Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, August 12, 2009

Review 9: Dalam Hati Ada Kasih by Alis Ashiqin

Shelfari mcm slow motion sikit minggu ni, mcm susah pulak nak upload review baru. so aku upload dulu kat entry ni before aku update kat rak aku kat atas tu ye?



Dalam Hati Ada Kasih
Penulis: Alis Ashiqin
Terbitan buku Prima
Cetakan Pertama 2007
RM15.90
321 Mukasurat


Dari mula stat baca buku ni aku dapat rasakan, ni bukan penulis baru nih, rasa mcm sekurang2nya dia dah ada 10 novel dan cerpen. Bagi tahap saya ni, saya rasakan dialog2 dlm citer ni sangat bersastera, bahasanya tidak pincang dan kadang2 sinis. Penuh dgn kata2 berlapis, penuh maksud tersirat yg belum tentu org macam aku ni dpt tafsirkan dgn betul :p


Selain persoalan cinta, kisah ini merupakan kisah pembangunan jiwa, pembangunan kemasyarakatan. Novel ini mengingatkan saya pada kisah2 yg sering memenangi anugerah sastera :)


Nukman ada masalah nak menerangkan perasaannya. dia cintakan Ain Syazwana tapi rapat dgn Dr. Najwa. Ini membuatkan Ain kecewa dan terang-terangan meluahkan kekecewaannya. Nukman seperti tak berusaha sangat untuk menenangkan atau melegakan hati Ain yg terluka. Dia seperti membiarkan persoalan hati itu tergantung. Dia banyak end up dgn lines seperti "aku... aku... aku..." sampai bila pun tak abis la Nukman oit. Malah bila Dr Najwa tanya kedudukan Ain di hati Nukman, Nukman seperti mengelak untuk berterus terang. Kalau betul sayang Ain kenapa tak terangkan.


Malik ngan Taufik tu set2 samseng klasik, samseng kampung dusun. hehe. Berebut pelanggan perahu tambang dgn Nukman.


Kadang2 terasa spt kasih Nukman kepada Ain lebih kepada kasihan kerana dia pernah kemalangan bersama Ain hingga Ain mengalami kecacatan kaki.


Banyak betul ayat2 menarik dan berpuitis tapi biasala, aku ni proses slow atau jadi tak paham langsung. Part "Harimau, tak pernah mengajak kawannya berburu". aku mcm paham harimau jenis berburu sorang2 makan sorang2. tapi aku tak paham pulak biler dikaitkan dgn cerita. hehe.. aduih blurr blurr, aku ni kena amik kelas sastera part time lah.


sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:


Kehadiran Doktor Najwa bertugas di daerah pedalaman telah menimbulkan resah di hati Ain Syazwana, seorg gadis cacat akibat kemalangan seamsa menemani Nukman menghadiri ujian ke maktab perguruan.


Nukman yg bekerja membawa penumpang berulang alik di sg pedalaman banyak memberi sumbangan di daerah itu.


Kemunculan doktor muda itu sedikit sebanyak telah merenggangkan hubungan kasih antara Ain Syazwana dgn Nukman. Namun niat Nukman yg ikhlas hendak menolong Dr Najwa menggunakan perahunya utk ke tempat dia bekerja telah disalaherti oleh Ain Syazwana. Dia menuduh Nukman curang.


Sementara itu, Jufri, teman Dr Najwa sering mencemburui hubungan baik yg terjalin. Pelbagai tuduhan dilemparkan terhadap Nukman namun Dr Najwa tidak mempercayainya. Hubungan baik antara Dr Najwa dan Nukman turut dicemburui Malik, anak penghulu di pedalaman itu. Malik dan kawan baiknya, Taufik merancang menghalag Nukman menghantar doktor muda itu dgn membakar perahunya namun percubaan itu gagal. Malah Malik tercedera. Motorsikal yg ditunggangi dgn Taufik terbalik di satu selekoh tajam.


Pelbagai konflik dialami oleh Nukman utk mempertahankan cintanya kpd Ain Syazwana. Ain Syazwana telah hilang kepercayaan terhadap Nukman kerana keadaan dirinya yg cacat. Hubungan mereka kini umpama retak menanti belah. Jufri pulak tidak jemu2 menagih cinta Doktor Najwa.


apakah yg terjadi terhadap Nukman, Ain Syazwana, Doktor najwa dan Jufri? Mampukah kebahagiaan mereka dikembalikan semula?


No comments:

Post a Comment