Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, April 1, 2010

Review 110: Dia Di Hati by Hasreeyati Ramli


Dia Di Hati
Penulis Hasreeyati Ramli
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan Pertama 2010
RM16.00
448 mukasurat
ISBN: 978-983-124-514-0


"Rupanya api cintamu sentiasa di sudut hati"


Watak Harlina sbg gadis koprat sedikit sebanyak mengingatkan saya pada Atika (antara karya terawal penulis ini). Cerita Atika agak dekat dengan diri saya sebab ini adalah antara novel yg terawal saya baca masa mula2 suka baca novel.


'Demi Kasih Ini' oleh novelis yg sama pun saya dah baca dan nampak kelainan jika dibandingkan dengan 'Atika'. 'Laman Rindu' saya belum berpeluang utk baca. Apa yg dpt saya katakan biasan 'Atika' ada pada 'Dia Di Hati'.


Idea cerita yg dilontarkan kelihatan seperti drama yg sangat menarik di televisyen. Tetapi agak kekurangan elemen 'believable' untuk sebuah novel. Ada rasa janggal bila baca cara delivery cerita ni.


Kisah ini tentang Harlina, seorg gadis koprat berkaliber yg huru hara sedikit hidupnya dengan kehadiran anak bos, Ryan yg gemar menyusahkan hidupnya. Ryan tu memang dah syok kat Lynn tapi Lynn tak layan. Kehadiran Eddie sedikit mencabar Ryan.


Bukan hanya kisah cinta yg menggerakkan pengisahan dlm novel ni. Turut diselitkan rasa simpati Lynn yg menggunung terhadap anak-anak terbiar di lorong Hj Taib yg ibu-ibu mereka menjual tubuh untuk mencari rezeki. Harlina dan sahabatnya Mona sanggup berusaha mengumpul dana utk mengujudkan pusat sehenti bagi memberi pelajaran asas kepada anak2 itu.


Mereka mendapat sponsor besar dari Eddie dan itu telah merapatkan lagi hubungan Harlina dan Eddie. Cemburu makin marak di hati Ryan dan mengesyakki Eddie tu bukan orang baik2. Eddie bijak mengaburi minda Harlina tentang kegiatannya dlm dunia pelacuran walaupun Ryan dan bapanya sendiri mengesahkan yg Eddie tu tokei besar dlm dunia penyeludupan pelacur. (Airil dalam citer Atika pun penyeludup jugak)


Yg Ryan ngn bapa Harlina tu pun, bila dah tau Eddie tu org jahat, kenapa biarkan Harlina keluar dgn Eddie dgn mudah?


SEbenarnya Harlina baru tau yg big bos tempat kerja dia tu rupa2nya bapa kandungnya sendiri dan Ryan adalah anak angkat bapanya.


Lynn cuma betul2 percaya kisah sebenar ketika dalam perjalanan ke utara bersama Eddie sbb Eddie nak ajak dia kawin lari. Dia berjaya melarikan diri lalu disembunyikan Ryan dan bapanya kerana mereka yakin Eddie akan cuba menjejak Lynn. Ryan telah bersedia utk melindungi Lynn walaupun nyawanya menjadi galang ganti.


kenapa eh tulisan dia haluih2? Terlalu kecil saiz tulisan tu berbanding tulisan lain dlm novel alaf. GAmbar gadis di cover novel tak macam Harlina pown. huhu... Cover macam Atika dulu tu lebih sesuai :)


Sinopsis/blurb:


HARLINA seorang gadis yang tegas ketika bekerja. Bagaimana pun, sejak Ryan Iskandar mengetuai syarikat tempat dia bertugas, Harlina sering dibuli. Lama-kelamaan, lelaki itu mula jatuh cinta setelah mengenali hati budi Harlina. Namun, gadis itu bagaikan mawar berduri. Cantik dipandang, tetapi sukar didekati. Cinta yang mekar di hati Ryan Iskandar hanya dipandang sepi.


Kehadiran Eddie Firhan telah menawan hati Harlina yang sekeras kerikil. Belaian cinta lelaki itu menyebabkan dia rasa sangat dihargai. Tanpa disedarinya, Eddie Firhan mempunyai muslihat tertentu.


Ryan Iskandar yang mengetahui tentang kejahatan lelaki itu bertindak menyelamatkan Harlina. Dia sanggup menggadai nyawa demi Harlina biarpun huluran cintanya tidak disambut.

No comments:

Post a Comment