Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, October 12, 2010

Review 219: Suara Hati by Anis Ayuni


Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Suara Hati by Anis Ayuni
RM13.90
327 mukasurat


"akan kurahsiakan rasa cintaku padamu jauh di lubuk hati"


Sekali sekala teringat jugak citer ni. Antara novel yang mengumpul peminat2 tegar Anis Ayuni utk terus mengikut karyanya hingga ke hari ini. Kali pertama aku baca novel ni sekitar tahun 2007. memang dpt rasa ini adalah hasil penulisan pertama anis ayuni. novel2 yang menyusul selepas suara hati jelas membuktikan anis ayuni improved a lot in her writing.

modal cerita yang agak biasa untuk genre cerita LOVE AT SECOND CHANCE. penulis mcm mengkhaskan separuh buku untuk Hani dan Abg Naim, manakala half lagi utk Hani dan Haris. tapi kita diceritakan lebih spesific tentang Hani dan Naim jadi mungkin kita rasa cinta Naim lebih kuat dan meninggalkan kesan mendalam pada Hani.


suasana dan emosi kesedihan yang cuba diceritakan ketika kematian Naim tidak sampai kerana saya tak tersentuh langsung dengan situasi itu. time lapse dia agak mengejut, tiba2 jer dah tiga tahun and then dah dua tahun tengok2 total dah lapan tahun, macam lost counting pulak rasa.


watak Marlis yang dijadikan org ketiga yang sedikit menggugat perkembangan hubungan Hani dan Haris boleh dijadikan interesting tapi tak difokuskan sangat, cuma dari reaksi keluarga hani yg tidak senang dengan Harris kerana mendapat cerita yang bukan2 dari Marlis. Marlis sendiri datang meminta maaf atas fitnah yg ditaburkan sebelum dia berpindah ke Penang. itu pun tidak diceritakan yg melibatkan Marlis, hanya dari apa yang disampaikan oleh bekas ibu mertua Hani. mudah jer konflik diselesaikan dan akhir Hani kembali kepada Haris. Happy ending.


serba sedikit tentang kisah ini. Hani bercinta dengan Haris, haris tiba2 hilang tanpa berita selama 5 bulan. Naim yang berkenalan dgn Hani melalui keluarganya jatuh hati dengan Hani dan mula mengambil hati Hani, Hani senang dengan sikap Naim yang penyayang. Mereka bertunang atas aturan keluarga. bagi Hani kemesraan mereka
disalahertikan tapi demi menjaga hati keluarga dia menerima lagipun haris seolah-olah tidak menghiraukan dia lagi, lagipun Naim seorang yang baik. menjelang perkahwinannya dia pergi berjumpa haris buat kali terakhir, walaupun haris ada alasan kukuh membela dirinya tapi Hani tak mampu lagi memberhentikan perkahwinannya, dia sudah nekad bahawa pilihan keluarganya adalah yang terbaik.


naim memang suami dan ayah yang baik, akhirnya pergi menyambut seruan Ilahi. Dua tahun kemudian dia berjumpa semula dengan Haris secara tidak sengaja dan Haris cuba mendapatkan Hani semula.. lebih kurang mcm tulah ceritanya..


sure fine whatever



Terbitan ALAF21 Sendirian Berhad

Sinopsis belakang buku:


Cinta tidak semestinya bersatu. Terperangkap dalam dilema membuatkan
dia terpaksa membuat kepu-tusan. Pilihan ibu dan ayahkah yang perlu
dituruti sedangkan jauh di lubuk hati, selaut kasihnya telah tercurah
pada Haris, pilihan sendiri.


Hari berganti, bulan berlalu, Haris yang dinanti menghilang tanpa
khabar berita. Separuh rela, lamaran Naim terpaksa diterima. Mereka
berbahagia. Namun, sayangnya mendung menjelma. Dalam penantian
menyambut kelahiran anak kedua, suami tercinta pergi buat selamanya.

Tika duka membadai di hati, terjadilah pertemuan tanpa diduga. Haris
yang disangka telah mengalih cinta, ingin kembali dalam hidupnya
semula. Sudikah dia menerima lelaki itu sedangkan luka di hati masih
terasa. Dan... andai cinta pertama telah di-kecewakan, masih wujudkah
cinta untuk kali kedua?

No comments:

Post a Comment