Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, June 15, 2010

Review 148: Tiga Ceritera Dalam Sebuah Kebun Mimpi


Tiga Ceritera dalam Sebuah Kebun Mimpi
by Noor Suraya, Syud & Rnysa
Terbitan Jemari Seni
2008
RM21.50
536 mukasurat
isbn: 978-967-5118-10-4


SEbelum membaca Kebun Mimpi saya dah dimaklumkan yang ini adalah kesinambungan kepada 2 buah novel karya Noor Suraya iaitu 'Biru Ungu Cinta' dan 'Keranamu Ain'. Ramai sungguh yg tertunggu-tunggu kemunculan Kebun Mimpi versi cetak, aku ni jer yang tak tahu. Saya ni memang tak berapa bagus dalam menghayati e-novel. :) i prefer yang bercetak dan dibukukan. Typical me.


Kebun Mimpi mengumpulkan 3 cerita pendek. Kebun Mimpi oleh Noor Suraya, Tas Merah Jambu oleh Syud dan Albatros: Antara Langit dan Bumi oleh Rnysa


Ceritera I: Kebun Mimpi by Noor Suraya


Banyak yang membuatkan saya tersenyum biler membaca Kebun Mimpi. Bukan sebab citer ni kelakar tapi sebab ramai watak yang pernah saya kenali membuat 'comeback' dalam novel ini. Membuatkan saya nak menyelak semula karya2 Noor Suraya yang lalu.

Sambungan 'Biru Ungu Cinta' dan 'Keranamu Ain' ni membuat saya sedih la.. lara gitu. haha. Ending BUC memang la pilu denga pemergian Seera meninggalkan Kamal seorang menempuh hidup. Ending Keranamu Ain adalah sesuatu yang menggembirakan tapi kegembiraan itu lenyap dalam 'Kebun Mimpi' nih. Penghujung yang masih terumbang ambing dan tiada jawapan yang pasti. Biler kucc & kak ju'a bagi tau Kebun Mimpi ada sambungan, saya sedikit lega :)


Dalam Kebun Mimpi nih banyak menceritakan tentang kehidupan Ain sebagai isteri Adam yang dicintainya dan juga perjalanan seharian dia mengarang kisah "Nyanyian Tanjung Sepi". Menarik juga biler ada feed mengenai 'the making of' Nyanyian Tanjung Sepi yang best tu. Ala-ala info belakang tabir gitu.


Byk dugaan yang menanti Ain. Perkahwinannya dgn Adam melukakan hati ibu Adam kerana ianya tindakan yang tergesa-gesa. Adam masih lagi menyimpan dendam terhadap Hanif yang pernah menyintai Ain walaupun Hanif telah berumah tangga. Ini membuatkan Ain menjarakkan hubungannya dgn Hanif.


Berita Ain mengandung memang menggembirakan, namun Adam terpaksa pergi jauh demi tugas. Kesempatan itu digunakan oleh Ain utk menghabiskan novel NTS yang sedang diusahakannya. Dalam keseronokan menulis, kadang2 rasa sepi menerpa. Tak disangka2 Ain keguguran namun rezekinya ada kerana dia mengandung anak kembar rupanya.


Kamal hadir dalam kisah ini ketika ketiadaan Adam, Adam terpaksa meminta Kamal membantunya menjaga Ain yang masih lemah kerana dia tahu keluarganya takkan mampu menjaga kebajikan Ain. Ain bukan menantu pilihan.


Antara watak2 yang familiar yang muncul semula adalah sbb Dr. Khalida, Nuha, Dahlia, Neem & King Shah erk ramai lagi.. kalau baca ni memang menggamit nostalgia membaca novel2 noor suraya. Yg best nya universe dlm novel kaksu semuanya sama dan mereka saling bertembung dari semasa ke semasa. :)


Ceritera II: Tas Merah Jambu by Syud


iskkk jiwang lah citer nih. haha... macam tak betui jer aku tersengih sengih tersenyum senyum sorang2.


