Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 7, 2010

Review 137: Bagaikan Puteri by Ramlee Awang Murshid


Tak kira berapa kali baca karya ni, aku tetap suka walaupun endingnya entah happy entah sad. Tapi perjalanan cerita tu cukup menarik dan mengujakan :) Ni aku paste kan review yang penah aku buat.

Bagaikan Puteri by Ramlee Awang Murshid
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd
RM19.90
580 mukasurat


"Awan... kalau dapat kucapai maka saktilah hamba."


sebuah ceritera epik thriller.


memang action adventure lah citer nih. olahan citer fiksyen yg diselang seli dengan mitos dan fakta memang menarik minat saya.. tambah2 den suka bebenor citer2 epik, mistik dan science fiksyen spt lord of the rings, x-files, charmed, starwars. hehe apa kaitan dengan novel ni? sepanjang membaca buku ni saya tak dpat lari dari membuat perbandingan dengan citer2 yg saya sebutkan di atas. X-files memang saya minat giler sampai kalau dikatakan menjadi salah satu dari 'monster of the week' pon saya tak kisah! :)

apa beza laksamana sunan dgn hang tuah? hang tuah menentang musuh yang cuba memporak perandakan melaka dan beliau patuh dgn sultan melaka manakala laksamana sunan menentang musuh-musuh mistik, manusia2 yang bertuhankan iblis dan beliau amat patuh kepada Allah S.W.T.

saya ni memang penakut sikit bab2 melibatkan watak2 mistik pontianak, kuntilanak, hantu bota (dlm citer ni dipanggil balan-balan) dan yang sewaktu dengan nya.. tapi disebabkan citer best, kugagahi la jugak. hehe.. Haryani tu kira berani giler sbb biler dia sedar siapa Balan tu dia tak der la mcm ngeri sangat.. kalau org lain dah lama pitam.

Cara musuh2 laksamana sunan mati macam watak2 demon dlm charmed lah.. sama ada menjadi debu, terbakar, hilang bersama asap.. pertarungan Wali Sufi dengan Purba Hitam patuh pada Nyi whatsoever tu membuat saya terbayang pertarungan Yoda dengan Darth Vader yg patuh pada Sith Lord. ermm tentu wali sufi ngan purba hitam tak gunakan lightsaber.. hehe.. JQ, i missed you ;) lagi satu, kurun ke 15 dah ada telekomunikasi wireless hehe.. cara wali sufi di Acheh berhubung dengan Saifudin/laksamana sunan di tanah melayu melalui hubungan telepathy, tak yah top up atau bayar bil. Sian Laksamana Sunan dok cuba cari line nak contact wali sufi tak dapat2 rupa2nya org tua tu dah mati di tangan purba hitam yg meracuni makanannya.

Bila Nyi whatsoever menyebut 'tiada lelaki yang buleh membunuhku' terus mengingatkan saya kepada citer Lord of The Rings. Dark Lord yg bangga dengan kekebalannya bangga menyatakan "no man can kill me" akhirnya rebah selepas dicantas oleh seorang wanita yg turut turun ke medan perang dgn menyamar sebagai lelaki. selepas mencantas Dark Lord, wanita itu berkata, "I'm no man!"

ok! enough with the perbandingan, kalau nak ikutnya kepala den ni macam macam nak diluahkan. This book really stimulate my brain lah. serba sedikit tentang "bagaikan puteri". Haryani yang koma setelah menjadi mangsa ragut terperangkap di akhir abad ke 15 dan bertemu dgn Laksamana Sunan. Mereka bercinta tanpa meluahkan perasaan.

Dani yg melihat Haryani terlantar koma buat kali pertama terus jatuh cinta dan mahu mengahwini Haryani apabila dia sedar nanti. Darah keluarga Laksamana sunan yg mengalir dlm dirinya membulehkan dia berinteraksi di alam perantaraan dgn Haryani. Cinta Haryani kpd Laksamana Sunan terlampau kuat dan dia enggan kembali ke abad 21.

Cakaran Nyi Burga Kelara menjadikan Haryani dihuni makhluk penyembah iblis dan tak akan cure sampai bila2, memaksa Laksamana Sunan membenamkan keris silver keris nanggroe ke jantungnya dan melantunkan kembali Haryani ke abad 21 tanpa rela.. masa tu di abad 21 Haryani sudah siap dikapankan dan sedang terbujur di liang lahad!

kena baca to feel the excitement.

sure fine whatever
Rinn

Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Sinopsis belakang buku:

"Apabila hujan turun, melimpahlah air dari perbukitan, aliran menujah ke batu, melekuk tanda waktu beralih, seiring nyawa menghanyut usia, sejalan nafas melangkah ke hujung."

Haryani dan Laksamana Sunan.. saling jatuh cinta. Pertemua kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas jangkauan manusia, malah sukar diterima logik akal. Mereka dari zaman berbeza.

Haryani terperangkap dalam perkelahian antara kebaikan dan kebatilan manusia. Perjalanan yang panjang, penuh ranjau dan cabaran membuatkan Haryani dan Saifudin mendiamkan sahaja cinta yang terpendam.

Dani... pertama kali melihat Haryani yang terlantar koma di hospital terus jatuh hati. Dia berusaha membawa Haryani kembali semula ke abad 21.

Antara dua lelaki, Haryani terpaksa membuat pilihan. Antara dua nyawa dalam jasadnya; sama ada tinggal bersama Laksamana Sunan pada penghujung kurun ke 15 atau kembali semula ke abad 21. Tiada dua kehidupan dalam zaman yang berlainan. Salah satu kehidupan itu mesti mati!

BAGAIKAN PUTERI... penuh konflik, tragedi, pengembaraan, mistik dan magik. Hanya kerana cinta... manusia sanggup berperang!

No comments:

Post a Comment