Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, June 2, 2010

Review 135: Berteman Rindu by Qaseh Qaisara & Sarnia Yahya



Berteman Rindu
Penulis: Qaseh Qaisara & Sarnia Yahya
Terbitan Fajar Pakeer
Dwilogi Cinta
RM19.90
Sabah/Sarawak RM22.90
isbn: 9789833880942
493 mukasurat


Kisah pertama dalam 'Berteman Rindu' ini adalah karya Qaseh Qaisara. Aku rasa penulisan QQ lebih berkesan dalam menulis cerita pendek. kisahnya yg biasa2 jadi menarik dengan sentuhan nya yg tersendiri. Kisah ini tentang Amal, gadis dari kampung yg ingin mencuba nasib mencari kerja di kota. Pekerjaan yg diterimanya menemukan dia dgn bos muda yg garang, eksyen dan bongkak, Hakim. Hakim ni jenis masuk kerja ikut suka hati. Dia ni macam tak minat nak kerja sbb dia tengok tak de point pon kerja berat-berat, kaya raya tetapi hidup kosong. Hakim lebih senang meluahkan perasaan dgn pakcik Ehsan yg lebih bertolak ansur dan melayannya spt seorg anak berbanding ayahnya sendiri yg lebih banyak mengarah itu ini.


Memang first time jumpa Amal, dia dah tersuka tapi tak reti macam mana nak menunjukkan perasaan dia. Dia lebih suka menarik perhatian Amal dgn cara marah2. Hanya dgn cara tu dia dpt berdepan dgn Amal. Kesabaran Amal menjadikan Hakim jatuh cinta dan berubah sedikit demi sedikit sebelum betul2 berani mendekati dan meluahkan perasaan kepada Amal.


Hakim ada tarikan tersendiri dan sikap Hakim yg semakin berubah menarik perhatian Amal. Semasa mereka mula menyulam cinta, Emma pulak muncul mengacau. Emma ni sepupu Hakim yg mahu dijodohkan dengan Hakim. Bapa Hakim tak nak harta mereka jatuh ke tangan org luar. Mak Hakim memang cukup tak bekenan dgn Emma yg perasan bagus dan bangga dgn kecantikan sendiri tu. Yg best tu mak Hakim siap galakkan dia lari dari rumah dan pegi cari Amal daripada dok rumah dan berkawin dgn Emma. Lepas tau Amal tu ada hubungan cinta dgn Hakim, bapak Hakim terus pecat dia dan dia balik kg, kerja kat chalet ibunya.


Percutian tak terancang Pakcik Ehsan ke cherating menemukan dia dgn Amal sekaligus dengan isterinya yg telah lama menghilangkan diri angkara fitnah. Penantian dan pencarian Pakcik Ehsan berakhir dan amat membahagiakan dan dia nekad tidak mahu nasib yg menimpa dirinya dan isterinya tak akan berulang pada Amal. Dia akan pastikan Hakim akan berkahwin dgn Amal.


Rupa2nya dalang pemisah antara Ehsan dan isterinya adalah Salina, ibu Emma. Salina tu syok kat Ehsan tapi Ehsan memilih utk berkahwin dgn sorang model jelita. Fitnah telah memisahkan mereka namun kesetiaan kedua2nya tidak sia2 apabila mereka bertemu semula setelah hampir 24 tahun terpisah.


Bapak Hakim sudah tak keberatan nak menerima Amal kerana Amal tu anak kawan baiknya. Hakim suka ar sampai tak sabar2 nak menikah malam tu jugak. Malam tu saja dua kali dia kena sekeh ngan mak dia sbb gatai semacam.
----------------

Kisah kedua dalam 'Berteman Rindu' adalah karya Sarnia Yahya :) antara penulis fajar pakeer yg terkenal. Sentuhannya dalam kisah jiwang-manis masih ada tarikan seperti karya2nya yg lain. Peminat2 Sarnia jgn ketinggalan membaca karyanya yg ini ya.


Kisah kali ni tentang Najla yg kecewa apabila Anas memutuskan pertunangan mereka 7 tahun yg lalu kerana berkahwin dgn perempuan lain ketika belajar di luar negara. Kepulangan Anas mengganggu ketenteraman hidup Najla yg masih bersendirian. Anas percaya dia masih berpeluang menebus kesalahannya terhadap Najla sekeluarga. Tetapi cabaran buat nya kerana terpaksa berhadapan dgn keluarga Najla yg telah dipalit malu seumur hidup.


Anas makin bersemangat bila ada saingan dari Hanif. Najla memutuskan utk menolak lamaran dari kedua2 jejaka itu. Anas tidak berputus asa, dia yakin keputusan Najla utk hidup sendirian adalah kerana masih ada perasaan cinta utknya cuma dia sudah serik utk ada sebarang hubungan dgn Anas lagi. Anas semakin berani mendekati Najla, tambah2 apabila mendapat sokongan dari ibunya yg memang dah anggap Najla seperti anak sendiri dan Najla sendiri tidak dpt menolak hakikat yg dia sayangkan ibu anas sebagaimana dia sayangkan ibu sendiri.


Lawak la part Anas kat spital lepas eksiden tu. Dia selubung sampai kepala sbb susah nak tido siang2 yg si Najla ingat dia dah mati. Penat jer nangis. hehe.


Peluang itulah yg digunakan oleh Anas utk merebut kembali hati Najla. Macam2 trick dia buat. :)

sure fine whatever






sinopsis/blurb


Sejauh mana pun mereka membawa diri, Najla dan Amal tidak mudah melupakan segala yang pernah menjadi milik mereka. Bukan mudah melupakan segala yang pernah menjadi milik mereka. Bukan mudah juga untuk mereka merelakan perpisahan. Bukan juga mudah melupakan kepergian.


Amal tahu dirinya hanya gagak di rimba dan Hakim umpama merak kayangan. Sudah ditakdirkan Hakim itu tidak untuknya. Namun bukan salahnya apabila kasih setia tercipta utk lelaki itu. Najla sedar cintanya kepada Anas Salihin tidak pernah pudar walau jarak dan waktu memisahkan mereka. Namun, Najla tidak sanggup untuk terus berharap apabila terbukti cinta itu tidak berpihak untuknya.


Apakah benar Amal dan Hakim tidak berhak untuk bersama hanya kerana dunia mereka berbeza? Dan, selama mana pula Najla dan Anas terdaya menyembunyikan rahsia hati? Selama mana mereka rela berteman rindu sedang di hati ada cinta menemani?

No comments:

Post a Comment