Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, February 14, 2010

Review 78: Odisi Bulan Biru by John Norafizan


Odisi Bulan Biru
Penulis: John Norafizan
Terbitan Jemari Seni
Cetakan Pertama 2009
ISBN: 978-967-5118-15-9
Harga: RM20.00


Nampaknya kali ni mood aku lebih terbuka utk membaca novel2 karya penulis2 lelaki :) takper, sekali sekala, nak juga baca kelainan pena penulis lelaki pulak. Memang ni misi nak mengabiskan baca buku2 Jemari Seni yang ada dlm simpanan aku. Lepas ni kan Jemari seni akan mengeluarkan 2 novel sebulan! waaah bertambah la budget bulanan buku2 aku. Tak per. Boleh la jadikan pembakar semangat utk membaca lebih byk novel lagi berbanding tahun2 sebelum ni.


Bagi penggemar gaya John Norafizan seperti dalam 'Tunjukkan Aku Satu Bintang', karya ini kelihatan menyerlah. Bagi aku, aku lebih suka Garis-Garis Dejavu berbanding Odisi Bulan Biru. Odisi bulan biru terasa spt sedang membaca karya alih bahasa, mungkin sebab latar cerita di Jepun dengan nama2 yang kekok di pendengaran aku.


Qistina dijadikan watak misteri utk kita bongkar sejak awal cerita. Kisah Qistina ni ada di ujung2 cerita dan character dia memang sangat2 misteri. Hari ni dia ingat esok dia lupa. Memang ala2 Dorry dalam Finding Nemo gitu. Hari2 dia tulis diari utk membuat dia ingat apa yg berlaku pada hari sebelumnya.



Kisah Sietsuke ngan Yuko di rumah En. Ishigaro tu mengingatkan aku pada kisah adik beradik dalam anime Jepun bertajuk Grave of Fireflies. Sangat menyentuh hati.


Akira adalah pendokong watak utama dalam kisah ini. Sifat dinginnya terhadap Umazaki membuat dia ditimpa rasa bersalah yg berganda2 apabila adiknya itu mati lemas gara2 bergelut dengannya di atas jambatan. Tambahan pulak ibunya turut terkorban semasa cubaan menyelamat. Dulu dia sangat menyayangi Umazaki, tapi setelah diserang demam panas, Umazaki jadi cacat dan lembap. dia terus membenci adiknya itu.


Itulah menjadi titik tolak utk anak muda 21tahun itu membawa diri menjejak ayahnya. Perjalanan itu membawa dia bertemu dgn Dr Ayumi dan Kafka. Kafka lebih menarik perhatian Akira kerana wajahnya mirip Umazaki. Dr. Ayumi pula berjaya mengesan penyakit dlm diri Akira, dia pengidap synesthesia. Dia boleh melihat perasaan, emosi, muzik, persekitaran dalam bentuk warna. Menarik! Setiap pengidap synesthesia mempunyai tafsiran warna yg berbeza.


Rentak cerita bertukar ke arah thriller apabila Dr Ayumi dan Akira dlm misi menjejak Kafka yg mahu mencari kitab yg mengandungi nama Tuhan ke100 dan juga kemunculan Nakamura yg mengganggu hidup Dr Ayumi. Nakamura tu memang masalah mental tahap kronik la.. ngeri betul.


Nakamura tu lah trigger segala-galanya. Dialah penyebab Kafka mahu meneruskan pemburuannya dan bila dijumpa dan sembuh, Kafka menjadi seperti Umazaki, seperti kanak2 yg sangat besar. Rahsia Qistina juga dlm genggaman Nakamura dan Akira nekad mahu menyelamatkan Qistina dari Nakamura yg liat betui nyawa dia tu.


Sepanjang perjalanan Akira nak cari ayahnya tu memang tak der langsung kaitan dgn ayahnya. Dia cari sampai turki, rupa2nya, ayahnya ada di 'Kuala yang berlumpur'.






sinopsis/blurb


Jika tidak kerana Qistina, aku tidak tahu apakah maksud kehidupan ini. Jika tidak kerana Qistina, mungkin aku masih dalam sangsi. Qistina yang misteri. Qistina yang penuh dengan seribu teka-teki.


JOHN NORAFIZAN kembali membawa anda mengembara bersamanya meneroka keindahan bumi Jepun dan Turki.

Kata ibu, zaman dulu hanya perawan-perawan sahaja yang dibenarkan memetik bunga-bunga saf. Sekiranya jari mereka terluka, darah merah sang perawan akan menyerap masuk ke kelopak bunga kuning itu. Kononnya, darah inilah yang membuatkan kelopak-kelopak bunga saf bertukar merah apabila dijemur dan dikeringkan nanti! Kini ibu tiada lagi untuk bercerita.

Ibu dan adiknya yang cacat mati lemas di Sungai Sorachi. Sedih dan sesal membalutinya sepanjang waktu. Mujurlah pertemuan dengan seorang darwis yang bijaksana mengubah seluruh hidupnya. Pertemuan yang memulakan sebuah pengembaraan mencari ayah yang bersedih, sekali gus dirinya sendiri. Dapatkah dia menemui apa yang dicarinya itu?

Sebuah roman pengembaraan dalam bentur keras hakikat kehidupan disulami iri dan dendam: antara ‘sang pencari’ dan ‘yang mencari’.

No comments:

Post a Comment