Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, February 10, 2010

Review 72: Tiada Yang Kedua by Sania Yasmin



Tiada Yang Kedua
Penulis Sania Yasmin (a.k.a Sarnia Yahya)
Terbitan Alaf 21
Cetakan Pertama 2009
isbn: 9789831244289
RM18.00
sabah/sarawak:RM21.00
452 mukasurat


"Akhirnya kusedari tiada yang seindah peribadimu"


Idea dan latar cerita yg agak klise utk cerita-cerita kahwin paksa. Penulis ternyata mempunyai sentuhan klasik sbg penulis kisah cinta romantis. Bagi yg menggemari 'Secantik Anugerah' karya penulis ini dgn NB Kara, gerenti akan lebih menyukai kisah cinta selepas kahwin atau citer kawin paksa ni.


Selepas beberapa bulan, kiter sebagai pembaca mungkin akan keliru cerita ini dengan cerita2 genre yg sama seperti cerita ini. Namun tidak terasa sia-sia membaca kisah ini yg manis dan sangat menyentuh perasaan. Penulis perlu mencari idea cerita yg lebih menarik dan ada kelaianan supaya kelebihan menulis cerita romantis itu akan lebih terserlah dan memorable. TAk sabar nak dpt kan bukunya dgn fajar pakeer 'cinta adalah cinta'


Cerita kawin paksa.
Shira menerima pilihan ibu bapanya dgn hati terbuka dan hatinya dihancurkan pada malam pertama apabila Imran mahu mereka bercerai selepas 2 tahun kerana dia sudah punya pilihan hati. Perkahwinan itu diterimanya sekadar utk menggembirakan hati ibu bapanya.


Shira cuba menjalankan tugasnya sebaik mungkin dan cuba mengelak utk menjalin sebarang persahabatan dgn Imran.


Imran mula membandingkan isterinya dgn kekasihnya, Niza yg jauh lebih manja dan kaya. Isterinya menang dari setiap segi.


Dia mula merubah pendirian. Shira dipikat dan dicurah kasih sayang sepenuhnya. Niza mulanya disiram dendam namun dia terpaksa belajar melepaskan kerana Imran tidak ditakdirkan utknya walaupun dia telah cuba mempergunakan kedudukannya utk mengugut Shira. Shira hanya menurut tetapi Imran terlalu nekad mencari Shira semula.


Namun Niza bukanlah dugaan terbesar terhadap kasih Imran pada Shira. Cemburu buta telah memisahkan mereka dan Imran hanya mampu menyesali segala-galanya. Adaka patut dgn Razman tu pun dia nak jeles. Memang jenis tak menyiasat dulu sebelum menuduh. Dahla Shira tu baru kehilangan ibu bapanya dlm sebuah kemalangan jalanraya.


Shira bertemu dgn Rizal dan Makcik Rahimah semasa menyewa rumah mereka. Anaknya Rina semakin rapat dengan dua beranak itu dan Rizal juga sudah mula menyimpan perasaan buat Shira.


Pencarian Imran berakhir setelah Razman terserempak dgn Shira. Imran cuba menjalin hubungan semula dan sempat juga nak test perasaan Shira dgn mendiam kan diri beberapa ketika selepas itu. Terbukti Shira rindu padanya tetapi, tragedi tergolek di bilik mandi memaksa Imran kembali mencari Shira. Dia sudah tidak mahu menduga lagi. Berita Shira mengandung lagi menjadikan dia sangat2 gembira tetapi pada masa yg sama dia sgt cemburu dgn Rizal. Dia tidak dapat menerima hakikat yg ada lelaki lain yg menyintai Shira seikhlas hati selain dirinya.


Rizal bergaduh dgn Imran dan Shira yg menjadi mangsa di tengah2. Rizal terpaksa akur dgn kesetiaan Shira pada Imran walaupun mereka lama terpisah. Anak yg dikandung keguguran telah membuat Shira murung. Hanya anak dan suami penawar duka. Dia membina semula hidup dgn suaminya di kampung halaman dan meninggalkan hiruk pikuk kota. Hidup mereka lebih bahagia.

No comments:

Post a Comment