Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, February 23, 2011

Review 298: Bohemian by Imaen


Bohemian by Imaen
Terbitan Jemari Seni
Cetakan Pertama: Tahun 2008
RM20.00
475 mukasurat
ISBN 9789675118036


Dalam keseriusan bercerita Imaen mampu mencuit hati pembaca, membuat kita tertawa bersama watak2nya. Itu yang sangat saya suka dalam gaya penyampaian Imaen. MAsih terimbas gaya penyampaian yang sama dalam Labyrinth dulu. Dalam Bohemian ni saya sedikit rimas dengan penggunaan nama2 orang femos yang saya tak kenal.. Rasanya dlm Labyrinth dulu pun ada tapi saya tak lah lost sampai macam ni. haha bukan salah Imaen tapi salah saya sbb tak berpengetahuan luas dlm benda am seperti ini. notepad dlm hp saya penuh dengan nama2 yang saya tak familiar spt Michael Crichton, Ermenegildo Zegna, Quentin Tarantino, Sigmund Freud, Robert Le Roy, Butch Cassidy & Sundance Kid, Iwan Fals, harold Lyold, Tian Chuan, Kamal Bamadhaj, Dawud Wharnsby Ali.. errm rasanya ramai lagi. Selalunya kalau membaca, ada perkara yg saya tak familiar memang saya akan catat dan cari apa maksudnya kat internet. Sejujurnya, saya rasa rendah diri bila baca novel ni dan sangat kagum dengan pengetahuan am Imaen.


tapi bagus jugak la.. ntah brapa kali saya bukak balik notepad tu dan search kat internet utk nak mengenali siapakah mereka2 itu. Bagus jugak menambah pengetahuan. Saya ni memang tak ketahuan bab2 mcm nih.


Rasanya org yang kenal dgn nama2 di atas mungkin boleh enjoy kisah ini dgn lebih baik lagi. Mungkin juga target pembaca kisah ini adalah those yg suka pembacaan berbentuk ilmiah. BAcaan ilmiah seperti ini menarik kerana diselang seli dengan thriller, romantis dan komedi yg mencuit hati.


Kisah Fadlan-Nadira memang sangat menarik. Diorang ni memang complete opposite dan itu tidak menghalang mereka dari saling menyimpan perasaan kasih antara satu sama lain.


complete opposite yg macam mana? Fadlan ni jenis2 alim dan seorang pemuzik jalanan yg bercita-cita menjadi penyanyi terkenal dalam genrenya yg tersendiri. Nadira pulak seorg peguam, gadis melayu utara yang berambut perang (celup) yg gemar memakai skirt.


Dalam mengira perkara2 negatif tentang Nadira, Fadlan resah memikirkan mengapa gadis itu yang dia rindukan. Nadira pun resah jugak memikirkan kenapa dia tertarik dgn lelaki penganggur yang selebet penampilannya. Nadira tidak suka permainan ragbi yg dianggapnya permainan para banduan kerana jersinya belang2 tapi bila Fadlan salah seorang pemainnya dia sanggup berpanas di tepi padang :). Part ni membuatkan saya teringin nak baca balik novel Bara by Abdul Rahim Awang. Teringat-ingat pulak pada Dr Haryati, Rosli dan ragbi :)


Debar kisah ini lebih kepada Suhaimi, seorang lelaki biasa yg menjadi pelarian diburu penjahat. Fadlan terlibat secara tidak sengaja apabila camcorder yang menjadi kunci terlerainya kes ini berada dalam simpanannya secara tidak sengaja. Kebijaksanaan Fadlan telah menyelamatkan Suhaimi walaupun camcorder tersebut telah diragut. Dan kebijaksanaan Fadlan jugaklah yg membuat Nadira yg degil dan suka memberi alasan, mula berbaju kurung. :) sweetlah Fadlan ngan Nadira nih. Patutla Kak Ima suka sangat dgn citer Bohemian nih. Imaen memang mempunyai sentuhan semula jadi membuatkan kisah thriller berbaur romantis menjadi bahan bacaan yang seronok dibaca. :) terima kasih Imaen.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Cinta membuat kita tidak memandang apa-apa yang datang daripada kita, walaupun ia sebesar mana sekalipun. Sebaliknya, kita hanya akan memandang apa-apa yang datang daripada orang yg kita cintai, walau sekecil mana pun. Cinta membuat kita membuang sifat sendiri, dan mengambil sifatnya sebagai ganti.


Aku
Pemain muzik jalanan
melayari malaysiakini.com
merambu-rambu cari duit
pakai seluar bertampal di lutut
berambut panjang cecah bahu


Dia
seorang peguam
baca Business Times
gaji ribu-ribu
pakai skirt nampak lutut
berambut copper blonde celup


Siapakah dia yg berani mencuri tenang dan damaiku, lalu menggantikan ia dgn resah gelisah?


Siapakah dia berani merampas hening bening malam dengan huru-hara yg tidak keruan ini?


Siapakah dia yg berani mengusik lenaku dgn bygnya?


Dia, yg tidak pernah ada dlm senarai bidadari anganku! Tidak pula pernah sekalipun wujud dlm daftar mimpiku!


Dia, yg dari hujung kaki hingga hujung rambut bukanlah perempuan yg aku mohon lewat doa-doaku kepada Tuhan.


Setelah Vendetta (Gurindam Jiwa) dan Labyrinth. IMAEN melakar risalah pemuzik jalanan - busker- berbicara tentang cinta antara Fadlan dan Nadira, dgn bahasa mantap penuh falsafah, namun disajikan dlm nada manis cara Bohemian.

No comments:

Post a Comment