Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, June 7, 2010

Review 140: Satu Janji by Ramlee Awang Murshid


Jangan tak tau, RAM pun boleh buat citer kawin paksa yang best! tambah2 disulam dgn kisah thriller dan homocide yg penuh misteri :)


Satu Janji by Ramlee Awang Murshid
Terbitan Alaf 21
RM 19.90
568 muka surat


once dah start baca memang tak lepas la. Puas hati dapat baca kisah thriller homoside yg penuh tanda tanya. Ada diselitkan kisah cinta Luqman yg bertepuk sebelah tangan. The twist in the tale yg dimainkan di sini memang menarik dan ada part2 yang kita tak dapat teka langsung kebenarannya.. kisah ini seolah olah ada dua cerita tapi semasa menghampiri penamat, kedua-dua kisah ini bertangkup kemas dan ada
kesinambungan. RAM bijak menggunakan resepi novel cinta yang popular iaitu percintaan selepas perkahwinan.


kisah ni bermula dari kes pembunuhan Datuk Abdullah, bapa angkat Luqman. Luqman menggalas tanggungjawab di pejabat. Polis memerhatikan Khalid, CEO di pejabat Luqman kerana disyakki sbg dalang pembunuhan. Pertemuan dgn Adelia menjadikan Luqman jatuh cinta dan menyamar sbg penebar roti canai utk menghampiri Adelia. Dia mahu Adelia jatuh cinta padanya, bukan harta bendanya. Tetapi Adelia sudah punya pilihan hati, kerana ketelanjuran janji adelia pada keluarga, pinangan Luqman
terpaksa diterima.


Laila pula terperangkap dalam dunia pelacuran setelah dijual oleh teman lelakinya sendiri. She end up dgn orang2 yang diupah membunuh Datuk Abdullah (subra dan Jay), mereka berniaga dadah dan perempuan. Laila berjaya menitipkan clue kpd pihak polis tetapi terperangkap sbg pemuas nafsu kpd Jay supaya dpt bersembunyi daripada Subra dan jimmy yg boleh membunuh bila2 masa saja.


Menarik juga bila Laila sebenarnya anak kepada tukang cuci di syarikat Luqman, wanita tua itu rupa2nya ibu tiri Luqman. Masa baca mula2 tu ingat ker Makcik Munah tu ibu sebenar Luqman, tapi rupa2nya ibu kandungnya masa sikap cemburu isteri pertama. Penculikan Adelia menjadi titik permulaan segala-galanya terungkai.


ish.. banyak yg menarik, kena baca la kalau nak tau citer nyer..


Tak sangka ada watak SUHANI dlm citer ni! hehe sama nama ngan adik kiter! tp di muka surat 302 ada kesilapan nama suhani kerana nama salina telah digunakan.. maybe tersilap taip kot. or asalnya RAM nak guna nama Salina but then tukar kepada Suhani?


sure fine whatever


terbitan alaf 21 sdn bhd
sinopsis belakang buku:


Balas dendam, pencarian keluarga kandung, keadilan, kasih sebuah
percintaan, air mata dan kesetiaan seorang lelaki yang bernama suami,
adalah satu janji yang melingkari hidup Luqman.

Tragedi pembunuhan ayah Luqman, telah membuka satu rahsia yang menjadi
hijab jalur pengkhianatan. Pada ketika inilah Luqman menemui Adelia
Mustapha. Kasih dan cinta Luqman, rupa-rupanya menjadi racun berbisa
di hati Adelia.

Janji yang begitu teguh di hati Luqman akhirnya membawa musibah.
Dengan segala kudrat, Luqman berusaha bangkit untuk menggapai janjinya
semula. Dan di hadapannya ada seseorang yang telah menghulurkan tangan
untuk membantu Luqman melaksanakan satu janji yang pernah terungkai.

No comments:

Post a Comment