Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, June 15, 2010

Review 141: Rahsia Perindu


RAhsia Perindu by Ramlee Awang Murshid
Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
RM 19.90
576 mukasurat
"Tanpamu aku tak mampu bernafas sendiri"


masa demam, masa selsema i started reading this book.. ni la baru habih.. memang berpinar-pinar kepala.. citer ni penuh ke confuse san. Pada permulaan cerita saya rasa macam cerita ni diceritakan dalam situasi 'semasa' dan 'telah lalu' yg dicerita berselang seli tanpa warning kepada pembaca.. kita kena merumus sendiri.. atau mungkin cerita itu jadi selang seli sbb those yang dalam situasi 'semasa' sedang menceritakan tentang situasi yang 'telah lalu'. bila menghampiri separuh buku i can't help making guesses sapa sebenarnya 'Leopard' jgn la pandai2 nak teka sepanjang membaca buku ni, memang gerenti tak kena punya lah! hehe.. memang kena baca second round la to sort things out mana yang benar, mana yg ilusi. Nanti la bila reda demam dan selsema ni boleh aar baca lagi sekali so tht my kepala tak pening.


Tulisan pada cover macam citer hantu jer.. tapi sepanjang baca buku ni tak der 'terserempak'. :) Kisah ni sebenarnya menumpu kepada character Maria dan Harris. Pembunuhan Rashdan menjadikan Harris sbg salah sorang suspek. Kejadian Maria ditembak semasa majlis persandingan merumitkan lagi pemikiran kita.. Leopard yg mengaku membunuh Rashdan adalah watak yg paling misteri dan keliru dalam citer nih.. kisah split personaliti memang menarik utk dibaca.. ehmm teringat kat Gollum dalam Lord of the Rings.. rasanya mesti Gollum dengan Maria ni 'Gemini'.. hehe..


Ada satu part tu mention tentang seseorang yg memberi keterangan palsu matanya akan melirik ke kiri, menandakan orang tu sedang menipu


satu pesanan penting di akhir buku ni "BERHATI-HATILAH DENGAN REALITI, KEMUNGKINAN IA SEKADAR FANTASI."


sure fine whatever


sinopsis belakang buku:


Amylia bersetuju membela seorang penjenayah yang kemungkinan besar akan menghadapi hukuman mati mandatori kerana membunuh. Setelah meneliti mental anak guamannya, Amylia mendapati sesuatu yang tidak munasabah berlaku. Dia memohon perintah mahkamah untuk mendapatkan khidmat doktor psikiatri bagi melakukan psikoanalisis.


Dr. Azlan mendapati anak guaman Amylia; Leopard mengalami gangguan mental. Pada masa yang sama, usahanya membela Leopard mendapat rintangan. Amylia yang diburu ketakutan mengalami perubahan emosi. Namun begitu, dia tidak mudah mengalah walaupun nyawanya sentiasa diburu maut oleh pembunuh yang sentiasa mengintai pergerakannya.


Perjuangan tetap diteruskan juga. Oleh kerana tidak tertahan menanggung pelbagai dugaan, suatu hari Amylia jatuh pengsan. Dan apabila dia sedar semula, segala-galanya telah berubah.


RAHSIA PERINDU penuh debaran yang menggelisahkan pembacaan anda. Sentuhan luar biasa daripada `novelis thriller no. 1 Malaysia' ini sarat dengan kisah cinta suami isteri yang meruntun perasaan. Saspens sehingga merasakan ada 'orang lain'sedang memerhatikan anda!

No comments:

Post a Comment