Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, August 16, 2009

Review 14: Tirai Semalam by Adriana Zahra


Tirai Semalam
Penulis: Adriana Zahra
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2009
RM17.90
isbn: 9789675234217
407 mukasurat
.
"Kau datang tanpa dijangka, kini kau pergi tanpa diduga..."
.
Jauh perbezaan rasanya bila saya baca dua buku prima dalam jarak masa yg dekat sebegini. Selepas membaca Dalam Hati Ada Kasih, saya rasa berkobar-kobar nak baca satu lagi buku terbitan Buku Prima, so saya capai Tirai Semalam di rak. Berlainan sekali penghayatan saya.
Saya sedikit rimas dengan kronologi cerita yg berterabur. PEnceritaan tak ada masalah cuma saya agak bingung dengan timeframe yang dilatarkan utk setiap bab novel ini.
.
Bila masa present, bila masa past, bila flashback dan bila kejadian semasa. Berhempas pulas jugak saya cuba menghabiskan dan memahami cerita ini kerana ceritanya ada tarikan. Lagi satu yg membuat saya rimas, penggunaan bahasa inggeris yg terlalu banyak, dan kelihatan spt banyak betul kesalahan dalam ayat2nya. errr saya ni tak der la reti sgt bahasa inggeris tapi saya dapat rasakan ada ayat yg tidak kena. Saya rasa ini bukan kali pertama saya rasa begini apabila membaca ayat2 bahasa inggeris dalam novel2 terbitan Buku Prima. SAya tak pasti sama ada Buku PRima ada editor utk bahasa inggeris atau tidak spt Alaf 21, rasanya kalau tak ada, baik elakkan penggunaan bahasa inggeris yg terlalu banyak kesalahan bahasanya. Utk novel ini, saya rasakan kalau digunakan keseluruhan bahasa melayu mungkin lagi cantik dan menarik. Ia tidak memberi signifikasi kepada cerita. Bagi saya bahasa melayu yg digunakan penulis ini lebih mendalam dan penuh penghayatan berbanding bahasa inggeris.
.
Ady, Luqman, Poji, Royman, Yashu dan Danish adalah lelaki-lelaki yg hadir dalam hidup Aini. Tidak semua dianggap kekasih, hanya Yashu yg saya nampak kukuh melekat di hati Aini sbg kekasih, namun Yashu yg romantis itu telah mencalarkan kepercayaannya. Tanpa disedarinya Royman menjadi dalang. Saya rasa tindakan penulis menyembunyikan Ady di dalam Yashu menarik sekali dan begitu juga cara Royman muncul dari dalam Danish sangat mengejutkan dan sweet jugak.
.
sure fine whatever
rinn
.
sinopsis belakng buku
.
”Terima kasih kerana kau sudi memberikan aku semua kenangan indah bersama kau sebelum ini. Dan terima kasih juga kerana bagi aku peluang untuk mencintai dan dicintai kau Aini. Aku takkan lupakan saat indah bersama kau ketik 'salji' kerinduan beraja di hati ini kita Aini” - Ady
Damai malam ini aku duduk merenung bulan yang tidak jua timbulnya, puas sudah aku memikirkan mengapa? Adakah ianya tidak sudi menjengukkan diri? Atau sudahpun ianya melarikan diri tapi man mungkin bulan itu berlari, mana juga mungkin bulan itu pergi, pergi jauh meninggalkan diri ini wahai Puteri Hati. Yashu.
Kembali dari langit... pandangan jatuh ke bumi yg terbentang di bawahnya. Menanti, menadah dan menghakhiri segala yg telah lepas terjadi... seperti akan kembali berulang sekali lagi... tidakkan sama seperti dahulu ia menanti kasih yg hilang berlalu.-Nur Qurratu'Aini
"Aku tak pasti macam mana nak jelaskan segalanya padamu Aini... betapa aku cintakan dirimu yg lengkap sebagai seorg wanita yg sempurna bagiku... sungguh sayu hati ini Aini. Mungkinkah engkau akan menerima aku lagi selepas ini?" - Danish.
----------
TIRAI SEMALAM terhasil dari pengalaman dan imaginasi saya semasa di Negara Matahari Terbit. Keindahan bunga sakura yg melambai-lambai dek hembusan angin mencetuskan rindu Aini pada Yashu Oshitaro. Dan juga cinta monyet kepada Aini dan Ady. Pada masa yg sama kawan baik Aini, iaitu Danish menaruh hati kepada gadis ini sejak mula-mula belajar di Negara Matahari Terbit. Namun takdir menentukan segalanya, kebahagian yg dinanti-nantikan Aini, musnah. Ady terlibat dalam kemalangan jalan raya dan dia turut terkorban. Aini hilang punca dan Danishlah yg banyak memberi semangat pada gadis ini. Sehinggalah Aini akur dgn ketentuan Ilahi. Apa yg ingin saya sampaikan di sini ialah cinta yg luhur dan murni tidak semstinya berakhir dgn kebahagiaan. Kita hanya merancang namun ALLAH menentukannya.~Adriana Zahra~

No comments:

Post a Comment