Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, April 1, 2010

Review 116: Urana Exham by Kushi Hirdan


Urana Exham
Penulis: Kusyi Hirdan
Terbitan PTS Publications
RM17.00
230 mukasurat


Kali pertama saya baca kisah sains fiksyen dan fantasi berbahasa melayu. Saya memang peminat siri tv science fiction dan juga movie especially star wars.. aduh.. memang giler la dengan citer2 yg ada spaceships mcm starwars, battlestar galactica, farscape, semua tu. Dunia yang cuba diketengahkan oleh Kusyi Hirdan dalam "Urana Exham" juga mirip2 dunia seperti ini tetapi dunia itu mgkin bumi di tahun 4050. Konflik politik sedikit memeningkan saya tetapi senang pulak saya ingat bangsa di dunia itu spt Super, Olere, Madawi, Songkok dan ada juga Miri yang dari descriptionnya ada ala2 hobbit dari middle earth.


Kalau dilihat dari cover nya mungkin ramai yg meneka ini kisah sains fiksyen yang sesuai utk kanak2, tapi lepas baca tu saya dapati ni kisah orang dewasa dan ada kisah cinta juga antara dua watak utamanya iaitu Urana dan Exham.


Saya tiada masalah untuk memahami kisah ni (rasanya la!) bagaimanapun penceritaan sebegini membuat saya rasa kekok membacanya. rasa macam baca buku translate pun ada jugak.


Isu utama ialah isu pergolakan politik di dunia Oshab, perebutan kuasa. golongan minoriti spt songkok tertindas. Keadaan begini mengujudkan satu golongan pemberontak yg dikenali sbg Medex yg mahu keadilan bertapak di dunia Oshab. Urana seorg gadis Songkok yang diletakkan harapan tinggi utk membawa perubahan kepada kaumnya. Menjelang usia 20tahun ilmu kepahlawanannya sudah mencecah tahap 12 yang agak mustahil dicapai mana-mana manusia.


menarik juga cara utk mengenali siapa super, siapa olere, madawi atau songkok melalui nama mereka. kalau dari keturunan super, biasanya salah satu huruf dalam nama mereka akan ada huruf x, kalau olere pula nama mereka bermula dgn hurf 'u', madawi ada capital M di penghujung nama mereka manakala songkok pula bermula dgn Ki utk lelaki & Ka untuk perempuan.


Urana seorang songkok, so sepatutnya dia Olere tapi nama sebenarnya adalah Ka Urana dan dia sengaja didaftarkan sbg Olere demi menjayakan misi terbesar Songkok yang mengambil masa berpuluh tahun.


heronya pulak Exham (dari super).. dia ni, aduihla.. menjelang usia 30 tahun baru dia lulus tahap 6! haha.. tu pun mungkin sbb atuk dia yang campur tangan. Exham masih terkial-kial dgn kaki hidraulik robotiknya yg mahal sedangkan Urana dah steady dan mampu melompat hingga 10 meter sedangkan Exham kalau dpt lompat setinggi satu meter pun dah kira bagus.


Medex menemukan mereka dan Exham turut terlibat dalam perancangan itu. Mereka mahu menukar pucuk pimpinan secara halus. Exham mesti kawin dgn Urana. Datuk Exham yang dijangka akan mati bila2 masa tentu saja akan diambil alih oleh Exham dan nama Urana mungkin sudah cukup kuat utk menyatukan Olere dgn Super. so, mereka hanya perlu mengalahkan Madawi.


Ni kira citer kawin paksa jugak nih. Tapi rancangan mereka sedikit berubah apabila Exham tiba2 hilang dan Ki Monzo (pakcik Urana) muncul dgn perangai yang sedikit berubah. Sebenarnya Ki Monzo terbunuh dan Exham menjalani proses penukaran wajah sementara utk menyamar sebagai Ki Monzo. Semasa penyamaran itu dia mengenali Urana secara peribadi dan dia bahagia bila mengetahui Urana pun syok kat dia gak. Tetapi terlalu byk yang perlu mereka tempuhi, objektif mereka memerlukan pengorbanan yg amat besar.


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Tahun 4050. Dunia Oshab bergolak. Tiga bangsa majoriti berebut kuasa. Bangsa-bangsa minoriti menjadi mangsa. Pemimpin yg didorong dendam & tamak haloba, dgn bala tentera separuh robot separuh manusia bersengketa sesama mereka.


Exham, cucu pemimpin bangsa majoriti Super dan Suryan M, abg pemimpin bangsa majoriti Madawi, berpaling tadah dan bersatu. Mereka membentuk persatuan pemberontak Medex, Kumpulan yg beroperasi secara haram demi menghapuskan kezaliman di dunia Oshab.


Urana, gadis dari kaum minoriti songkok, menyertai Medex. Di situ Urana bertemu Exham. Pertemuan itu sungguh bererti, namun pertemuan itu juga mencetus tragedi.

No comments:

Post a Comment