 1: Schubert's Serenade by Hlovate
Gurindam Jiwa:
Tuai padi antara masak
esok jangan layu-layuan
intai kami antara nampak
esok jangan rindu-rinduan

Mulanya ingat nak baca 5Tahun 5 Bulan dulu tapi tak kesampaian.. buku dah dapat tapi dah baca Schubert's serenade dulu. What can i say, awai2 lagi saya dah ngam ngan gaya berbahasa yg errmm boleh dikatakan funky/urban.. huhu ada ke? Rasanya very close to gaya percakap biasa, penampilan perumpaman yg moden dan baru menarik dan mencuit hati dan ada kadang2 tu saya ni bukannya paham sangat, maklumla orang kampung. saya mmg blank tambah2 bab2 muzikal, piano dan violin, blurr la sikit amik masa nak paham tapi sangat enjoyable biler baca kisah ni.

Mengisahkan Ju'a yang kehilangan kasih sayang seseorang yg asalnya bgitu asing bagi dirinya tapi kemudian orang itu (abg shah - abg tiri) menjadi seseorang yg significant dlm hidupnya, tapi pada hari dia menerima adik baru, abg shah pergi utk selama lamanya. Kehadiran EG mencuit hati Ju'a kerana sgt2 mengingatkan kepada abg shah. Dia jadi marah pada EG kerana seolah2 mengingatkan dia pd abg shah, dari schubert's serenade hinggalah ke romano sport dan RXZ membangkitkan kenangan dgn abg shah melalui EG.

Ceritera II: Vendetta by Imaen
Gurindam Jiwa:
Burung merpati terbang seribu
Hinggap seekor di tengah laman
Hendak mati di hujung kuku
Hendak berkubur di tapak tangan

fuh.. gurindam jiwa yg nekad ni.. sanggup mati utk kekasih. Nampaknya Imaen seorang penulis thriller yg ada masa depan yg cerah. Bahasa yang digunakan menunjukkan dia begitu familiar dgn isu-isu yg diketengahkan. saya seperti sedang belajar benda2 baru. Mungkin juga sebab saya tak pernah amik tau hal-hal sebegitu sebelum ini. 'foreign legion', komando pencen, macam2 lah. Tajuknya saja menunjukkan cerita ini penuh dengan dendam, dendam seorang kekasih yg mahu membela kematian kekasihnya. Watak utama, D menjejaki those yg terlibat dalam satu rompakan yg meragut nyawa isterinya. Satu persatu diburu dan dihapuskan. Teringat pulak citer P.Ramlee, enam jahanam. :) Not my cup of tea, sekadar membaca dan menghabiskannya, namun di sepanjang pembacaan banyak pengajaran yg dpt saya kutip dan menginsafkan.. yer la tetiba jer gi kedai cari semula buku2 fiqh dan tauhid.. huhu..

I was hoping D insaf dan tak terus membunuh kerana dendamnya sbb dia macam sudah mula kembali ke jalan Allah tapi tula.. dendam tetap perlu dilunaskan, bagi melengkapkan kisah 'vendetta'

Ceritera III: Hati Andriyana by Noor Suraya

Gurindam Jiwa:
Batang selasih mainan budak
daun selasih dimakan kuda
becerai kasih talak tiada
seribu tahun kembali jua

Bila baca tajuknya saya teringat salah satu buku Noor Suraya ada bertajuk 'tanah andriyana'. selepas baca 'hati andriyana' baru lah saya baca 'tanah andriyana'. kelihatannya 'hati andriyana' adalah seperti ringkasan kepada 'tanah andriyana' namun ada jugak 'the lost scenes' yg disisipkan dalam 'hati andriyana' yg menjadikan keseluruhan kisah lebih menarik dan lengkap. kisah permusuhan keluarga di tangan Noor suraya menjadi menarik dan diwarnai kisah2 cinta 4 keturunan. Andriyana-Ku Fitri, Manjalara-Joshua, Ali Hakem-Maryam dan tentu sekali Aliya-Hadi.

Cerita ni adalah tentang sengketa dua keluarga yg berakar umbi dari kehadiran Andriyana ke pulau langkawi, mencuri hati Ku Fitri. Tanah yg diwariskan kepada Andriyana dipersoalkan ke sah han nya.. Pertemuan Aliya dan hadi membangkitkan sejarah & sengketa lama. cinta Andriyana dan Ku Fitri memecah belahkan dua keluarga, dapatkah cinta Aliya - Hadi menyatukan mereka semula? Hadi seorang pecinta yg pasti dengan hatinya manakala Aliya lebih byk berfikir komplikasinya.

Saya belum pernah membaca 'tanah andriyana' semasa membaca 'hati andriyana', tp saya tiada masalah utk memahami kisah ni, semuanya diceritakan dgn baik. Garang betul la aliya tu tapi tak sangka dia berjiwa seni. lepas dia jatuh hati dgn hadi, nenek dia bagi markah B- utk perubahan aliya.. hehe ingat ker leh dpt A- ker.

Aliya dlm buku ini kelihatan lebih berkobar-kobar membongkar misteri kisah moyangnya berbanding aliya dalam 'tanah andriyana'. Kisah Aliya dan tok nek nah ada dalam buku ni, tapi dalam 'tanah andriyana' tak der. Hati Andriyana dan Tanah Andriyana memang saling melengkapi. Benda yg dlm Tanah Andriyana, ada dalam Hati Andriyana.

disebabkan 'hati andriyana' saya beli 'tanah andriyana' :)

sure fine whatever
Rinn

Sinopsis belakang buku:

Ceriteria I - Hlovate (m/s 1-175)

"Schubert's Serenade... lagunya penuh dengan kenangan
Dan dengan kenangan itu cerita ini ditulis.

ingatan untuk mereka yang pernah hadir dalam hidup saya
ingatan untuk mereka yang pernah bersama melalui 'waktu itu' bersama saya
ingatan untuk lagu-lagu yang pernah bertanda dalam hidup saya
ingatan untuk hari-hari yang pernah menjadi sebahagian dari hidup saya

mungkin lagunya sedih
mungkin ceritanya pun sedih
namun kenangan yang bertanda dalam diri saya,
yang datang bersama lagu ini... tiada sejarah dan air mata"

there could be beauty in tragedy, anyway.

Ceritera II - Imaen (m/s 179-319)

Dengan jari aku gali sedikit tanah di tepi nisannya, kukuburkan cincin itu di sisinya.

"Bukan bermakna aku sudah tidak menyayangimu lagi, sampai mati sayang, sampai mati! aku tanam kerana aku ingin bersemadi di sebelahmu. Sedangkan apa yang bakal berlaku hari ini, aku sudah tidak pasti apakah nisanku nanti akan menjadi teman nisanmu... hari ini adalah titik tanpa pulang lagi. Vendetta!"

Ceritera III - Noor Suraya

Hati Andriyana adalah sisipan kisah cinta 'dia' yang menyimpan seriu rahsia, 'dia yang menyimpan seribu cerita, 'dia' yang ingin berkongsi sebuah rasa: Aliya & Manjalara.

Dalam Gurindam Jiwa ini
Manjalara beritakan tentang rasa hatinya
Lalu Fitri Hadi akan mewarnakan citra pertama 'dia' di hatinya
Walau apapun ceriteranya, di pena Noor Suraya
Ku Fitri masih seorang 'Qais' untuk lailanya dan Raden Andriyana... masih seorang puteri.

Cerita Hati Andriyana adalah edisi berkembar dgn Tanah Andriyana, terbitan CESB

No comments:

Post a Comment