Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, October 13, 2010

Review 223: 86,400 Detik by Dyza Ainun



86,400 Detik
Penulis: Dyza Ainun
Terbitan Buku Prima
Cetakan pertama: 2010
RM19.90
sabah/sarawak RM22.90
646 mukasurat


"Detik tidak pernah menipu
Ia adalah suara benar yang sentiasa berbicara di lurah hati kita.
Biarlah detik terus berdetik bersama relung-relung ingatan yang tak mungkin hilang dari maya. Sehingga tiba untuk ia berhenti berdetik."


Novel Kuingin Bersamamu membuat aku teringin nak baca kesemua karya penulis ini. Dengan tajuk yg menarik 86,400 Detik, tentula aku pun teruja gak nak baca karya tahun 2010 penulis ini.


Plot cerita secara keseluruhan menarik, cuma ada part yg kelihatan tidak logic atau pun rasa seperti tidak kena. Watak2 dalam cerita ni byk berbohong utk cover cerita sebenar. Tapi seperti tak bersungguh2 kalau betul nak cover pun, kecualilah watak Syakila. Watak itu saja yang aku rasa sangat menjadi dan memberi kesan mendalam kepada cerita. Watak antagonis Syakila tak banyak, cuma di hujung2 cerita tapi penulis berjaya menggarap watak itu dgn baik sekali berbanding watak2 utama yang lain.


Najwa adalah heroin cerita ini. dia menyimpan dendam pada keluarga Engku Irsyad yg menyebabkan kakak kesayangannya, Yana hilang kewarasan diri. Bertahun2 dia menunggu ketibaan rombongan pengantin lelaki yg tak kunjung jelma. Najwa memasang rancangan licik utk mengenakan Irna, kakak kepada Engku Irsyad. Dia mahu menyedarkan keluarga itu tentang apa yg telah mereka lakukan kepada Yana. Najwa bertindak menculik tunang Irna, Dr. Ezani supaya tidak dapat menghadiri perkahwinannya sendiri.


Motif Najwa aku rasakan goyah utk misi yg besar begitu. Sedangkan dia sudah mula mengenal hatibudi Irna yg baik dan sepatutnya rancangannya berubah dgn memperkenalkan Yana kepada Irna. Tentunya Irna akan membantu tambahan pula derita Yana disebabkan Irsyad. Yana tu siap beli motorsikal baru kat Najwa kerana terlanggar Najwa dlm sebuah kemalangan. Ini menunjukkan sensitiviti Irna dan memahami kesusahan orang lain walaupun dia seorg yg kaya raya. Tetapi Najwa tetap meneruskan rancangannya dgn menculik Ezani dan menyembunyikannya di rumahnya. Lepas tu baru dia bawa Irna dan keluarga Irna melihat keadaan Yana dan membongkar rahsia kehilangan Dr Ezani. Aku cuba mencari logic tindakan terancang Yana. Mungkin Penulis cuba menzahirkan adegan cute penculikan Dr. Ezani dan juga tindakan Dr. Ezani yang menculik dan menyimpan Najwa di rumahnya sebagai serangan balas, tapi it end up kelihatan awkward dan ada yg tidak kena malah kebudak-budakkan. Aku tak nafikan mungkin ada yg akan suka adegan Ezani-Najwa.


Dr Ezani tu sebenarnya jatuh cinta pada Najwa selepas diculik Najwa. Dia tahu Irna ada kekasih hati sendiri dan sekadar menurut kehendak keluarga supaya berkahwin dgnnya. Dr. Ezani memberi laluan kepada Irna utk rapat semula dgn Izlan yg kebetulan rupa2nya abg sepupu merangkap abg tiri satu bapa dgn Najwa dan Yana. Malah ibu Najwa dan yana pun tau kisah cinta Irna-Izlan tapi merahsiakannya.


