Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, June 15, 2010

Review 142: Hatiku Di Harajuku


Hatiku di Harajuku by Ramlee AWang Murshid
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd 2006
Harga : RM 19.90
Halaman :588
ISBN : 983-124-240-8


"Biar betapa jauh hatiku sentiasa di sisimu"


Cerita yang tidak meleret tapi kisah kekejaman dunia yakuza kurang menarik perhatian saya. Struggle jugakla nak habiskan separuh kisah ini. Saya tak sangka juga yang siri pembunuh yakuza yg berlaku di Jepun dilakukan oleh Noriko. Kagum pulak saya dgn watak yang nak kata 'hitam' tak 'hitam', 'kelabu' tak 'kelabu' si Noriko. Saya sangat sangat sangat sangat suka citer ini selepas kembalinya Risyam ke Malaysia. Konflik dan misteri yang ditaburkan sangat menarik berbanding kisah Risyam-Sabrina-Noriko di Jepun. Dan yg penting sekali endingnya! Sungguh tak disangka. Marvellous! tak rugi spend masa hingga melepasi tengah malam utk menghabiskan kisah ini. Noriko memang sentiasa menjadi element of surprise dalam kisah ini sehingga ke muka surat terakhir! Thanks Ramlee Awang Murshid for the surprising ending :)


Kisah cinta yang dipaparkan dalam novel ini kurang feel tapi saya suka garapan ungkaian konflik identiti Risyam dan situasi2 yang melibatkan Risyam bersama imam Daud & Dr Rafika. Ada scene2 yg sangat menyentuh perasaan dan membuat saya menangis. Ada yg mendapat peluang kedua utk meneruskan hidup di landasan yg betul, juga peluang kedua utk mengabadikan cinta sejati kerana mungkin peluang ketiga tidak akan muncul lagi.


Tergelak jugak biler Rafika komen yg wajah Risyam seiras Felix AF! haha.. dah la citer pasal Jepun (tagline Akma AF kan 'konnichiwa!') hmm budak2 jiwangunited bleh aar cari novel ni hehe.


Kisah ini tentang Ryu Watanabe/Risyam, bekas Yakuza, ahli kumpulan pembunuh kejam di Jepun, ala2 mafia lah. Cinta Noriko yang menjadikan Ryu Watanabe seorang Yakuza Amikie yang digeruni, namun perkahwinan Noriko yg diatur ayahnya melumatkan hati Ryu lalu membawa diri ke Malaysia dan menyamar sbg sorang yg dungu. Dia insaf dan kembali ke jalan Allah dgn bantuan Imam Daud. Siri pembunuhan ala yakuza di Jepun menggamit perhatian Risyam. Dikatakan pembunuhan2 itu angkara Ryu Watanabe. Risyam ke Jepun utk menyingkap misteri tersebut. Sabrina (bos Risyam di Malaysia) menaruh hati pd Risyam kerana Risyam pernah menyelamatkannya. Dia yakin Risyam ada identiti tersembunyi. Sabrina menyusul Risyam ke Jepun. Pertembungan Risyam-Noriko-Sabrina menyulitkan lagi keadaan mereka yg diburu yakuza jiro yang mahu melenyapkan yakuza amikie dan mengambil alih kuasa secara total. Risyam sygkan Noriko dan pd masa yg sama terharu dgn perhatian SAbrina utk nya. Noriko penuh dgn dendam terhadap yakuza jiro yg membunuh suami dan ayahnya serta kumpulannya. dendam itu makin menggunung dgn kehadiran Sabrina yg dianggap meragut cinta Risyam utk nya. Selepas selesai isu penculikan SAbrina di Jepun dia kembali ke Malaysia bersama harapan yg Risyam akan menyusul tak lama kemudian setelah menyelamatkannya.


Kematian Noriko mematahkan semangat Risyam namun ada harapan utknya di Malaysia. Namun kepulangannya menimbulkan keraguan di hati Sabrina apabila bermulanya pembunuhan ala Yakuza di Kuala Lumpur.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Ryu-Watanabe berasa tidak dirahmati; lahir di penjara dan membesar di rumah kebajikan. Dia seorang yakuza yg digeruni. Malah seorg samurai yg mahir bermain pedang. Jenayah adalah gelanggang permainannya dan penamat kepada permainan itu adalah maut.

Sabrina tertarik mendengar kisah cinta yakuza~ Ryu-Watanabe dan Noriko. Ia bagaikan sebuah mitos yang tidak pernah terungkai. Tersimpan menjadi sebuah rahsia yg tidak pernah terbongkar. Terpengaruh dgn kisha itu, Sabrina bersetuju menerima pelawaan Murni utk melancong ke Tokyo. Di Harajuku, mereka mencari Ryu Watanabe.


Dan, bagaikan kebetulan... saat inilah Ryu-Watanabe muncul. Benih cinta tumbuh subur walaupun ia bukan pandang pertama. Noriko cemburu dan berdendam. Akhirnya cinta tiga segi itu menjadi percintaan berdarah. Tou Aii atau pedang cinta menjadi saksi pertumpahan darah itu berlaku. Cinta tidak selalunya indah. Ia kadangkala berkalang noda.


Hatiku di Harajuku adalah debaran mengasyikkan sentuhan Ramlee Awang Murshid. Diwarnai cerita cinta yg menggugah hati. Pertarungan yg mencemaskan, saspens, konflik jenayah serta sebuah kisah keluarga menyayat hati. Sayonara - ungkapan yg tidak akan anda gemari.


Sinopsis di website alaf 21


Ryu-Watanabe berasa tidak dirahmati; dilahirkan di penjara dan membesar di rumah kebajikan. Sepanjang hidupnya tidak pernah tenteram lalu membawa diri ke Jepun. Dia menyertai satu kumpulan yakuza dan menjadi samurai yang mahir bermain pedang. Jenayah adalah gelanggang permainannya dan penamat permainan itu adalah maut.


Dalam kumpulan itu, dia jatuh cinta dengan Noriko. Kisah mereka dan kumpulan yakuza menjadi tarikan kepada Sabrina untuk mengetahui dengan lebih lanjut. Dia bersama Murni melancong ke Tokyo untuk mencari Ryu-Watanabe.


Adakah mereka dapat menemui Ryu-Watanabe? Siapa sebenarnya Ryu-Watanabe itu? Adakah dia menyesal menganggotai kumpulan yakuza dan menjadi samurai?

No comments:

Post a Comment