Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, April 1, 2010

Review 109: Di Mana Terangnya Bulan by Bahruddin Bekri



Di Mana Terangnya Bulan?
Bahruddin Bekri
PTS
Cetakan Pertama 2010


"Sebuah kisah yg menyimpan senyum..."


Cover dia lain la, dia lipat back flip dgn bahagian bulan dipotong bulat so tht cover dalam dan luar back flip tu terlihat bulan yg sama :)


Kali ni che din membawa kisah yg bakal berlaku in the future. Di mana melanjutkan pelajaran adalah merupakan pelaburan yg berisiko tinggi dan bukan semua dpt menyediakan wang utk pelajaran. Semua bayaran mesti settle selungguk semua so tht pelajar akan rasa bertanggungjawab belajar dgn sungguh2.


isu masuk kawasan kena bercakap Bahasa Melayu Tinggi tu lawak la. Kena lengkap tatabahasa dan tersusun frasa tu pun tak tahan, sampai pak guard pun cakap bahasa buku! huhu...


Hero yg diangkat kali ni adalah Kamarul bin Zamarul budak negeri Sembilan yg mendapat peluang melanjutkan pelajaran di pusat pengajian tinggi yg terletak di SArawak.


Disebabkan dia sampai lambat sbb tunggu air jampi dari ustaz kegemaran ibunya, dia terlepas peluang tinggal di asrama lalu terpaksa menyewa walaupun telah menjadi ahli MLM jual air bg org pandai. edeh.. mana la datang menda2 mcm nih. haha memang tergelak2 la.


Walaupun yazid bustaman adalah teman serumah yg pelik, Kamarul rela sbb itu telah menjimatkan separuh belanja bulanannya. Tetapi kehadiran jejaka yg lebih pelik iaitu Selamat yg mau dia jadi spy, adalah lebih menyenangkan Kamarul kerana Selamat nak tanggung sewa rumah semua dgn syarat, dia membantu Selamat.


biasala, kalau citer che din mesti ada geng yg special dan misi yg perlu disempurnakan. Kali ni geng dia nama GENG PELANGI. haha.. macam kumpulan trio nyanyi sambil petik gitar. Membuatkan aku teringat kepada Geng Citrawarna dalam movie Dunia Baru The Movie. heh heh.


Teng An Ni yg dicintai Kamarul dlm diam pun ada misteri tersendiri. Bondan tu kelakar la. Dan yang buat aku tergelak sakan biler memang terbukti ada Alexander The great yang anyam tikar dan buat tudung saji utk dipasarkan. Haha, nak buat camner, lahir2 mak bapak dia dah bagi nama tuu.


masa nak bawak Kamarul keluar, Selamat suruh pakai baju yg paling terbaik dia ada, so Kamarul pakai la baju smart ala2 kumpulan raihan tu. Skali selamat bawak gi disko dangdut Yeyeh. haha... hampir2 jer satu disko tu nak bersepah lari biler tengok org muka dan baju ala2 ustaz masuk situ.


Berjaya ker Kamarul menempuh situasi yg kelam kabut di situ dan menyelamatkan kawan2 dia? kena la baca sendiri dan selamat ketawa :)) So, di mana terangnya bulan? cari la dlm buku ni. hehe.


--
sinopsis/blurb (dari web pts)
Kisah pengajian tinggi pada masa hadapan. Pada waktu itu, yuran pengajian perlu dibayar lumpsump bagi seluruh tahun pengajian. Pada waktu itu pelajar juga semakin ramai cemerlang dan perlu bersaing. Kolej-kolej baru juga banyak yang dibina termasuk sebuah kolej baru yang dibina di Sarawak 'Kolej Melayu Tinggi' yang menggunakan Bahasa Melayu Tinggi.

Dijadikan cerita, Kamarul seorang yang lurus bendul dan takut dengan perempuan, antara mereka layak menyambung pelajaran di KMT. Kamarul terlewat mendaftar dan penempatan di dalam kolej sudah penuh. Dia terpaksa menyewa dengan seorang lagi pelajar kolej yang pendiam dan murung.

Pada suatu hari teman serumahnya hilang, diganti pula dengan seorang lelaki yang tegap, berwajah ganas dan suka mengarah. Lelaki itu menetap dirumah sewanya tanpa kebenaran. Lalu bermulalah kisah Kamarul, mencantumkan semua yang terjadi bagi menjawab persoalan yang datangnya tiba-tiba, di mana terangnya bulan.

No comments:

Post a Comment