Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, October 19, 2010

Review 234: Selagi Ada Dia by Aisya Sofea


Selagi Ada Dia
Penulis: Aisya Sofea
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM19.90
512 mukasurat

"Biarpun jauh dipisah waktu, suara hatimu membisik bagai kau ada di sisi"


Sentuhan 'sweet' Aisya Sofea masih unggul. cuma mungkin jalan ceritanya menjadikan cerita ini kelihatan biasa, tapi seperti kebiasaan Aisya Sofea, penyampaiannya sangat membuai perasaan. Bagi yang membaca baru bermula dgn novel ini utk mengenali Aisya Sofea, sudah pasti akan mencari karya2nya yang sebelum ini.


Bukan senang nak mencari tema yang ada kelainan. Misteri siapa bakal suami Ari tidaklah terlalu terselindung kerana peranan lelaki itu sudah terserlah di dalam novel ini. Ariana-Idris menjadi couple sweet baru bagi peminat2 Aisya Sofea.


Haris tu memang betul2 menjengkelkan. Nak kata jahat, dia bukannya jahat cuma dia seorg lelaki yang tak berpendirian dan suka menabur janji yang belum tentu dia dapat tepati. Ari menjadi mangsa kebadigolannya walaupun dia benar2 menyintai Ari tetapi pendiriannya yg tak teguh itu menjadikan dia bukan pilihan.


Rasa seperti cepat pulak pendirian Kak Mal berubah dan bertindak baik pada Ari di hari perkahwinannya setelah bertahun memusuhi Ari yang mencuri hati Haris. Tak terasa transasi Kak Mal. Apa2pun perubahan Kak Mal menjadikan endingnya menggembirakan.


Serba sedikit tentang kisah ini:


Ari seorang yang disenangi sesiapa yg mengenalinya termasuk Haris, teman rapat kakaknya, Kak Mal. Ari tak tau yang selama ini dia berhubungan melalui telefon dgn Haris, apabila hatinya sudah terpaut barulah diketahui bahawa lelaki itu ada Haris. Haris menyatakan dia rapat dgn Malini sbg kawan tetapi Ari tahu yang Kak Mal menyimpan impian utk menjadi isteri Haris.

Haris hanya mampu berjanji akan meleraikan kekusutan tetapi satu habuk pun tak buat apa, membuatkan Ari meneruskan hasrat utk ke London menyambung pengajian tambah2 pula dirinya sudah dibenci kak mal dan ayahnya sendiri. Dia nekad utk melupakan pecinta pengecut seperti Haris yang langsung tak datang ke airport to say goodbye.

Setelah tamat belajar Ari bekerja selama setahun, sehinggalah satu hari dia menerima emel dari kakak iparnya, kak Lin menceritakan kemerosotan kesihatan ibu dan ayahnya. Ari pulang dgn hasrat mahu menjaga ibu dan ayahnya. Perjalanan pulang menemukan dia dgn Idris, seorang pendengar yang setia. Sebelum berpisah Idris sempat memberikan kadnya. Terletak pada tangan Ari utk menyambung persahabatan atau ignore saja.

Ayahnya dah macam tak betul, asyik menengking nengking saja kerjanya namun Ari tabahkan hati dan mengingatkan dirinya bahawa ayahnya sedang sakit, even ibunya sendiri dilayan seperti hamba. Kadang2 rasa mcm sengaja jer ayah dia nak menyakitkan hati Ari tapi dia memang betul2 tidak sihat. Idris dijadikan tempat meluah rasa dan Ari selesa dgn lelaki yang jauh lebih berusia dari dirinya.

Malini tidak dapat menahan amarah menyebabkan kepala Ari terluka. Lawatan ke Korea diharap dapat menenangkan jiwanya yg parah merapatkan lagi hubungannya dgn Idris sehingga melupakan Haris yang tak putus-putus menghubunginya utk menjalinkan semula kasih setelah tak jadi berkahwin dgn Malini. Ari sudah tidak bergantung harap pada Haris dan janji2nya yang manis tapi kosong.

Ari keliru dgn cinta Idris, adakah semata-mata kerana dia seiras dgn arwah isterinya. Ari hanya mampu menangis apabila Malini dan Haris memutuskan hubungan dn ibunya mahu menerima lamaran Haris utk memperisterikan Ari. Ibunya mula mendesak dan Ari tak sampai hati utk melukakan hati ibunya yang sudah cukup terluka tambah2 lagi dia terserempak dgn Malini yang manja di samping Idris.

tiba2 jer ayahnya waras semula dan Ari terasa dia disayangi sebagai anak semula. Kata2 ayahnya menguatkan semangatnya utk menghadapi masa depan. Dia akur dgn pilihan keluarganya. Tiada kad jemputan, tiada majlis persandingan. Ari tak mahu semua itu. Namun saat2 akhir sebelum menyarung persalinan pernikahan dia mahu menghentikan semuanya membuatkan ibunya mcm nak pengsan. Dia di offer utk menatap dulu pilihan keluarganya sebelum pernikahan.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

Ppertemuan tanpa dirancang telah membuka pintu hati Arianni untuk mengenal erti cinta. Apatah lagi, lelaki itu berjanji menjadikan dia sebahagian hidupnya, berjanji bahawa segalanya mampu ditangani dan berjanji akan mempertahankan cinta mereka.

Namun, kasih yang disulam, janji yang dimaterai terlerai akhirnya bila terbongkar satu rahsia yang tidak terduga. Sebagai wanita bermaruah, Arianni nekad menoktahkan segala impian. Cinta pertamanya harus dibuang jauh daripada kotak ingatan. Lelaki itu bukan untuknya.

Tahun berlalu... hadirlah lelaki baru dalam hidupnya. Sayangnya, pintu hati dia masih tertutup rapat. Rasa terluka itu masih ada. Baginya, cinta kedua tidak membawa sebarang makna; tiada keikhlasan, tiada kejujuran. Lalu bagaimana? Selama manakah lagi harus dia tunggu untuk mengecap nikmat kebahagiaan? Terlalu memilihkah dia?

2 comments: