Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, October 20, 2010

Review 235: Sesuci Kasih Seorang Isteri by Dzie Tyea


Sesuci Kasih Seorang Isteri
Penulis: Dzie Tyea
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Cetakan Pertama 2010
RM19.00
Sabah/Sarawak: RM22.00
598 mukasurat


"Kita cuma mampu merancang,
Dia jualah yang menentukan segala-galanya..."


Sebenarnya aku terkedu dengan isu yg diketengahkan penulis ini berkaitan poligami yg berlaku di antara Zikri, Alishah dan Sofea. Pendekatan begini mungkin kita takkan jumpa dalam tipikal kisah2 genre begini dalam novel lain. Ini bukan sahaja cerita kawin paksa, tetapi juga kisah bagaimana watak hero cerita ini tersepit dlm menghadapi situasi begitu. Dia dengan rasa serba salah dan keterpaksaan itu tidak dapat ditolaknya.


Aku kagum dgn cara penulis menyulam kisah golongan pemeras di Turki yg berkait rapat dgn mengapa Zikri terpaksa berkahwin lagi walaupun dia cukup bahagia beristerikan Alishah yg merupakan pilihan ibunya.


Zikri tersepit antara kemahuan hati sendiri dan keselamatan keluarga abg kandungnya di Turki yg menjadi mangsa ancaman ala2 along pemberi pinjaman dan pemeras di sana. Demi menyelamatkan nyawa abgnya sekeluarga, dia menerima Sofea sbg isteri keduanya.


Heran jugak bagaimana Khaleed Mashur yg hebat dgn kekuasaan dunia gelap dia tu boleh biarkan puteri kesayangannya menjadi isteri kedua kepada lelaki melayu yg tidak dikenalinya semata2 kerana puterinya, Sofea berkenan sangat dgn Zikri yg budiman. Sofea mungkin tidak tahu yg ayahnya menggunakan kekerasan yg amat kejam utk menjadikan Zikri sbg suami Sofea malah memeras ugut Zikri dgn menyiksa anak saudara Zikri semata2 mahukan Zikri menyentuh Sofea dan menjadikannya isteri dalam erti kata sebenar.


Sofea tahu tentang kewujudan Alishah dan Zikri tidak mahu Alishah tahu kedudukan Sofea dlm hidupnya kerana dia tahu Alishah tidak suka dimadukan. Keterpaksaan bertukar menjadi tanggungjawab walaupun dia amat berat sebelah dalam memberi keadilan kepada Sofea kerana dia lebih sayangkan Alishah yg mempunyai ciri2 isteri sejati dan muslimah. Sofea juga mempunyai kelembutan tersendiri sbg isteri yg baik walaupun pada mulanya perwatakannya seperti tidak stabil.


Isu ni mungkin terlalu berat bagi mereka yg sukakan kisah kontemporari yg lebih jiwa-jiwa. Bagaimanapun, bagi yg mencari 'rasa' yg berlainan, mungkin cerita ini mampu memberi rasa segar.


Tahniah buat penulis.


sure fine whatever
rinn



blurb/sinopsis belakang buku:


Isha... walau apa pun yang terjadi, cinta abang hanya utk sayang. Ampunkan abang kerana menduakanmu. Sesungguhnya manusia cuma mampu merancang, Dia jualah yang menentukan segala-galanya.


Sofea... hadirmu bukan pintaku. Tetapi mengapa kau sanggup memburu cintaku walaupun kita tidak pernah saling mengenali? siapa aku sebenarnya padamu?


SESUCI KASIH SEORANG ISTERI... luahan hati dari kaca mata seorg suami yg berhadapan dgn dugaan hidup di alam rumah tangga. Luahan hati yg bisa menyentuh perasaan anda.

1 comment:

  1. Salam, thanks 4 reviewing and promoting this novel..really appreciate it.. thumbs up!!

    ReplyDelete