Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 7, 2010

Review 139: Hijab Sang Pencinta by Ramlee Awang Murshid


Bagi aku Hijab Sang Pencinta mungkin tak sehebat siri pertama dan kedua novel ini tetapi ia adalah kesinambungan yang wajib diikuti pengikut setia kisah ini. Rasanya Saifudin akhirnya sakti kerana dia telah berjaya menggapai awan, sbb kan dia naik flight dalam citer ni. hehe.

Hijab Sang Pencinta by Ramlee Awang Murshid
Terbitan Alaf 21
Cetakan pertama 2008
RM 19.90
520 mukasurat
isbn 9789831243855


"Dendam itu bara
Marah itu api!"


Excitednya nak baca citer ni. Aku memang suka sangat2 dengan Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu. Memang kisah2 yang menakjubkan dan membuatkan aku hooked dengan buku2 nih. Ntah mengapa aku kurang hooked dengan Hijab Sang Pencinta. Bukan kerana endingnya. Aku agak berpuas hati dengan endingnya. Mungkin kerana terasa seperti membaca versi lain Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu. Lagipun Manggala tu tak der lah ngeri sangat kalau nak compare dengan Nyi Burga Kelara tu.


Kalau dlm Bagaikan Puteri, Haryani terperangkap di zaman Laksamana Sunan, dalam Cinta Sang Ratu pulak Dani terperangkap dalam tubuh Senggara, kali ini giliran Laksamana Sunan pula terdampar di zaman kita, di dunia Dani dan Haryani.


Kelakar betul scene Laksamana Sunan nak pakai jeans ngn t-shirt ketat. haha sabo jer aku. Laksamana Sunan kata "Subhanallah... seksanya pakaian zaman ini". Iyo lah tali pinggang yg ada buckle tu dia pi ikat ketat2 macam baju taekwando, mau tak sengkak ulu hati. hehe.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


RASA rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun, kejahatan seolah-olah memburunya. Setiap langkahnya dibayangi halangan yang tak berkesudahan.


Berita kepulangannya di Tanah Melayu sampai ke pengetahuan Sultan Melaka. Kemarahan baginda kerana tidak dapat mengahwini Haryani menyebabkan dia mula menjadi buruan orang istana.


Saifudin lari ke gua. Di situlah bermulanya satu lagi keajaiban. Jasadnya berpindah merentasi hijab masa untuk sampai ke abad 21. Sekali lagi Saifudin bertemu dengan Haryani dan kisah cinta yang melangkaui masa mekar semula.


Namun, kejahatan yang senantiasa mengiringi setiap injak kakinya masih mengekori. Kali ini tebakan musuh durjana mengakibatkan sengketa yang tercetus di langit berlaku lagi.


HIJAB SANG PENCINTA - pelengkap trilogi Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu ini sarat dengan konflik hingga ke akhir. Lagenda minda, Saifudin atau Laksamana Sunan ciptaan Ramlee Awang Murshid sekali lagi menggentar perasaan dan menggetar naluri anda yang menghayatinya. Ikutilah epik thriller ini...

No comments:

Post a Comment