Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, April 14, 2010

Review 124: Layang-layang Bertali Kaca by Norhayati Berahim


Layang-layang Bertali Kaca
Penulis: Norhayati Berahim
Cetakan pertama 2010
Terbitan NB Kara
922 mukasurat
RM29.90
sabah/sarawak RM32.90
9789675229145


"sakit tangan digerit kaca sakit lagi hati yang terluka"


922 mukasurat!!! huarghhhh... tapi tak tau kenapa ni antara buku terawal yg dibeli dari pesta buku yg baru lalu yg aku capai dan baca. Aku amik masa less than 3 days untuk habiskan. selang seli dgn keja2 masa weekend dan sibuk2 ngemas sbb mak aku tiba2 jer decide nak datang malam ahad tu! lintang pukang aku kemas rumah.


Kisah yg panjang ini bermula dari zaman kanak2 si hero dgn heroin. Permulaan yang menjadi perpisahan dan masa akhirnya menemukan mereka semula atas rancangan yg sangat sempurna oleh si heroin walaupun duapuluh tahun telah berlalu ;) I like!


Bagi aku kisah zaman kanak2 Manja, hingga remaja dan menempuh alam dewasa itu sangat relevan dengan evolusi Manja. Dia dari seorg yg sgt naif menjadi seorg yg sgt tabah. Dia tak mahu terkena sumpahan nama, "Manja". Dia mencari peluang utk lari dari tipikal kehidupan gadis kaya raya yg spoiled. Dia bertemu jalan yg dicari dan pengalaman banyak mengajar dia menjadi wanita yg lebih bijak.


tapi macam pelik pulak Manja yg membesar dalam pendidikan di Malaysia tak terdedah langsung dgn basic keagamaan. Mungkin private class la kot. kan bapak dia kaya gilerrrr.


Kebetulan2 yg wujud dlm cerita ni seperti sangat terancang. Semua yg terlibat saling kait mengait dalam universe kecil novel ini. Macam tak der orang lain nak terserempak. Balik2 orang tu jumpa orang ni, kenai orang sana yang adik beradik dgn orang sini. LEbih kurang macam tu lah.


BAgi yang merancang nak baca novel ni, boleh skip part bawah ni sbb nak cerita la sikit ttg kisah ni.


Kisah ini tentang Manja, anak Tengku Shariman yang tidak manja seperti namanya. Dia dididik dgn penuh disiplin yg keras oleh Tengku Shariman. Segala tindak tanduknya diperhatikan. Dia tidak bebas seperti anak2 kecil yg lain. Manja bijak bermain janji dgn bapanya sehingga Tengku Shariman terlepas kata, dan pantang baginya jika janji tidak ditepati. Perancangan Manja menjadi lalu terlepaslah dia dari sangkar Tengku Shariman dan dia terbang bebas di Kota London. Di sana kita mungkin menyangka dia akan jadi remaja rosak, tetapi sahabat2 pilihannya membawa dia ke jalan yg diredhai Allah. Berkat bimbingan Zakiah dan tunjuk ajar Sariyanti, Manja menjadi wanita solehah yg sudah pandai memasak :) Perubahannya memberi kejutan pada Tengku Shariman, namun perubahan itu sedikit demi sedikit terjangkit pada Tengku Shariman. Hidupnya makin positif dan aman.


Masa kat London tu pengalaman bersama Ku Sam dan Jimmy membuat Manja serik dgn lelaki yg lebih cintakan darjat dan kekayaannya. Dia nekad takkan memilih lelaki yg begitu. Dia mahu lelaki yg jatuh cinta dengan dirinya tanpa mengetahui bahawa dia adalah waris tunggal Tengku Shariman.


Azmin berpindah ke bandar atas tugas bapanya sbg pegawai Daerah. Di desa dia rapat dgn anak2 desa dan Ain Jamilah telah memikat hatinya. Hobi bermain layang2 menemukan dia dengan adik kecil yg comel bernama Manja. Manja seronok main layang2 di situ kerana Azmin dan ibunya tidak memandang statusnya. Mereka melayannya dng baik. masa tu manja baru 8 thn. Kemudian mereka terpisah.


Setelah bertahun2 berlalu, Ain dah berkahwin. Walaupun cinta monyet, Azmin mcm frust la. Azmin mendedikasikan hidupnya kepada ibu yg menjadi mangsa suami yg gila berbini dua tiga. Adiknya Johan juga ada perangai bapanya. Hanya Azmin yg bertahan dgn kerenah ibu yg dulunya penyayang, sekarang jadi pemarah dan bengis. Semua org gaji yg dibayar lari lintang pukang selepas dibaling pinggan mangkuk, tapi... pada suatu hari, datang seorg gadis yg sangat manis, menawarkan diri utk menjadi orang gaji di rumah itu. Tanpa sedar satu cahaya kecil sudah mula memercik di suatu sudut di rumah itu... dan cinta suci bakal memenuhi sanubari Azmin dan ibunya.






sinopsis blurb:


Manja, si anak kecil Tengku Shariman yang dikurung dalam sangkar emas sering bermimpi dapat bermain layang2 sepuas hati. Apabila dia mendapat peluang dgn bantuan Pak Jusuh, pemandunya, kesempatan itu digunakan sepenuh hati.


Sesekali dia melihat layang2 itu mundur dan sesekali maju. Kadangkala dia terkejar-kejar dan kadangkala dia cuma berdiri tegak. Ketika itu barulah Manja tahu, mengendalikan layang2 bukan lah mudah.


Tidak bijak menganggar, layang2 akan menjunam. Tidak pandai memegang tali, layang2 akan mati. Hidup bagi Manja, seperti layang2. Memerlukan kebijaksanaan, memerlukan kesabaran.


Bagi Manja, bermain layang2 adalah satu kebebasan yg hakiki. Di padang itu dia boleh berlari, terbang bebas sepuasnya. Dan di situlah dia bertemu cinta sejati.

2 comments:

  1. rin, ini buku baru NB ke? cpt nya dia buat buku baru... tp naper rin bagi 3.5 je? mesti kurang best kan?... dah tu tebal lak tu...

    ReplyDelete
  2. for me 3.5 tu dah above average dah dearest sweetyatt :) ni kisah manis. ending dia buat kita tersenyum simpul :)

    ReplyDelete