Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, February 17, 2011

Review 281: Dendam Yang Terlerai by Norhayati Berahim


Dendam Yang Terlerai by Norhayati Berahim
Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd.
Cetakan pertama 2004
RM25.90
isbn: 9789838935562


"Bisakah kukutip kasih sayang yang terbuang?"


Ni yang bestnya kalau pi rumah kak ima.. baaaaaanyak buku2 Norhayati Berahim. Aku tak pilih buku2 baru sbb kebanyakannya aku ada. so cari la yang lama2 sikit. Tapi tak der lah lama sangat. buku ni diterbitkan sekitar tahun 2004.


Ceritanya padat dan terasa rugi kalau ada muka surat yang terlangkau.


Kisah Hani Asyikin-Danish-Nik amir, Pn Zakiah-Datuk Nik Hamidi-Tengku Maria. Dua set tiga serangkai ni mempunyai konflik masing2 yang berpunca dari salah faham.


Hani yang tersiksa waktu kecilnya melarikan diri demi mengejar cita-citanya. Insan asing menjadi ibu sejati buatnya. Puan Zakiah menumpahkan kasih ibu seikhlas mungkin buat Hani dan gadis itu akhirnya berjaya bergelar peguam.


Kisah cinta sedihnya dengan Nik Amir berkubur kerana hinaan dan cercaan Tengku Mariam yang tidak mahu anaknya yang tidak tentu keturunan. Anak angkat pulak tu. Nik Amir kecewa, walaupun menerima pilihan hati ibunya, dia menderita hingga menghidap penyakit kronik.


Takdir menemukan semula Hani dengan ayahnya yg sudah terlantar koma. Di situ dia berkenalan dgn Dr. Danish. Danish jatuh hati pada Hani yg setia melawat ayahnya yg pernah menderanya suatu masa dahulu. Walaupun begitu, dia nekad membawa balik ayahnya dan akan menjaganya hingga hembusan nafas terakhir. Di alam perantara ayah Hani menyesali perbuatannya dulu. Hani ni memang baik hati lah dan mudah memaafkan. Bukan saja ayah nya dimaafkan, mak tiri yang pernah membantah dia menyambung pelajaran pun dia bawak duduk sekali dengan dia.


Hani makin tertawan dgn Danish tetapi dia jatuh kasihan pada Nik Amir yg muncul semula. Dengan niat utk menjaga kesihatan Nik Amir, Hani menerima Nik Amir sbg suami dan Danish kecewa frust menonggeng. Namun jodoh pertemuan di tangan Tuhan.


Tak sangka pulak Danish tu anak kandung Pn. Zakiah :) seronok lah dia bila anak angkat kesayangan jadi menantu.


sure fine whatever
rinn


Rasa dendam yang bertali arus ini dapatkah aku empang alirannya? Mampukah kusekat daripd terus mengalir? Hatiku tidak kuat... semangatku telah goyah lalu patah hanyut dibawa arus tidak berperasaan. Entah di mana terdamparnya. Entah di muara, entah tersangkut di celah2 duri dendam. Atau terbenam di lubuk derita. Saat ayah terbujur diam di sini, perlahan-lahan menitis jua air mata anak pelarian ini. Ya... aku anakmu. Kau ialah ayahku dunia akhirat. Setitis dendam yg tersimpan perlu aku leraikan kerana di sini, di dalam tubuh ini, darahmu mengalir sama, memberikanku nyawa... mengajar aku mengenal erti dosa dan pahala. Ayah... dendam ini telah pergi bersama pemergianmu. Tuhan, Kau ampunilah dosa-dosanya...

No comments:

Post a Comment