Cerita Yana pulak. Yana jadi macam gila selepas ditinggalkan Irsyad dgn tiba2. Kandungannya yg semakin membesar membuat keluarganya berpindah utk menutup malu dan akhirnya dia melahirkan anak lelaki tapi baby tu mati masa lahir. Irsyad rupa2nya menyembunyikan diri setelah terlibat dalam sebuah kemalangan yg meragut sebelah kakinya dan dia disahkan mandul. Dia menganggap dirinya sudah tidak layak utk Yana lalu dia mengaturkan dgn doktor di hospital utk menukar anak nya dgn anak seorg wanita lain yg sudah meninggal dunia. Dia membiarkan Yana sekeluarga menyangka anak yg dilahirkan Yana sudah mati sedangkan dia melarikan Mya Ilyana. Part ni pun aku rasa motif tindakan Irsyad adalah sangat goyah. Dia tahu mengenai gangguan emosi yg dialami Yana. Dia lelaki yg baik tetapi bertindak melarikan diri dari tanggungjawab dgn alasan kekurangan diri. Mungkin dia mengganggap trauma yg menimpa dirinya adalah lebih besar dari trauma yg menimpa Yana. dia membiarkan keluarga Yana menyangka Yana mengandung tanpa ikatan perkahwinan sedangkan mereka sudah bernikah di luar negara dan mahu mengumumkannnya kepada keluarga masing2 sebagai kejutan yg manis.


Misteri lelaki yg selalu menceroboh masuk bilik Yana tu macam tak solve la pulak. atau pun ada muka surat yg aku ter miss?


Keluarga Engku Irsyad yang terdiri dari orang2 yg baik2 belaka tu pulak seperti membiarkan saja Irsyad membuat keputusan yg sangat tidak masuk akal itu. Bagi aku plot cerita ini sangat menarik dan fast phase tetapi pengisiannya ada aku rasa tidak kena. lain org lain pendapatnya, aku mengalu-alu kan pendapat korang. Lepas ni aku nak baca karya pertama penulis ini dgn buku prima iaitu LAMARAN HATI. Ramai yg rekemen buku nih :)


sure fine whatever
rinn





sinopsis/blurb belakang buku:


Karya terbaru Novelis Kuingin bersamamu.


Benarlah malam pengantin Irna adalah malam ladungan air mata. Bantal berhias cantik, basah lejuh oleh titisan air jernih nan hangat. Pakaian pengantin yang indah seakan melempar sinis menyindir kekecewaannya. Pelamin sekadar menjadi replika untuk tatapan tamu. ~ Irna Muliati


Bencinya aku pada semua lelaki! Namun, wajah doktor muda itu tetap menyapa di ruang mata dan hati. Kenapa wajah itu menjenguk di saat dia sedang berperang dgn kebencian terhadap seorg lelaki yg telah meleburkan hati kakaknya? Dendamnya masihkah membara? ~Najwa Raihana


Sejak bertemu awak dulu hingga saat ini, hati saya tak boleh nak lupakan awak, Naj. Hati saya penuh dgn impian utk bersama awak. Mungkin awak bukan cinta pertama tapi saya nak jadikan awak cinta terakhir saya. Namun saya sedar, saya tak boleh mengejar bulan, ia tetap lari dari saya. Walaupun saya tau, tak mungkin saya boleh memegang bebayang. Ia akan hilang ditelan kegelapan. ~ Doktor Ezani.


"Kau apa ada? anak seorang pekebun? Tergila-gilakan Syad konon! Hey, Yana, lupakan Syad. Tak setaraf kau nak berganding dgn anak datuk tersohor mcm Engku Irsyad tu! ~ Syakilla


-----------
Aku ingn berkongsi segalanya dgn sesiapa sahaja yg mungkin meminati buah karyaku. Ingin menjuadahi mereka dgn kepuasan, ketenangan, kebahagiaan malah apa saja. biar bibir mereka bisa tersenyum, mata mereka bisa meniti atas setiap kalam yg kucatatkan dan hati mereka puas menghayati setiap baris ucapanku. Kalau aku mampu memperhebatkan setiap karyaku, hanya Allah saja yg bisa membimbing dan mengatur aku utk melangkah lebih hebat lagi. Insya Allah...

~Dyza Ainun~

No comments:

Post a Comment