Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, February 7, 2010

Review 71: 9 Nyawa by Ramlee Awang Murshid



9 Nyawa
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Terbitan: Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan pertama 2010
isbn: 9789831244876
RM19.90
sabah/sarawak: RM22.90
517 muka surat


"Mata hati tidak pernah berdusta"


lagi thriller yg menarik dari Ramlee Awang Murshid. Aku tertarik dgn tajuk dan juga cover novel ini yg tajam menikam.


Kebolehan Hakim (yg hilang deria penglihatan) sedikit mengingatkan aku kepada cerita the Ghost Whisperer, tapi dlm citer tu org yg dah mati, tapi dalam kisah ini Hakim boleh mendengar desahan suara2 roh yg jasadnya dlm keadaan koma. Kalau diorang dah mati, suara2 diorang tidak kedengaran lagi di alam paranormal itu.


Khairil yg disangka watak tempelan saja dalam cerita ini rupa2nya berperanan besar di sepanjang cerita. Memang bagus cara watak ini disulam dalam cerita tanpa menimbulkan syak apa2. Bagaimanapun bila baca novel RAM so kiter akan cuba meneka yg tak disangka dan aku dah mengagak perkaitan Carl dan Khairil and he is no good walaupun kemunculan dia sangat2 charming sehingga Pn. Azizah yg sangat berhati-hati pada awalnya pun boleh tertipu jugak.


Kisah Intan Suryani dan Hakim yg diceritakan secara berasingan di awal cerita akhirnya menyulam menjadi satu di penghujung cerita membawa pembongkaran misteri yg disangka sudah lama tertanam tanpa kesan.


Intan Suryani melungsuri masa silam yg mendedahkan segala-galanya, namun sempatkah dia terjaga dan membetulkan segala-galanya? Mungkin Hakim dapat membantu.


Khairil tu di awal cerita sangat licik dan bijak, ntah kenapa di akhir2 cerita dia kelihatan seperti org lain, sudah hilang charming dan otak penipu dia. Cara dia tertangkap tu tak langsung menunjukkan kelicikan dia sebelum ini.





sinopsis/blurb:

INTAN SURYANI


Berkali-kali dia koma dan kemudian sedar semula... menyebabkan mamanya percaya bahawa dia mempunyai 9 nyawa berdasarkan sebuah mimpi. Dihitung jumlah 'nyawa' yg diambil daripadanya, lalu mengundang trauma. Sungguh dia tidak percaya... ketika koma, rohnya menyaksikan jasad sendiri terbujur kaku.


--------
HAKIM


Sibuta lagi yatim piatu ini menyara adiknya dgn penuh tanggungjawab. Hatinya sungguh luhur. Sesiapa saja akan terusik melihat keikhlasannya. Anugerah TUHAN... mata hatinya lebih 'celik'. Dia bisa mendengar suara mereka yg berada di sempadan, antara hidup dan mati.


Mereka berdua bertemu jua... di alam paranormal. Pertemuan itu merungkaikan sebuah kisah di sebalik cerita. Kejutan demi kejutan yg tidak disangka-sangka terungkai. Dan satu persoalan lain pula muncul - mengapa mereka tidak dipertemukan lebih awal?

2 comments:

  1. hi rin... saya dah baca novel ni... mula2 mcm boring sikitlah, tp dah nak masuk tengah dia baru lah ok ... barulah thrill.... sy pun bagi 4 bintang tuk RAM...

    ReplyDelete
  2. What else to expect kan kalau baca buku2 RAM, mesti ada sentuhan thriller dia yg klasik tu. :)

    ReplyDelete