Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, October 19, 2010

Review 232: Adam & Hawa by Aisya Sofea


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Adam & Hawa
Penulis: Aisya Sofea
RM 19.90
496 muka surat

"Tak usah diucap, tak usah dilafaz. Aku dah mengerti bahasa cintamu"


Lamanya jari2 aku ni kat keyboard, tak tau nak taip apa utk komen novel ni. ada things yg i like very much and ada yang i don't like at all. Permulaan cerita agak baik.. semasa sampai di separuh buku ada juga saya mengeluh bosan.. tapi selepas itu cerita ni menarik semula.. may be sebab rajuk Ain keterlaluan.. dia jelas sukakan Am yang sememangnya jauh lebih baik dari Am yang dulu terutamanya selepas bertemu semula depan masjidilharam tu. Ain macam sengaja memburukkan keadaan.. kenapa masih nak ada something dengan johan sedang kan dia memang masih isteri Am yg tak pernah lalai memberi nafkah kepada Ain.( Terasa seperti cerita ni sengaja di drag supaya menjadi panjang.)


Ain terang terangan menyatakan dia tak rindukan johan macam rindukan Am. bila dia tau johan ada affair dengan housemate dia, dia macam heartbroken lebih2 pulak.. mcm x logik lah pulak. Any way, peminat novel tentu suka baca buku ni.. I like the back cover of the book, ada CIK TED!!! comelnyaaaaaaaaaa.. hehe.. kesian pulak biler teringat Ain ada membaling cik ted keluar tingkap semasa Ain menuntut di Australia..


sure fine whatever



Sinopsis belakang buku:


AIN HAWANI, zaman solonya ternoktah pada usia remaja. Hanya kerana silap perhitungan, timbul prasangka buruk, menyebabkan dia dan Adam Mukhriz terjerat. Rayuannya tidak dipedulikan. Lelaki itu pula diam membisu, seolah-olah benar apa yang berlaku. Akhirnya, ijab kabul antara mereka terlafaz dalam paksa dan tanpa rela.


Sayangnya, hubungan suami isteri ini hanya tertulis di atas kertas sahaja. Ain yang kecewa, pergi jauh mencari harga diri. Adam yang ditinggalkan, menghitung hari-hari nan sepi. Setiap saat rindunya terus melimpah. Namun Ain tidak pernah berpaling melihat cinta yang mekar di hatinya. Ah... Adam pasrah! Semua itu salahnya kerana tidak berani memaknakan kata-kata.


Setelah lapan tahun pergi dan menanti, Ain dan Adam dipertemukan di depan pintu Majidilharam. Bagi Adam, kebetulan ini memang didoakan sekian lama. Ain pula terus membenci dan menganggap ikatan mereka sudah terputus. Hanya lafaz Adam yang ditunggu.


Tapi tegarkah Ain? Sejak pertemuan itu, hati Ain berbolak-balik. Nafasnya bagai berombak, perasaannya jadi gementar dan hidupnya sudah tidak keruan hanya kerana Adam. Benarkah dalam hati ada cinta? Tapi keegoannya cuba menidakkan. Ingin diluah, mulut tak terkata. Ingin disimpan hati tak tertanggung. Bagi Adam, dia tetap menanti Hawanya biarpun lapan tahun lagi...

No comments:

Post a Comment