Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 20, 2010

Review 150: Bunga Syurga by Anita Aruszi


Review lama tapi disebabkan skrg aku tengah ngulit buku anita aruszi - tiada sepertimu, aku teringat citer bunga syurga ni, walaupun ni bukan karya pertamanya tapi buku ni lah yg memperkenalkan aku kepada 'anita aruszi' :)


Bunga Syurga by Anita Aruszi
Terbitan Kaki Novel
Tahun 2008


"Andai kau kutip seribu kerikil sekalipun untuk merejam hatiku... namun aku takkan sesekali berpaling dari sisimu"


Akhirnya plastik buku ni aku bukak juga. Dalam kesibukan kerja aku berjaya menghabiskan novel ni. Memang menarik dan aku tak sabar nak tahu pengakhirannya. Makin byk pulak lelaki yang tinggi egonya diletakkan penulis2 sebagai watak utama. WAtak2 begini biasanya mencabar kekuatan watak wanita dalam cerita tersebut. Namun suasana yang diwujudkan penulis di antara Riffki dan Hijjaz memang menarik dan manis.


Atas sebab masalah kewangan Hijjaz terjebak dalam perjanjian yang mengikatnya kepada Riffki. Walaupun bukan terpaksa kahwin ker apa tapi dia terpaksa akur dengan arahan2 Riffki walaupun kadang2 tu mcm gila. Rasanya lelaki ego memang sikapnya tak boleh teka kot? tak konsisten karakter Riffki ni sekejap macam tu, sekejap macam ni, sekejap macam nun. Sikap yg tak konsisten ini membuatkan watak Riffki nampak lemah walaupun egonya kuat. Apa2pun saya suka scene Riffki-Hijjaz dan cerita ini bukan saja menyingkap perasaan Riffki-Hijjaz tetapi juga menyingkap sejarah lama orang tua mereka. Saya suka dengan misteri hubungan lama antara bapa Daniel, bapa Riffki dan ibu Hijjaz.


Ahemmm nama 'Nurul Akma' tu mengingatkan aku kepada nama watak utama dalam Fanfiction jiwangunited yang popular bertajuk 'Percaya Pada Cinta'. *wink to Unknown Author*


sure fine whatever
rinn

also by this author

dedalu di hati

sakti cinta

street vendetta

di bibirnya ada cinta




sinopsis belakang buku:


Riffki - Dia melihat cinta pertamanya dalam wajah suci sang gadis yang dahagakan secangkir kasih. Namun dingin hati lelakinya terus menolak kehadiran rasa dalam diri. Pertemuan demi pertemuan membibit rasa rindu. Tetapi sayang yang tidak terucap seumpama racun menjalar. Bila hati semakin tidak tertahan, kesakitan terasa perit mencengkam. Cinta sepatutnya memberi, mengasihi dan menerima. Tetapi cintanya hanyalah menyakiti, mengasari dan menyeksa diri. Semakin banyak dia memberi, semakin jauh cintanya lari.


Hijjaz - Hablur-hablur rindu sudah lama ternoktah dalam hidupnya. Kesepian membuatkan dia sering bermimpi di siang hari. Namun tidak pernah terlintas di mindanya akan terbit satu saat di mana dia mula merindui insan yang terlalu berbeza. Namun menyayangi lelaki itu bagaikan menyayangi bayang-bayang sendiri. Semakin jauh dikejar semakin dirinya ditinggalkan. Suatu masa dia sudah lelah mengejar bila hakikat maha nyata terhampar di hadapan mata. Mungkin ini takdir azali, satu langkah abadi membongkar sebuah tragedi.


RM23.00
625 mukasurat
isbn: 9789675067112

No comments:

Post a Comment