Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, August 16, 2009

Review 13: Sigaraning by Imaen





Sigaraning
(Belahan Jiwa)
Penulis: Imaen
Terbitan Jemari Seni
Cetakan Pertama 2009
isbn: 9789675118135
RM20.00
Sabah Sarawak: RM23.00
478 mukasurat



Cerita ini memang penuh dengan falsafah rasa yg mahu penulis kongsi dengan kita. Banyak teguran utk kita yg Imaen ketengahkan dalam novel ini. Ada yg membuat kita tersenyum sinis dan ada juga yg membuat kita rasa terpukul.


Dalam menyampaikan falsafah rasanya, Imaen menggunakan peristiwa Ali menjumpai wang 2 juta utk 'memegang' rasa curious pembaca bagi meneruskan membaca novel ini hingga ke muka surat terakhir.



Cerita mula2 yg masa Ali jumpa wang 2juta di Tanjung Malim tu membuat saya terimbas kembali kepada scene Suhaimi di tmn bunga bersama camcordernya dlm 'Bohemian'. Perasaan yg sama menyimbah ketika membaca scene itu, di mana bermulanya hidup Ali dan Suhaimi menjadi pelarian daripada gengster.



Ali Imran kelihatan seperti tak der la resah sangat dengan duit 2juta dlm simpanannya. Dia lebih resahkan sikap orang melayu sekarang, MusliMartnya, Salina dan Evey. So most of the time aku jadi mcm tak teringat dah kat 2juta yg dia jumpa tu.



Orang jahat dlm cerita ni digambarkan seperti mafia italia... tapi biler aku baca, aku rasa macam set2 villain citer tamil atau citer hindustan. Diorang dlm citer Sigarning ni ada kalanya menakutkan dan ada kalanya membuat kita rasa nak tergelak.



Kan kalau tengok citer tamil/hindustan villains yg jenis ada falsafah yg dia suka sebut berulang-ulang atau pergerakan tangan/badan yg menjadi trademark mereka (bak kata imaen, 'sek sek bom bom' versi orang jahat - haha aku suka la frasa tu.) atau mungkin aku rasa diorang mcm villain citer tamil/hindustan sb aku lebih banyak tengok citer2 tu daripada citer mafia Italy hehhe.. errr citer The Godfather aku tak penah tengok langsung! Errr naper ke Godfather plak peginya? Aku banyak dengar mengenai cerita ini dari filem "You've Got Mail" kalau tak silap The Godfather tu pasai mafia2 lah kan? *garu pala *



Aku rasa cerita thriller dan org jahat cerita ni lebih menarik daripada 'percintaan' antara Ali dan Evey.



Apa korang nak buat kalau gengster tu mai mintak balik duit 2juta tu tapi korang dah dermakan semuanya sekali? How do you get out of that? haaa baca la buku ni kalau nak tau apa tindakan Ali Imran tu.



Salina adalah cinta sejati buat Ali tapi Salina dah tak nak kat dia. Puas dia merayu, sampai tahap kena tangkap polis, Salina tetap tak nak kat dia. Evey semakin mesra dengan Ali dan bagaimana mereka boleh mesra apabila satu masa dahulu Ali pernah mengangkat tangan utk menampar Evey kerana menganjurkan konsert jingkling nona di malam israk mikraj? :)
Baca la utk tau kisah yg terkandung padat dalam novel ini.


sure fine whatever

rinn



sinopsis belakng buku:
Kami hanya dua jiwa yg terpapas ketika menunggu kereta api di sebuah halte kehidupan tinggi. Aku lelaki yg akan menaiki kereta api siang, dan dia pula perempuan yg telah membeli tiket kereta api malam. Perjalan satu hala: kami sendiri tidak tahu ke mana destinasinya.
Perkongsian yg kami panggil 'cinta' itu sebenarnya saling melambai tangan dan bertukar senyum. Kemudian ketika peluit berbunyi, baru aku sedar realitinya: kereta apiku mula begerak, kami semakin berjarak. Hanya bayanganya yg melekat di cermin jendela. Kami semakin menjauh. Hanya senyuman manisnya masih terlekat di jendela hati.




Aku bukanya muncikari yg menjual jiwa kepada iblis utk hidup mewah.
apa yg harus dibuat, sekiranya terjumpa duit RM2juta dan tas 'harta berharga'? Terhormatkah jika 'dipinjam' sebentar dgn niat akan memulangkannya kemudian nanti?
Kasihan Ali Imrah, tauke Pasar Mini MusliMart yg diburu gengster kiri dan kanan... gara-gara 'pinjaman' tidak sengajanya itu. Pada waktu terdesak, tiada yg dpt menolong selain daripada Dia!



IMAEN menulis utk mereka yg sedia berkongsi falsafah rasa. IMAEN menulis utk anda, yg menanti karya thriller dlm bahasa nan indah.


No comments:

Post a Comment