Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, June 15, 2010

Review 146: Cinta Seindah Madah by Puteri Andalas


Cinta Seindah Madah by Puteri Andalas
Terbitan Kaki Novel
cetakan pertama 2008
RM24.00
741 mukasurat
isbn 9789675067044

"Seumpama bayang-bayangku sendiri... ingatan kepadamu kasih... tetap mengekori ke mana sahaja aku pergi"


Ni lah buku Puteri Andalas yg paling aku enjoy baca :) (Yang Tak Terluah pun best gak) Aku suka cara P.A mengolah scene2 biasa menjadi menyentuh hati dan menghibakan. Especially scene Intan dpt hadiah kura2 dari Rashlan yg hospitalized tanpa pengetahuan ayahnya. Sayunya hati mengenangkan Intan yang sanggup memonopoli ayahnya utk dirinya seorang sehingga Rashlan terbiar, nasib baik ada orang gaji dan jiran yg sanggup tolong hantar Rashlan ke hospital. Emak ngan ayahnya bleh teralpa mengenai birthday nya tapi Rashlan awal2 lagi dah tinggal hadiah utk Intan walaupun dia sangat2 tidak sihat. Byk kali jugak la aku terkelip-kelip tahan air mata.


Kisah janda dan suami orang yg terjatuh hati antara satu sama lain, mungkin kurang 'enak' kedengarannya, tapi setelah membaca kisah ini barulah kita dapat merenangi perasaan Sharina dan Reshidi bagaimana mereka tak dapat menghalang perasaan kasih dari berbunga. Ini lebih kepada kisah cinta terpadam dan tak terlafaz. Namun kalau sudah jodoh, tak ke mana. Lari ke hujung dunia pun bertemu juga.


family Sharina siap nak padankan dia dgn Taufik tapi Sharina bijak membaca perasaan adiknya, lalu dia sendiri memasang perangkap agar cinta Taufik tertumpah buat Shazmin :) lain yg diumpan, lain yang tertangkap. Tapi tak per, dapat jugak mak Sharina tu menantu pilihan hati :) Bali menjadi tempat cinta makin subur di hati, walaupun Sharina dan Reshidi bukannya berada di sana bersama-sama.


Saya suka dengan cara Puteri Andalas menggarap watak kanak2 dalam kisah ini iaitu Rashlan dan Atim. Dialog yg dilafazkan watak memang menggambarkan watak2 ini dalam lingkungan usia pra sekolah. Bukannya apa, kadang2 tu kita baca penulis menggambarkan watak kanak2 tapi dialognya lebih menggambarkan kata2 remaja atau org yg lebih dewasa. Rashlan dan Atim memang pasangan sahabat yg sangat memorable dalam kisah ini dan menjadikan Cinta Seindah Madah lebih 'cute'.


Kalau nak tahu bagaimana Sumi Diah, mertua Reshidi sendiri boleh merisik Sharina utk menantunya, kenalah baca buku ni ye? ;)


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:




Luahan Sharina...


"Aku mencintai Asnawi...
Bagaikan aku memiliki pelangi
Tanpa aku sedari
pelangi mengundang tsunami di hati.


Mengenali Reshidi,
rasa kasih menjelma kembali
Digagahi hati cuba menafi
Kerana Reshidi masih beristeri


Onak melilit hidupku
Duri merodok hatiku


Namun kerana kejora hati
'Atim' amanah Ilahi
Aku bangun menggagahi diri
Tekad di hati
Cahaya akan kuburu dan kucari
Bukan lagi pelangi atau tsunami..."


Berjayakah Sharina?

2 comments:

  1. salam..tuan rumah ..nak tnya 1 soalan..sudi2 le ye jawap:
    Kenapa orang barat menggelar Bali sebagai The Island Thousand Temples dalam novel CINTA SEINDAH MADAH?

    ReplyDelete
  2. tak pasti lah pulak. tapi setahu saya, Bali mempunyai penduduk yang paling ramai penganut agama hindu, sebab tulah di sana banyak temples.

    ReplyDelete