Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, February 7, 2010

Review 70: Bintang-Bintang ke Syurga by Xarine




Bintang-Bintang ke Syurga
Penulis: Xarine
Terbitan Jemari Seni
Cetakan Pertama 2009
RM19.00
Sabah/Sarawak:RM22.00
isbn: 9789675118227
452 mukasurat


Ini kisah perjalanan sebuah pencarian sebenarnya... well bukan sebuah tapi dua buah, pencarian kerja dan pencarian isteri yg sesuai menjadi teman hidup ;)


Sepanjang pembacaan itulah perkara yg sentiasa terlintas di fikiran Imran. Dia seorg jejaka yg terpelihara akhlak. Bukan sebarangan menghulurkan kasih. Biler nampak gadis2 yg sesuai diperisterikan, adalah ayat2 dalam hatinya yg terdetik, ini kah yg sesuai, atau semata-mata jentikan nafsu.


Yg disangka sesuai, tidak kesampaian. Itulah yg pertama. Yg lain2 muncul tetapi hatinya berbelah bagi. Siapa sangka yg paling sesuai itu sudah lama mengintipnya dari kejauhan. Dan kejujuran Imran telah mengubah gadis itu ke arah yg lebih baik. Dan di saat gadis2 lain memandang serong kepada dirinya, gadis itulah yg datang membela nasibnya.


Bab dia kerja kat kilang papan tu memang menyentuh perasaan tambah2 bila dia mengenangkan kepenatan yg dirasainya dan dibandingkan dengan kepenatan yg ditanggung ayahnya sepanjang menyara hidup mereka sekeluarga. Menitis jugak air mata aku kerana itulah yg aku kenangkan bila teringat ayah yg balik rumah minta picit sana picit sini. Paling sedih mengenangkan, ada masanya kita menolak. Aku rasa nak nangis lagi... Naskah yg tidak melontarkan bicara kosong, ia penuh dengan luahan hati seorg Imran.





sinopsis/blurb:


Urusan ini perutusan cinta. Seperti sabda Rasulullah, Tidak beriman seseorg kamu sehingga dia mencintai saudaranya sbgaimana dia mencintai dirinya sendiri.


Cinta itu fitrah terpateri dalam hati. Hanya cinta dalam hati yg akan menyatukan kita dan semua manusiaa. Sepertimana alam kehidupan yg satu ini ditampung oleh bongkah-bongkah alam yg sedang bercinta; roh cinta yg mutlah terpateri pada hukum qadar-Nya. Dan setiap detik pasir2 dan burung2 itu mengucapkan 'cinta' ke hadrat Tuhan mereka.


Maka aku berusaha mencintai semua, dan mengikat hati pada simpulan iman kpd qada dan qadar Allah.


Imran lulusan kejuruteraan, anak miskin yg tidak punya apa2 kecuali kecintaannya pada Allah. Lalu wajarkah dia ada hati kepada si dia yg punya segala-galanya? Atau org miskin hanya layak utk dijodohkan dgn org yg tak punya apa2 juga? Kalau begitu, apa pula maknanya sekufu?

-------
Dengarkan bisikan cinta XARINE sang insinyur yg berbicara fasal cinta dlm lembutnya bahasa daripada hati seorg lelaki yg mengharapkan reda Ilahi.

No comments:

Post a Comment