Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, February 4, 2010

Review 68: Menunggu Cinta Tuhan by Lily Haslina Nasir



Menunggu Cinta Tuhan
Penulis: Lily Haslina Nasir
Terbitan PTS Litera
cetakan Pertama: 2009
isbn: 9789833892549
RM18.00
sabah/sarawak: RM20.00
469 mukasurat


Buku yg mengandungi cerita, panduan, dan pengajaran. Cukup membuatkan kita berfikir untuk diri sendiri. Pengetahuan yg terkandung dlm buku ini ada nilainya yg tersendiri dan memberi manfaat kpd kita sbg pembaca. Ada yg membuat mata kita membulat, ada yg membuat tekak kita mual, ada yg membuat kita bersyukur, ada yg membuat kita muhasabah diri. Kisah yg membuat kita berfikir cukupkah cinta sesama manusia dlm hidup kita? Selamatkah kita? Yang pastinya aku seperti terfikir, selama ini aku membuat pilihan yg terbaikkah ketika berada di luar sana? And kisah ni membuat aku rajin memasak utk dibawa bekal ke pejabat. huhu... Teringat kat Khalidah yg bawak bekal air milo masa gi interview artis kat kelab. hehe.


Kisah seorg graduan jurusan syariah Khalidah Atikah, yg diterima bekerja sbg wartawan hiburan. SErbasalah dia menjalani kerjaya yg penuh dgn gosip dan fitnah. Dia jadi takut. Namun ada org di Akhbar Dinamik yg tahu dia mampu memberi pelbagai warna dalam berita artis. Menjerit boss dia si Azrul Rashid bila membaca artikel Khalidah yg ala2 teks khutbah jumaat.


Khalidah tidak mahu mengumpul dosa. Tugasan utk menulis artikel mengenai restoran Nasi Lemak Panas utk menarik golongan artis diterima Khalidah. Tak sangka cerita yang diselongkarnya memualkan hingga membawa dia Bagan Lalang.


Azrul jejaka kacak yg terperangkap dengan jampi serapah Nureen yg seksi. Entah apa yang dijamu Azrul hingga alpa kpd ibu bapa sendiri.


Cerita yg penuh kisah hitam, membuat kita terfikir apa yg kita makan, apa yg mendarah daging dalam tubuh kita ini halal. ADakah kita cukup berhati-hati ketika menjamah makanan di luar. Cerita yg membuat aku rasa nak bawak bekal hari-hari instead of berenti makan kat mana-mana.


Aku adalah penah dengar tentang Ayatul Ruqyah yg baik sbg perawatan dan perubatan. Tak sangka siap ada list penuh dlm buku ni :)


Part petikan artikel-artikel Khalida mungkin kelihatan seperti nak menebalkan cerita, tetapi pembongkaran kisahnya menarik dan mengejutkan. Mungkin sebab aku jarang baca part2 yg mcm ni, sebab tu aku baca semuanya.


sinopsis/blurb:


Khalida Atikah, jiwanya bening putih mengalir kalau berbicara tentang roh Islam. Dia mungkin tidak punya cinta tetapi tetap punya cita2. Impiannya cuma satu. Biar apa jua keadaannya, Islam tetap nur di jiwa. Dia juga ada ketika terkeliru dan celaru. Dunia surat khabar ada ketika memaksanya jadi zalim. Mampukah dia.


Azrul Rasyid, dia lelaki keras, kasar lagi lantang. kata2nya penuh luka, bibirnya penuh duri. Cintanya hanya pada diri, tulisannya penuh menyakitkan hati.


Nureen, gadis seksi penuh misteri, angkuh, tamak lagi haloba. Cita-cita dan nafsu dipacu menjadi satu. Sihir bobrok mainan bibir, amalan harian. Setinggi mana mampu mereka menongkat langit. Sejauh manakah cinta mampu bertahan antara Nureen dan Azrul Rasyid seandainya di antara mereka ada wajah hitam yg menguasai.


Cinta Tuhan tidak perlu ditunggu. Cinta Tuhan tidak perlu dinanti. Kasih sayang dan manis rindu pd Tuhan seharusnya menjadi nafas kita setiap saat. Di antara Khalida Atikah, Azrul Rashid dan Nureen siapa yg lebih luhur lagi putih utk disapa cinta Penciptanya?

1 comment:

  1. dah pegang n belek2 ari tu,tp xbeli...padahal kat umah dah aim nak bli novel ni awal2...3.5 bntg je?

    ReplyDelete