Kisah ini tentang Nisa. Seorg secret admirer. Dia syok kat Adif tapi tak pernah meluahkan perasaan. Dia menyintai dari jauh saja. Hanya rakan2 terdekat yang tahu rahsia hatinya. Berkat mempunyai rakan2 yang tak sabar nak menolong, kad raya yang terperam setahun akhirnya sampai ke tangan Adif. Nisa pengsan. Adif pula semakin curious dan berkat mempunyai rakan2 yang tak sabar nak menolong juga, misi mencari gadis berbeg pink bermula...


Ceritera II: Albatros: Antara Langit dan Bumi


Saya rasa macam baca dua cerita yang tak ada kena mengena antara satu sama lain dalam kisah ini walaupun watak 'Taqi' adalah kesinambungan dari kisah pertama.


Izzah-Ehsan terpisah meninggalkan cinta tak terucap yang tiada closure. Pertemuan semula ada pelbagai kemungkinan dan kehadiran Asri menvariasikan lagi kemungkinan yang sedia ada. Saya lebih suka chemistry Izzah-Ehsan ;)


Adriena-Taqi-Rasydan. Pembacaan sekali lalu sedikit membuat saya confuse tambah2 dengan keadaan Adriena yang tidak menentu emosinya. Lepas tu seperti hilang ingatan pula. Saya seperti tak menyebelahi sesiapa utk digandingkan bersama Adriena, mungkin sbb tiada rasa mesra dengan watak2 dan apa2 kemungkinan sahaja antara ketiga-tiga watak ini saya menerima seadanya. Kisah ini menarik dan sekiranya pembaca diberi peluang mengenali Adriena-Taqi-Rasydan dgn lebih rapat, mungkin ia lebih mengesankan.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Tiga penulis wanita Jemari Seni Publishing berbicara tentang cinta dalam sebuah Kebun Mimpi...


Ceritera I – Kebun Mimpi... oleh Noor Suraya
Masih ingat pada karya pertamanya, Keranamu Ain... ? Inilah lanjutan kisah Ain Najwa selepas itu.


Sudah Ain tanam, sudah Ain semai... namun tidak satu pun yang bertunas itu rupa-rupanya kembang menjadi bunga! Bagaikan kebun mimpi... apa yang hadir dalam hidup Ain ini sekadar sebuah kenang-kenangan.


Ceritera II – Tas Merah Jambu oleh Syud


Gara-gara sekeping kad raya yang ada gambar seekor kucing putih gebu, hidup Nisa tak keruan dibuat dek Anna, Lin dan Nini. Sementara kawan-kawan si penerima kad misteri itu, sedang menyenaraikan suspek: siapakah peminat rahsia Adif? Aiman terus menyiasat, Adif pula jadi resah gelisah.


Jomlah sama-sama ikut Syud membongkar misteri hati Nisa-Adif ini...!


Ceritera III – Albatros: Antara Langit dan Bumi oleh Rnysa


"Ya. Kalau sayapnya elok lagi, ‘dia’ boleh terbang..." balas Ehsan.
Izzah rasa dia yang perlukan sayap sekarang, mata Ehsan yang bening sedang mencuri pandang sejenak, menikam ke dalam tangkai jantungnya. Mata itu duta hati, dan jika mata dengan mata itu sudah bertemu, tentulah larutnya jiwa.


Encik Albatros, pinjamkan sebentar sayapmu itu! Aku mahu lari daripada terkena panahan cinta! bisik Izzah.

5 comments:

  1. saye mmg minat ngan karya2 kak su nie,xpernah mgecewakan saye!..suke ngan cter tas merah jambu,cam comel je nisa n adif nie..kwan2 diorang paling best n sporting..hihiiii..

    ReplyDelete
  2. Buku baru syud Baju Melayu Hijau Serindit dah baca ke? ramai kata sweet :)

    ReplyDelete
  3. kat sini lmbt sket nak dpt novel trbaru la..kadang2 cpt,kadang2 lmbt cam nak mmpus!...novel Rembulan Brdarah dah lama carik pon xjmpa gak..

    ReplyDelete
  4. Rembulan Berdarah terbitan kaki novel kan? boleh call and tanya diorang. biasanya postage free kalau Kaki Novel.

    ReplyDelete
  5. ye,by Anita Aruszi...kite pesan ngan adik d Trganu tu pon x jmpa gak...thanks Rin,nnti kite try..

    ReplyDelete