Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 21, 2010

Review 151: 2x5 by Areila Sahimi



2x5
Penulis: Areila Sahimi
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM19.00
Sabah/Sarawak: RM22.00
500 mukasurat


"Terkini daripada penulis best-seller BAJU PENGANTIN MAK ANDAM."
"Seorang kecewa menonggeng. Seorg kecewa berguling. Seorg merentas Lebuh Raya Utara Selatan. Seorg terbang menyeberangi Laut China Selatan. Agak kalau seorg sudah kata sampai ke pusat angkasa ISS. Mahu seorang lagi akan kata dia sudah menjejakkan kaki ke tanah bulan!!!"


ni cerita replacement bride :) eh, dunia penulisan kita makin dirancakkan dengan cerita2 kahwin paksa dan 'love-hate' relationship. 2x5 turut menambah bilangan kepada genre itu dah pastinya nama Areila Sahimi sudah lebih dari cukup utk mendorong peminat2 novel melayu mencapai karya terbarunya ini yg juga merupakan enovel popular di blogspotnya 'akubintangbiasa'


Dalam karya keduanya ini, penulis kelihatan selesa melayarkan cerita romantik komedi dan memang mudah menarik hati pembaca dengan penceritaan begitu. Penulis juga sgt prihatin dengan tagline dan motto2 popular dalam iklan yg digunapakai dengan ton jenaka dalam karyanya. Kali ini karyanya lebih kemas dengan alunan cerita yg tidak meleret-leret. Walaupun kemunculan Sofea seperti sangat predictible tetapi ia tetap menarik utk kita meneruskan pembacaan kerana memang kita nak tau kenapa Sofea menghilangkan diri pada hari pernikahannya. Ada kisah tragic yg disembunyikan Sofea dan kita tertanya-tanya cukup kuatkah cinta Zaim pada Kirin untuk tidak jatuh cinta semula pada Sofea.


Zaim seperti sengaja menempah masalah apabila keluar dgn Sofea dan anaknya. Itu sudah lebih dari cukup untuk menimbulkan syak wasangka siapa saja, tambah2 Kirin. Kirin pulak seperti sengaja menimbulkan syak wasangka Zaim apabila melayan kehadiran bos Zaim, Johan Razi. Memang sesuai sangatlah tajuknya 2x5. Kalau nak tau apa jadi dari hasil peperangan Zaim ngan Kirin, jgn lupa baca citer nih. Sebahagian kisah ini boleh dibaca di blog beliau. Tapi kalau dah start baca tu, mestilah nak tau endingnya kan? :)


Penceritaan scene sedih tu kira menjadilah dan memang tangkap nangis. Tapi ada org kata aku memang senang tangkap nangis kebelakangan ni. haha... entah la.. tengok citer Karate Kid pun aku nangis! huhu...


sure fine whatever
rinn

Also by this author:
Baju Pengantin Mak Andam

blurb/sinopsis belakang buku


Seniman Agung Tan Sri P Ramlee pernah berpujangga... sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri. Itulah asam garam hidup berumah tangga, pahit manis pastinya akan terasa.


Pada Syakirin, Zaim bukan lelaki jahat. Zaim itu lelaki baik. Cuma perlu ada teknik yg mantap sahaja utk menjinakkannya.


Pada Zaim, Syakirin itu okey juga. Cuma hatinya sahaja belum terbuka untuk menerima kehadiran wanita lain selepas peristiwa pengantin perempuannya hilang pada hari pernikahannya dua tahun dahulu.


Setebal mana tembok ego lelaki, pasti akan runtuh juga akhirnya apabila melihat haknya yg halal itu sudah indah berdiri di depan mata. Masakan dia mahu menolak. Dari rasa dingin, mereka berdua mula membina mahligai bahagia bersama.


Disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Datangnya sofea dgn tiba2 mengganggu keharmonian rumah tangga yg dibina. Bila datang insan ke3 memang payah utk meletakkan rasa percaya pada pasangan kerana wanita biasa pasti sahaja punya rasa marah bilamana haknya cuba dirampas oleh wanita lain.


Dalam kalut dengan kehadiran Sofea, muncul pula Johan Razi si hartawan yg hartanya tak habis makan menimbulkan cemburu di hati Zaim. Masakan tidak berperasaan bgitu andai isterinya bukan main bermanis bahasa dgn duda beranak satu itu.


Antara Syakirin dan Zaim, mereka saling menuduh siapa yg curang. Mereka mula mencemburui sesama sendiri. Bila masing2 2x5 memang susah nak tentukan siapa salah siapa betul. Syakirin atau Zaim? Memang cemburu tandanya sayang. Tapi terlebih cemburu boleh membawa padah...

4 comments: