Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, July 12, 2011

Review 448: Cinta Syaza by Rosnani Shahadam


Cinta Syaza by Rosnani Shahadam
Terbitan Rhythm Publishing Co. Sdn. bhd.
RM21.90
466 mukasurat

"Demi cinta ini, aku tega menghadapi..."


cerita ni jelas menunjukkan penulis nya masih baru dalam bidang penulisan, malah mungkin tidak mendapat pendidikan formal utk menulis (pandai jer aku, aduih) anyway.. sebenarnya citer ni full of stories. setiap satu bab ada saja yang terjadi dan ada progress, cuma mungkin cara penulis mengolah cerita agak lemah, penyampaian agak kurang berkesan, kelihatannya seperti penulis merupakan seorang pembaca novel yang setia dan cerita ni ada compilation dan gabungan cerita-cerita menarik yang pernah dibaca dan dijadikan satu cerita baru.. saya rasa sekiranya penulis ini mendapat bimbingan yang baik, cerita ini akan menjadi sangat menarik dan berkesan.


resepi utk novel ini menarik.. kisah tomboy yang sudah tidak percaya dgn lelaki lantaran sikap bapanya terhadap ibunya. then diikut terjebaknya tomboy ini dalam perkahwinan kerana salah faham. Digantung tak bertali. Kembalinya dengan imej baru memikat hati suaminya tapi dia jual mahal. kalau dilihat dari segi ini citer ni sepatutnya menarik, tetapi kelemahan penyampaian menjadikan cerita ini terasa hambar dan seperti terburu-buru utk dihabiskan ceritanya.. rasanya kalau lebih huraian dalam penceritaan terutama mengenai emosi dan perasaan, tentu akan memberi kesan yang berbeza. I manage to finish this book in about 5 hours semasa perjalanan balik dari Kuantan-KL-Putrajaya.


Najwan, suami Syaza ni jenis tengok kecantikan fizikal, bukannya kecantikan peribadi, sama la macam emak dan bapa Najwan yg tak suka Syaza masa dia tomboy, tapi biler dia kembali dengan penampilan fizikal lain, baru la diorang restu. Masa Syaza ni tomboy lagi dia memang tak pandang pun walaupun dia pernah ikut Syaza balik kg utk menyamar sbg kekasih Syaza. Saya lebih suka Daniel (mix chinese + australian) yang memang sudah lama menaruh hati pada Syaza dan tak pernah berhenti berharap. sebab tu la saya suka ending dia.. tapi tu la.. jarak masa yg cuba ditunjukkan dalam citer ni tak terasa, macam terlalu cepat Syaza berubah hati.


sure fine whatever
Rinn





sinopsis belakang buku:


Syaza, gadis tomboy yang ceria, seorang sahabat yang sentiasa disenangi oleh Najwan dan Daniel kerana kejujuran dirinya. Tanpa disedari, Arif, anak majikannya juga cuba menagih cintanya. Pengalaman pahit yang dilalui ibunya membuat Syaza sukar untuk membuka pintu hati kepada insan yang bernama 'lelaki'. Peristiwa hitam mengubah segala-galanya apabila syaza dan Najwan terpaksa bernikah dengan satu perjanjian sebagai syarat. Namun kerana ego yang tercabar, Syaza digantung tidak bertali. Syaza terluka lalu membawa diri.


Syaza muncul kembali dengan perwatakan seorang gadis bertudung. malah, keayuannya yang terserlah membuat Najwan cuba menawan hatinya semula. Tanpa disedari, ada rasa cinta yang bertunas walaupun Syaza puas menidakkannya. Pada saat kasih kian bersemi, malang tidak berbau apabila Najwan terlibat dalam sebuah kemalangan.


hadirnya Daniel pada saat syaza berduka mengembalikan harapan syaza untuk menerima cinta setelah kehilangan insam tersayang. Daniel mula menganyam mimpi-mimpi yang indah bersama Syaza. kehadiran orang ketiga menggugat impian mereka untuk bersama. Mampukah Syaza mengecapi kebahagian setelah mengharungi pelbagai dugaan?

2 comments: